انتخاب جدید فدراسیون فوتبال برای پرورش و توسعه تیم فوتبال زیر 14 سال ایران می‌گوید برای موفقیت به کمک همه نیاز دارد.

 دوستی مهر: خانواده  مهدوی کیا خانواده من هستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش‌سه"، ساعتی پیش بود که فدراسیون فوتبال علی دوستی‌مهر را به عنوان مربی تیم فوتبال زیر 14 سال ایران انتخاب کرد؛ مربی‌ای که بازیکنان بسیار زیادی را به فوتبال ملی ایران معرفی کرده که گل سرسبد آنها مهدی مهدوکیا به شمار می‌رود. این مربی فوتبال پایه حالا قرار است بار دیگر کار پرورش بازیکنان مستعد را برای فوتبال ملی ایران از سر بگیرد.

به همین مناسبت تماسی با علی دوستی‌مهر داشتیم و با او درباره حضور مجددش در رأس فوتبال پایه گفت‌وگو کردیم.

این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

*در ابتدا درباره بازگشت به رده‌های ملی فوتبال پایه صحبت کنید و اینکه چطور شد این چالش را پذرفتید؟

علی دوستی‌مهر- در این مسیر همه باید به هم کمک کنیم. ما معلم هستیم. نه تنها ما، که بقیه رفقا هم باید هر کاری‌ از دست‌مان برمی‌آید، برای جوان‌های ایران انجام بدهیم. این هم یک رسالت است و همه باید کمک کنیم. من احساس کردم شاید بتوانم دوباره به جوان‌ها و آینده‌سازهای کشورم ایران کمک کنم. از فدراسیون فوتبال و کمیته جوانان هم تشکر می‌کنم. از آقای ماجدی تشکر می‌کنم که من را دوباره انتخاب کردند تا به اتفاق همکاران و همه مربیان کشورمان کمک کنیم. در واقع زحمت اصلی را مربیان در قسمت‌های مختلف کشور و در سرما و گرما و آفتاب و برف و باران می‌کشند. زحمت اصلی را آن‌ها می‌کشند. اما باید با کمک آن‌ها دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم به امید خدا یک پشتوانه‌سازی برای فوتبال کشورمان انجام بدهیم.

*کمی درباره چشم‌انداز تیم زیر 14 سال توضیح می‌دهید؟ 

علی دوستی‌مهر- این تیم در واقع پشتوانه تیم نوجوانان است و به نوعی آینده تیم نوجوانان ایران.

*آیا تورنمنت‌های بین‌المللی هم برای این رده سنی درنظر گرفته شده است؟ 

علی دوستی‌مهر- قطعا این اتفاق رخ می‌دهد. حالا فعلا باید آرام آرام جلو برویم با هماهنگی فدراسیون، کمیته جوانان و آقای ماجدی. به امید خدا کارهایمان را جلو ببریم تا به مرحله بعدی برسیم.

*برنامه شما برای اینکه بتوانید نسل خوبی برای فوتبال ایران پرورش بدهید، چیست؟

علی دوستی‌مهر- همانطور که گفتم ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم. ما باید با هماهنگی فدراسیون فوتبال و کمیته جوانان، و تاکید می‌کنم با کمک گرفتن از تمام مربیان کشور برای آینده تیم بزرگسال ایران، برای 8 سال آینده، برای 10 سال آینده برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم و این یک برنامه بلندمدت می‌خواهد که به امید خدا باید بنشینیم با مسئولین امر صحبت کنیم تا یک کار خوب انجام بدهیم، تا در آینده پشتوانه خوبی برای فوتبال ایران شکل بدهیم.

*برای شناسایی استعدادها به تمام کشور می‌رویم

علی دوستی‌مهر ادامه داد: «ما بهترین مربیان را داریم. مربیان دلسوز و زحمتکش. اگر تیم ملی ما به جام جهانی رفته و موفقیتی اگر بوده، جدا از فدراسیون فوتبال، جدا از تمام مسئولانی که زحمت می‌کشند، همه‌اش به همین مربیان بازمی‌گردد و در واقع وجود آنها هست که ما فوتبال‌مان به جام جهانی می‌رود و آبروداری می‌کند و عزت می‌آورد. آنها باید دست به دست هم بدهند و به ما کمک کنند. آنها باید قدم اول را بردارند و به کمک ما بیایند. ما هم به اقصی نقاط کشور می‌رویم. به امید خدا با برنامه‌ریزی خوبی که کمیته جوانان انجام می‌دهد و ما هم تبعیت می‌کنیم، امیدوارم بتوانیم یک کار خوب انجام بدهیم که برای فوتبال مملکت پشتوانه‌سازی کنیم.

علی دوستی‌مهر مربی قدیمی فوتبال پایه ایران تا پیش از انتخاب به عنوان مربی زیر 14 سال فوتبال ایران، در آکادمی خود با عنوان "آکادمی دوستی‌مهر" فعالیت داشته است.

*با توجه به اینکه فوتبال پایه نیاز به کار بلند مدت دارد، قرارداد شما برای چه مدتی تنظیم شده است؟ 

علی دوستی‌مهر- در این مورد باید با فدراسیون و کمیته جوانان صحبت کنیم تا بینیم نظر آنها چیست. این کار احتیاج به زمان دارد و با 2،3 ماه یا 5،6 ماه به جایی نمی‌رسد. این یک کار طولانی‌مدت است و به امید خدا با برنامه‌ریزی‌ای که صورت می‌گیرد، یک کار درازمدت را طرح‌ریزی کنیم تا کسانی که لیاقت دارند به تیم ملی کمک کنند را شناسایی کنیم. برای این کار باز هم تکرار می‌کنم که همه باید دست به دست هم بدهیم تا یک تیم ملی خوب برای آینده درست کنیم.

*شما کاشف بازیکنان بزرگی در فوتبال ایران بوده‌اید که مهدی مهدوی‌کیا یکی از شاخص‌ترین‌ شاگردان شما بوده است. با این حال انتقاداتی نیز درباره روش استعدادیابی‌تان، نظیر توجه ویژه‌تر شما به بازیکنان فیزیکی و بلندقامت وجود دارد. چه واکنشی به این انتقادات دارید؟

علی دوستی‌‎مهر- البته ما هنوز شروع نکردیم که انتقادی باشد (با خنده). به هر صورت گل به خار خداست. این انتقادات آدم‌ها را می‌سازد و به ما کمک می‌کند. این انتقادات به ما کمک می‌کند تا بهتر و معقولانه‌تر تصمیم بگیریم و کسانی را انتخاب کنیم که بتوانند در آینده به تیم‌های ملی ایران در رده‌های مختلف کمک کنند. تا انتقاد نباشد نمی‌توانیم تیم موفقی داشته باشیم.

*شما تجربیات فراوانی در رده پایه دارا هستید، اما این سوال مطرح می‌‎شود که با توجه به اختلاف سنی زیادی که با بازیکنان رده زیر 14 سال دارید، آیا امکان کمک کردن به آنها را دارید؟ 

علی دوستی‌مهر- این را دیگر فدراسیون فوتبال تشخیص داده است و شما باید این سوال را از فدراسیون فوتبال بپرسید تا متوجه علت انتخاب من بشوید. من که نمی‌توانم از خودم تعریف کنم.

*یک موضوع دیگر بحث اختلاف و جدایی شما از آکادمی کیا است که البته این اتفاق مربوط به 6 سال پیش بود. آیا این جدایی تاثیری در نادیده انگاشتن بازیکنان آکادمی کیا با توجه به حضور پررنگ‌ آنها در این رده دارد یا خیر؟

علی دوستی‌مهر- اتفاقا پیش از تماس شما با آقای هادی مهدوی‌کیا صحبت می‌کردم. این‌ها عزیزان من هستند. این حرف‌ها اصلا درست نیست. ما معلم هستیم. خانواده مهدوی کیا خانواده من هستند. ما می‌خواهیم برای ایران کار کنیم. آکادمی کیا یا هر تیم دیگری خانواده ایران هستند. هیچ فرقی به حال من نمی‌کند. مطمئن باشید تیم کیا و تیم‌هایی مثل کیا که خوب هستند، مهره دارند، سازندگی دارند و خوب کار می‌کنند، آنها را حتی 5 برابر و 10 برابر زیر نظر خواهیم گرفت. همه برای ما عزیز هستند. ما اصلا به این صحبت‌ها حتی فکر هم نمی‌کنیم. بیشتر سعی داریم جنبه معلمی خودمان را در نظر بگیریم، تا خدایی ناکرده کوچک‌ترین حقی از کسی ضایع نشود. مطمئن باشید که نه آکادمی کیا که هر باشگاهی را جزو خانواده خودمان می‌دانیم و فکر می‌کنیم بچه‌های خودمان هستند و این‌طور آنها را نگاه می‌کنیم.

*این موضوع را از این بابت مطرح کردم که به هر حال شما در دوره‌ای به دلیل اختلافاتی که ایجاد شد، از آکادمی کیا جدا شدید.

علی دوستی‌مهر- یک بار دیگر هم تکرار می‌کنم. خانواده کیا خانواده من هستند. هیچ وقت ما از هم جدا نشدیم. ما اگر فوتبالی از هم جدا شدیم، ارتباط خانوادگی ما سر جای خودش قرار دارد. اگر جدا شدیم به نفع فوتبال کشور شد. شاید اگر ما در کنار هم می‌ماندیم، 50 یا 100 بازیکن داشتیم، تعداد بازیکنان کیا چند برابر شده و تعداد بازیکنان دوستی‌مهر هم چند برابر شده است. تیم‌های دیگر هم به همین صورت. همه ما باید دست به دست هم بدهیم و به جوان‌های ایران کمک کنید. مطمئن باشید.

*6 سال پیش آقای مهدوی‌کیا مصاحبه‌ای هم علیه شما انجام دادند. الان رابطه شما با آقای مهدی مهدوی‌کیا شاگردتان چطور است؟

علی دوستی‌مهر- این موضوع برای خیلی سال پیش است. ما اصلا باید گذشته را فراموش کنیم. همیشه باید به آینده نگاه کنیم و روزهایی که پیش رویمان قرار دارند. همیشه باید مثبت فکر کنیم و چیزهایی که اذیت‌مان می‌کند را فراموش کنیم. باز هم می‌گویم که خانواده کیا هیچ وقت از ما جدا شدنی نیست. سالیان سال با هم نان و نمک خوردیم و در سفره هم نشستیم و مثل خانواده با هم زندگی کردیم. تیم کیا، تیم پیکان، سایپا، استقلال، پرسپولیس، سپاهان، فولاد و ... هر تیمی هر کجای ایران باشد، فرزندان ایران هستند و ما هم به عنوان نماینده کوچک مربیان وظیفه داریم که بررسی کنیم تا اگر بازیکنی می‌تواند افتخار برای ایران بیاورد، او را ببینیم و از او استفاده کنیم. این کل ماجرا است.

*حرف پایانی اگر دارید در خدمت شما هستیم.

علی دوستی‌مهر- مطمئن باشید اگر قرار باشد اتفاق خوبی برای فوتبال ایران رخ بدهد، یک خرد جمعی می‌خواهد و باید دست به دست هم بدهیم. رسانه‌ها کمک کنند تا اتفاق خوبی را رقم بزنیم و برای فوتبال ایران پشتوانه‌سازی کنیم. در واقع اگر به هم کمک نکنیم، نمی‌توانیم تیم موفقی داشته باشیم. از شما تشکر می‌کنم که این وقت را به من دادید.