دولت بایدن به دنبال از سرگیری گفت وگو با چین است ولی با این حال به دلیل تنش های موجود بر سر تایوان فضای کمی برای مصالحه وجود دارد.

تقلای بایدن برای گفت وگو با پکن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دولت جو بایدن به دنبال راه هایی برای از سرگیری گفت وگو با چین است. از آنجا که قرار است گروهی از نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا پس از بهار امسال به تایوان سفر کنند، به احتمال قوی تنش میان دو کشور بیش از پیش افزایش خواهد یافت. مسائل مربوط به بالون های چینی در میان گروه های تندروی هر دو کشور به طور جدی دنبال می شود و همین امر امکان خطر جنگ تصادفی میان دو کشور را بیش از پیش افزایش داده است.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد، در نظر دارد اواخر ماه مارس به همراه هیاتی از نمایندگان متشکل از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به تایوان سفر کند. پیش از این کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بارها تمایل خود را برای سفر به تایوان اعلام کرده است. 

ماه اوت سال 2022 هنگامی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس وقت نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کرد، ارتش چین رزمایش نظامی گسترده از جمله پرتاب موشک بالستیک را در دستور کار قرار داد و به این ترتیب تنش میان دو کشوردر یک آن شعله ور شد. 

از قرار معلوم تایوان ژانویه سال 2024 انتخابات ریاست جمهوری برگزار می کند. یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا بر این باور است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تایوان، چین فشار علیه این کشور را افزایش خواهد داد. وی همچنین خاطرنشان کرد، در صورت پیروزی حزب حاکم استقلال گرای تایوان، حزب مترقی دموکراتیک در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، فشار نظامی چین علیه تایوان تشدید خواهد شد.

ژنرال ماک مینیهان، رئیس فرماندهی تحرکات هوایی آمریکا، در یادداشتی پیش بینی کرد که انتخابات ریاست جمهوری تایوان و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال 2024 به جنگ میان آمریکا و چین منجر خواهد شد. هر چند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و وانگ ایی، دیپلمات ارشد چین در‌ کنفرانس امنیتی مونیخ که روز هجدهم ماه فوریه برگزار شد، شرکت کردند ولی با این حال آنان با همدیگر دیدار و گفت وگو نکردند. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین سفر به چین را که قرار بود اوایل ماه فوریه صورت بگیرد، ‌به علت پرواز یک بالون چین بر فراز خاک آمریکا به تعویق انداخت.

اما با این حال آمریکا و چین از طریق کانال های دیپلماتیک تماس های پشت پرده خود را حفظ کردند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز چهاردهم ماه فوریه برگزار شد، گفت: «روزهای اخیر میان مقامات ارشد آمریکا و چین بارها گفت وگوی تلفنی انجام شده است.» همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا علائمی برای گفت وگو ارسال کرده است. رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی روز شانزدهم ماه فوریه نیز گفت، هیچ مدرکی وجود ندارد که سه شیء پرنده که روزهای دهم و دوازدهم به حریم هوایی آمریکا و کانادا پرواز کردند، مربوط به بالون های شناسایی چینی باشد. 

نیکی هیلی، سفیر سابق جمهوری خواهان در سازمان ملل و یکی از نامزدان ریاست جمهوری آمریکا، روز شانزدهم ماه فوریه گفت: «‌پرواز یک بالون شناسایی بر فراز خاک آمریکا ننگ بزرگی برای ملت امریکاست.» 

دولت بایدن به دنبال از سرگیری گفت وگو با چین است ولی با این حال فضای کمی برای مصالحه وجود دارد.

منبع: دیپلماسی ایرانی