از آن روزهایی که محال است یحیی گل محمدی فراموش کند، عالی بود سرمربی پرسپولیس.

من محال است به استقلال ببازم!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس با هنر مربیگری یحیی گل‌محمدی استقلال را شکست داد. سرمربی پرسپولیس به بهترین شکل تیم خود را هدایت کرده و تمام راه‌های نفوذ استقلال را بست.

۱. اینکه می‌گویند یک بازیکن تمام نمی‌شود، احتمالا بهترین توصیف در مورد وحید امیری است. ستاره ۳۵ ساله و خوش‌اخلاق پرسپولیس احتمالا یکی از بهترین نمایش‌های زندگی خود را در دربی امروز برابر استقلال ارائه داد. امیری که امروز با نظر یحیی گل‌محمدی در پست مهاجم سایه و در کنار مهدی عبدی و در ادامه عیسی آل‌کثیر قرار گرفته بود، در طول ۹۰ دقیقه بارهار و بارها با پرس شدید خود جلوی بازی‌سازی بازیکنان استقلال را گرفت و البته زمینه‌ساز گل برتری پرسپولیس هم شد. چند هفته پیش یکی از پیشکسوتان پرسپولیس، وحید امیری را تمام‌شده دانست و معتقد بود او بهتر است زودتر از پرسپولیس یا حتی فوتبال خداحافظی کند، اما این بازیکن بدون جواب دادن و وارد بحث شدن با پیشکسوت پرسپولیس، در هفته‌های اخیر بهترین نمایش خود را ارائه داده و نشان داد که هنوز هم در سن ۳۵ سالگی می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی حضور در ترکیب تیم ملی در جام ملت‌های پیش رو باشد.

۲. در روزهایی که اخبار و شایعاتی درباره جدایی یحیی گل‌محمدی و احتمال حضور یک سرمربی مشهور به جای او شنیده می‌شد، او یکی از بهترین پیروزی‌های عمر دوران مربیگری خود را به دست آورد. یحیی گل‌محمدی با آنالیز دقیق و درست از سبک بازی استقلال، توانست در تمام طول ۹۰ دقیقه جلوی موقعیت‌‌سازی‌های مکرر حریف را بگیرد. باید حتما به این نکته توجه کرد که استقلال در چهار ماه اخیر در بازی‌های خود فرصت‌های مسلم گلزنی زیادی ساخته بود، اما امروز آنها نتوانستند به اندازه بازی‌های قبلی، به خصوص در فاز هجومی، درخشان ظاهر شوند. اعتبار این پیروزی بی‌تردید بیشتر از همه متعلق به سرمربی باتجربه پرسپولیس است. یحیی گل‌محمدی بارها ثابت کرده هرگاه که در مورد او شک و تردید زیاد می‌شود، بهتر از همیشه مربیگری کرده و می‌تواند پرسپولیس را به سمت موفقیت ببرد. حتی اگر قرمزپوشان این فصل هم قهرمان نشوند، حضور در کورس قهرمانی تا پایان فصل و مدعی بودن در جام حذفی، او را فصل بعد هم روی نیمکت پرسپولیس نگه خواهد داشت. سرمربی پرسپولیس که خیلی هم مقبول علی پروین نبود، مانند او دربی‌بباز نیست و در دهمین دربی خود حتی یک باخت هم تجربه نکرده است؛ هشت تساوی و دو پیروزی به لطف گلزنی‌های عیسی آل‌کثیر، سهم یحیی گل‌محمدی از تقابل با استقلال بوده است.

۳. به نظر می‌رسید کابوس هواداران پرسپولیس در هفته‌های اخیر، درخشش فوق‌العاده محمد محبی و مهدی قایدی در دو سمت خط حمله استقلال باشد، اما سرمربی پرسپولیس امروز هوشمندانه دو مدافع خود را عقب نگه داشت و وظیفه بازی‌سازی چندانی به آنها محول نکرد. اگرچه دانیال اسماعیلی‌فر، بازیکنی هجومی در ترکیب پرسپولیس محسوب می‌شود، اما امروز او را بیشتر در امور دفاعی فعال دیدیم و در سوی مقابل نیز علی نعمتی یکی از بهترین بازی‌های خود در ترکیب پرسپولیس را به نمایش گذاشت. در ماه‌هایی که قایدی و محبی دمار از روزگار هر تیمی درمی‌آوردند، امروز به غیر از ۱۰-۱۵ دقیقه اول، تقریبا در مقابل خط دفاعی مستحکم و منسجم پرسپولیس، بی‌اثر بودند و نتوانستند درخشش همیشگی خود را تکرار کنند. تعویض‌های ساپینتو  میل هجومی استقلال را بیشتر کرد و حضور آرمان رمضانی و ارسلان مطهری در زمین نشان می‌داد که استقلال روی ارسال‌های متوالی از کناره‌ها برنامه برای گلزنی دارد، اما این ترفند هم نتیجه نداد و در نهایت آبی‌پوشان در روزی که فرصت چندانی برای گلزنی مهیا نکردند، مغلوب پرسپولیس شدند.

۴. احتمالا اردیبهشت بهترین ماه زندگی عیسی آل‌کثیر باشد. او دو سال قبل و در تقابل حساس استقلال و پرسپولیس که جنگ قهرمانی هم بود، موفق شد به زیبایی دروازه استقلال را باز کند و با شادی خاص خود بیشتر از همیشه در دل هواداران پرسپولیس محبوب شود. البته عیسی آل‌کثیر در این مدت روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرد و مدت‌ها به دلیل مصدومیت شدید و به علت پارگی رباط صلیبی از فوتبال دور بود، اما انگار تقدیر برای او در خواب دیده بود که این مهاجم باتجربه امروز دوباره در دربی منجی یحیی لقب بگیرد. سرمربی پرسپولیس بین نیمه مهدی عبدی را تعویض کرد و اگرچه این مهاجم جوان نمایش قابل قبولی در نیمه اول داشت، اما ترجیح داد عیسی آل‌کثیر به جای او در نیمه دوم بازی کند. خط خوردن شیخ دیاباته و بیرون ماندن لئاندرو پریرا ثابت کرد که سرمربی پرسپولیس اعتقاد ویژه‌ای به عیسی آل‌کثیر دارد و او نیز به بهترین شکل ممکن پاسخ اعتماد این سرمربی را داده و موفق شد پنج دقیقه پس از حضور در میدان، با سر توپ فوق‌العاده و ضربه‌ای دقیق که البته به صالح حردانی نیز برخورد کرد، دروازه استقلال را باز کند. حرکت تکنیکی عیسی آل‌کثیر احتمالا تا سال‌های سال عامل کری‌خوانی هواداران پرسپولیس برای استقلال خواهد بود.

۵. در طول تاریخ در دو تیم استقلال و پرسپولیس، دروازه‌بان‌های بزرگی در دروازه داشته‌اند. از استقلال می‌توان در مورد ناصر حجازی، مهدی رحمتی یا احمدرضا عابدزاده صحبت کرد که البته گزینه آخر درون دروازه پرسپولیس هم روزهای فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد. البته آنها نیز سنگربانانی مانند عزیز اصلی یا بهروز سلطانی را در نیم قرن اخیر در اختیار داشته‌اند اما به نظر می‌رسد نام علیرضا بیرانوند هم باید در زمره بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران ثبت شود. به نظر می‌رسد شاخصه اصلی سبک بازی علیرضا بیرانوند در سال‌های اخیر، افزایش قدرت و تمرکز او در بازی با پا باشد. بیرانوند امروز به بهترین شکل ممکن در مقابل حملات استقلال ایستادگی کرد و البته هر موقع هم لازم بود، با بازی با پای قوی خود و البته تزریق اعتماد به نفس به دیگر بازیکنان پرسپولیس، به این پیروزی بزرگ خیلی کمک کرد. به نظر می‌رسد بیرانوند در سال‌های آینده همچنان می‌تواند درون دروازه پرسپولیس و تیم ملی سند پیراهن شماره یک را به نام خود بزند و احتمالا کمتر کسی می‌تواند رقیب او باشد.

۶. احتمالا بزرگترین بدشانسی استقلال در این دیدار، مصدومیت عجیب کوین یامگا در نیمه اول بود‌. این مدافع باتجربه که خودش به قصد ضربه زدن به توپ رفته بود، در اواخر نیمه اول مصدوم شد و شرایط را برای ساپینتو در ادامه بازی سخت کرد. یامگا که در فصل اخیر احتمالا یکی از سه بازیکن تاثیرگذار استقلال بوده، در نیمه دوم این دیدار غایب بود و این بهترین فرصت برای وینگرهای پرسپولیس بود که از سمت این بازیکن نفوذ کنند و فرصت گلزنی فراهم کنند. ریکاردو ساپینتو حتما به بخت بد خود لعنت می‌فرستد که این بازیکن باتجربه را از دست داد و نتوانست از او در ادامه دربی استفاده کند؛ اتفاقی که کمتر هواداری از استقلال تصور می‌کرد.

۷. کمتر از یک‌ سال از حضور ریکاردو ساپینتو روی نیمکت استقلال سپری شده و این احتمالا بدترین روز تجربه دوران حضور او در ایران بود. سرمربی استقلال که در هفته‌های اخیر مقبولیت ویژه‌ای بین هواداران این تیم پیدا کرده، امروز در شطرنج تاکتیکی مقابل یحیی گل‌محمدی سربلند نبود و نتوانست سرمربی باتجربه پرسپولیس را مغلوب کند. به نظر می‌رسد احتمال قهرمانی برای استقلال در این فصل کمرنگ‌تر از همیشه شده و بعید است ساپینتو حداقل در لیگ برتر بتواند به خواسته‌های خود برسد. اما تیم تحت هدایت او انقدر در هفته‌های اخیر درخشان بازی کرده که هواداران استقلال علاقه‌مند به ادامه حضور او روی نیمکت این تیم هستند، اما به هر حال دو بار باختن به سپاهان و نبردن پرسپولیس و البته ناکامی در بزنگاه‌های مهم فصل، مهم‌ترین‌ نکته منفی کارنامه سرمربی پرتغالی و باکلاس استقلال محسوب می‌شود.