وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند دیدار کرده و به رایزنی پرداختند.

رایزنی امیرعبداللهیان با مقامِ پاکستانی در سمرقند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند دیدار کرده و به رایزنی پرداختند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی سیاسی برای شرکت در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند حضور دارد، ظهر امروز (پنجشنبه) ۲۴ فروردین ماه با «حنا ربانی» وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان و حنا ربانی همچنین در دومین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و پاکستان نیز حضور یافتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دهم شهریور ۱۴۰۱ در گفت‌وگوی تلفنی با بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی با اشاره به تحولات افغانستان، بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با حضور قوی اقوام افغانستانی در این کشور تأکید و ابراز امیدواری کرد که نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان بزودی و با مشارکت کشورهای منطقه برگزار شود.

قرار است دومین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و پاکستان بعدازظهر امروز در سمرقند برگزار شود. امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز به همراه هیأتی و به عنوان مهمان دعوت شده از سوی میزبان این نشست (ازبکستان) امروز وارد سمرقند شد. 

نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ به صورت مجازی با حضور وزاری خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان و به میزبانی چین برگزار شد و تهران نیز در پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه بود که به جز وزرای خارجه روسیه و چین بقیه وزرا به صورت حضوری در نشست تهران شرکت کردند و اعلام شد که چین میزبانی سومین نشست را برعهده خواهد داشت. وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به همراه روسیه ۵ آبان ماه در بیانیه‌ای مشترک متذکر شدند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است. 

سومین نشست همسایگان افغانستان ۱۰ و ۱۱  فروردین ۱۴۰۱ در تونشی واقع در استان «آن هویی» در شرق چین با حضور وزرای خارجه و مقامات جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و روسیه برگزار شد. روز اول نشست دیدارهای دوجانبه انجام و روز پنجشنبه دو نشست برگزار شد. نشست همسایگان افغانستان به اضافه روسیه و همچنین نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، قطر، اندونزی و هیأتی از طالبان. امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان هم در نشست دوم حضور یافت.