عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به توافق وزرای خارجه ایران و عربستان و دیدار رسمی در پکن پایتخت چین در‌خصوص نتایج ازسرگیری این رابطه در منطقه و تنظیم رابطه ایران و غرب پس از بهبود روابط با همسایگان حوزه خلیج‌فارس نکاتی را مطرح کرد.

۶نتیجه برقراری رابطه تهران و ریاض
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرجی‌راد با دسته‌بندی موضوعات، شش نکته اصلی را بیان کرد: عربستان سیاست خارجی جدیدی را در قالب این تفاهم با ایران انجام داده است؛ یعنی آنها پیش از این براساس سیاست خارجی خود با ترکیه، روسیه و چین گام‌های جدیدی را برداشتند و اکنون هم ایجاد تعادل در رابطه با شرق و غرب در دستور کار عربستان قرار دارد.

 این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که عربستان برنامه درازمدتی دارد که جزو کشورهای مهم اقتصادی دنیا باشد، تصریح کرد: سعودی‌ها برای رسیدن به این هدف تلاش دارند در حوزه پیرامونی خود ثبات کامل ایجاد کنند و برای این ثبات چند اقدام انجام دادند که یکی از آنها نزدیکی به ایران بوده است.

وی درخصوص نتیجه رابطه ایران و عربستان تاکید کرد: اولا عربستان راحت‌تر به اهداف خود مبنی بر تبدیل‌شدن به یک قدرت منطقه‌ای از لحاظ اقتصادی بلامنازع خواهد رسید، در حال حاضر هم عربستان ۷۰۰میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که می‌خواهد آن را به ۱۰۰۰میلیارد برساند. این دیپلمات پیشین یادآور شد: از آنجا که برنامه عربستان برای تغییر در سطح اقتصادی کشورش بلند‌مدت است، وضعیت رابطه اقتصادی فعلی ما هم سریع‌تر از گذشته پیشرفت خواهد کرد.

فرجی‌راد دومین نتیجه این ارتباط را ایجاد یک ثبات مطلوب بین کشورهای منطقه غرب آسیا برشمرد و افزود: وقتی ارتباط ایران و عربستان خوب شود، رابطه ایران با بقیه کشورهای عربی و اسلامی هم بسیار خوب خواهد شد، چرا‌که بسیاری از کشورهای منطقه دنباله‌‌روی عربستان بودند یا حداقل به خاطر کمک‌هایی که دریافت می‌کردند، مجبور بودند تابع نظرات سعودی باشند.

به گفته وی در حال حاضر و با وضعیت جدید رابطه ایران با امارات، بحرین، پاکستان و همچنین مصر و اردن بهتر خواهد شد.

سفیر اسبق ایران در نروژ سومین نتیجه رابطه تهران و ریاض را تاثیرات اقتصادی نسبی عنوان کرد و توضیح داد: رابطه ایران با برخی از کشورهای منطقه از سال ۹۴ به بعد قطع شده بود و به تبع آن، کار اقتصادی ما هم متوقف بود کمااین‌که صادرات و اقدامات بانکی ایران در بحرین و واردات از این کشور متوقف شده بود اما در حال حاضر به‌طور مثال کشور مصر اعلام کرده است که توریست‌های ایرانی می‌توانند از آثار باستانی این کشور بازدید کنند.

فرجی‌راد ادامه داد: سعودی و برخی کشورهای عربی دنباله‌روی آنها تحریک‌کننده آمریکا بودند که به ایران فشار بیاورد و این موضوع بسیار زیاد بود اما در دوره جدید این تحریکات حتما کاهش پیدا خواهد کرد. این کارشناس مسائل بین‌الملل نتیجه دیگر رابطه ایران و عربستان را مربوط به رژیم صهیونیستی و طرح پیمان آبراهام دانست و گفت: صهیونیست‌ها در این زمینه با سرعت پیش می‌رفتند اما از زمانی که رابطه ایران و عربستان مطرح شد این مسأله کاملا کند شده است و سفر نتانیاهو به امارات هم لغو شد. البته این به معنای قطع شدن رابطه اقتصادی و توریستی آنها نیست، ولی به نظر می‌رسد سرعت رابطه آنها بسیار کم شده است.

«درگیری‌های سه روز اخیر اسرائیل با فلسطین سبب شده که کشورهای عربی بدون احتیاط پیشین خود، اقدامات صهیونیست‌ها را علیه فلسطینی‌ها محکوم کنند.»

وی نتیجه دیگر رابطه ایران و عربستان را توازن در با رابطه شرق و غرب عنوان کرد و گفت: کشورهای پشتیبان عربستان یعنی امارات کویت، بحرین و... سعی می‌کنند سیاست توازن بین کشورهای غربی و شرقی ایجاد کنند و این موارد می‌تواند برای ایران هم اثرگذار باشد و در عین حال که ایران با روسیه و چین رابطه خوبی دارد، تعادلی نیز در سیاست خارجی خود ایجاد کند.