معاون پارلمانی رییس‌جمهور تأکید کرد که دولت انتظار دارد نمایندگان لوایحی که برای دولت در اولویت است را هر چه سریعتر در دستور کار قرار دهند.

گلایه معاون رئیس‌جمهور از تأخیر مجلس برای اعلام وصول لوایح دولت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون پارلمانی رییس‌جمهور تأکید کرد که دولت انتظار دارد نمایندگان لوایحی که برای دولت در اولویت است را هر چه سریعتر در دستور کار قرار دهند.

سیدمحمد حسینی در گفت وگو با شفقنا، به تأخیر مجلس در اعلام وصول لوایح دولت اشاره و اظهار داشت: برخی از لوایح دولت با تأخیر زمانی بسیار از سوی مجلس اعلام وصول می شود به عنوان نمونه لایحه «تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» بهمن ماه تقدیم مجلس شد، ولی در هفته گذشته اعلام وصول شد.

وی ادامه داد: براساس آیین نامه، لوایح باید بلافاصله مخصوصاً اگر دو فوریتی باشد، اعلام وصول شود و در دستور کار قرار بگیرد.

وی گفت: توجیهی که برخی از اعضای هیأت رئیسه در این باره دارند، این است که در زمان ارسال لایحه دولت به مجلس،  نمایندگان درگیر بحث بودجه بودند و نمی توانستند دستور دیگری را داشته باشند، اما ما انتظار داریم که در اولین فرصت ممکن لوایح در مجلس مطرح شود.

حسینی اشاره کرد: گاهی اوقات نمایندگان می گویند که ما می خواهیم درباره فلان لایحه با رییس جمهور مذاکره کنیم و فعلاً دست نگه داشتیم. به هر ترتیب وقتی دولت رسماً نامه می نویسد، ما انتظار داریم که بلافاصله در مجلس اعلام وصول شود و مراحل قانونی را طی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم، دولت برای بررسی سریعتر لوایح در مجلس چه برنامه ای دارد؟ گفت: هم رییس مجلس بیان کرد که لوایح نسبت به طرح ها در اولویت هستند و هم نمایندگان این را اذعان دارند که در مورد لوایح کار کارشناسی دقیق ترین صورت می گیرد و طرح های فراوانی که در حال حاضر وجود دارد را می توان در هم ادغام کرد و مفاد آن در لوایح دولت در نظر گرفته شود. از این جهت ما انتظار داریم که نمایندگان مواردی را که برای دولت در اولویت است را هر چه سریعتر در دستور کار قرار دهند.

وی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی کشاورزی به مجلس نیز اظهار داشت: رییس جمهور سه ماه فرصت دارند که وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کنند. البته نمایندگان تأکید کردند که قبل از پایان سه ماه وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی گردد تا کار با جدیت دنبال شده و این موضوع تعیین تکلیف شود.

حسینی همچنین بیان کرد: یکی از گزینه های اصلی به عنوان وزیر پیشنهادی کشاورزی، سرپرست فعلی وزارتخانه است، مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد یا با بررسی که در مجلس صورت بگیرد، به این نتیجه برسیم که باید فرد دیگری به مجلس معرفی شود.