معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به بحث نظارتی مجلس و موضوع استیضاح وزرا ورود کرد و گفت: عدد استیضاح‌هایی که در این دوره مطرح شده که البته هیچ‌کدام هم به نتیجه نرسیده، بی‌سابقه است. یعنی عرف مجلس این نبوده که در یک روز، سه استیضاح را اعلام وصول کنند و به کمیسیون‌ها ارجاع بدهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به بحث نظارتی مجلس و موضوع استیضاح وزرا ورود کرد و گفت: عدد استیضاح‌هایی که در این دوره مطرح شده که البته هیچ‌کدام هم به نتیجه نرسیده، بی‌سابقه است. یعنی عرف مجلس این نبوده که در یک روز، سه استیضاح را اعلام وصول کنند و به کمیسیون‌ها ارجاع بدهد.

«سید محمد حسینی» معاون امور مجلس رئیس‌جمهور که سابقه نمایندگی مردم رفسنجان در پنجمین دوره مجلس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در در دولت دهم را در کارنامه مدیریتی خود دارد، پنجم اردیبهشت‌ با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی و بازدید از تحریریه خبر ایرنا، به سؤالات خبرنگاران سیاسی این مجموعه خبری درباره موضوعات روز کشور پاسخ گفت.

تشکیل وزارت یا سازمان بازرگانی، استیضاح وزیر صمت و پشت‌پرده آن و اینکه چرا برخی نمایندگان در آستانه سال پایانی مجلس در نطق‌ها یا تذکرات‌شان به بهانه نقد، دست به تخریب دولت می‌زنند، از مهمترین موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد که مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر همدلی قوا و همکاری مجلس و دولت برای رفع مشکلات مردم، اظهار داشت: به دلیل اینکه هم در مجلس و هم در دولت بودم، مسائل دو طرف را می‌دانم و آشنا هستم. قبلاً هم مدتی در وزارت علوم معاون پارلمانی بودم و با نمایندگان تماس داشتم. در زمان وزرات هم دائم این ارتباط وجود داشت و با حال و هوای مجلس، مطالبات مردم در حوزه‌های انتخابیه و کارهای اجرایی آشنایی دارم.

حسینی اضافه کرد: تصور می‌کنم که از ابتدای این دولت، با طراحی خوبی که انجام شد، تعامل بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. ما در همان سال اول هماهنگ کردیم رئیس‌جمهور با تمام مجامع استانی نمایندگان جلسه گذاشت که یک کار بی‌سابقه و یک رکورد تازه‌ای بود که این تعداد نماینده در همان سال اول فعالیت دولت بتوانند با رئیس‌جمهور نه یک جلسه صوری و نمایشی، بلکه جلساتی که گاهی تا ۳ ساعت طول می‌کشید داشته باشند.

وی ادامه داد: تک‌تک نمایندگان نظرات خود را درباره مسائل کشور، استان و حوزه انتخابیه خودشان، پیشنهادات و انتقاداتی که داشتند مطرح می‌کردند. علاوه بر آن جلسات نیز، نمایندگان مجلس در سفرهای استانی رئیس‌جمهور فرصت داشتند با آیت‌الله رئیسی، وزیر و یکی از اعضای دولت که در استانشان حضور داشت، مسائل خود را بازگو کنند. یک رابطه وثیق و مستمری در این ۲۰ ماهی که از دولت گذشته، وجود داشته است.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس اضافه کرد: البته ممکن است جاهایی هم در مدیران سطوح مختلف کاستی‌ها و ضعف‌هایی وجود داشته باشد، اما عزم و اراده رئیس‌جمهور، معاونین و وزرا این بوده که تعامل خوبی با مجلس داشته باشند و اهل مشورت باشند؛ چرا که نمایندگان را وکلای مردم می‌دانند که در حوزه انتخابیه، شهرها و روستاها حضور دارند و مسائل و مشکلات را از نزدیک لمس کرده و آن‌ها را منتقل می‌کنند. همانطور که دولت با فعالان سیاسی، گروه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در تعامل است، این تعامل خوب را با نمایندگان هم داشته و سعی کرده مطالبات معقول و منطقی را عملیاتی و اجرایی کند.

وی ابراز داشت: متقابلاً این توقع وجود دارد که نمایندگان هم همراهی لازم را داشته باشند. البته ما از بسیاری از نمایندگان عزیز تشکر می‌کنیم که در مسائل مختلف همراهی خوبی با دولت داشته‌اند اما بعضاً هم مواردی بوده که به نظر می‌رسد باید بهتر از این باشد و کمک‌های بیشتری صورت گیرد؛ چراکه در بین سه قوه، قوه مجریه است که در میدان حضور دارد و نگاه مردم هم به قوه مجریه است. شاید برخی کاری به این نداشته باشند که چه قانونی به تصویب می‌رسد، اما نگاه می‌کنند که یک مجری از تهران گرفته تا یک دهیار در دورترین روستا کارها را پیگیری می‌کند. لذا انتطار مردم از قوه مجریه و دولت بیشتر است و دو قوه دیگر هم باید به قوه مجریه کمک کنند.

سازمان یا وزارت بازرگانی؛ دولت با هر دو موافق است

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یادآور شد: رهبر فرزانه انقلاب هم تأکید کردند که مانع ایجاد نشود. به فرض ما بعضی از موارد را داریم که توقع است که نمایندگان همراهی بیشتری داشته باشند. در برخی موارد توقع بیشتری در همراهی مجلس با دولت وجود دارد؛ برای مثال در بحث تشکیل سازمان بازرگانی هم دولت قبل و هم دولت فعلی به این جمع‌بندی رسیدند، در عمل هم نشان داده شد که اگر ما بخواهیم بازار را کنترل کنیم و نظارت بیشتری بر قیمت‌ها داشته باشیم، باید یک مجموعه جداگانه وجود داشته باشد.

حسینی این نکته را گفت که در شرایط کنونی وظایف نهاد بازرگانی که مسئولیت تنظیم بازار را داشته باشد، در چند وزارتخانه تقسیم شده است؛ یک بخش در وزارت صمت، بخشی در وزارت جهادکشاورزی، بخشی در سازمان تعزیرات وزارت دادگستری باشد و دائماً معاون اول هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها را انجام دهد که معلوم نیست چه نتیجه‌ای دربر داشته باشد.

وی افزود: همراهی مجلس با دولت در تشکیل وزارت بازرگانی خواسته‌ای بوده که دولت داشته است؛ در چنین مواردی انتظار داریم اهتمام بیشتری از سوی نمایندگان و به‌ویژه هیأت رئیسه مجلس صورت بگیرد. زمانی به ما گفتند که طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی است و مراحل آن طی شده است. در شورای نگهبان یک یا دو ایراد به آن وارد شده از جمله اینکه دولت جدید باید بار مالی ناشی از آن را بپذیرد، در غیر این صورت مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی، توسط شورای نگهبان رد می‌شود.

حسینی ادامه داد: دولت دو جلسه به این امر اختصاص داد و در نهایت با آن موافقت کرد اما این لایحه در دستور کار مجلس قرار نگرفت. برای تشکیل سازمان هم لایحه دوفوریتی تقدیم مجلس شد اما نپذیرفتند و گفتند ما امکان نظارت نداریم. ما در این لایحه می‌خواستیم که سازمان بازرگانی زیر نظر رئیس‌جمهور باشد که یک نهاد از ابتدا تا انتهای کار را در اختیار داشته باشد، کارها انسجام داشته باشد و پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: وقتی تشکیل سازمان بازرگانی که در دولت مطرح شد، من گفتم که این از اختیارات خود دولت هم هست که بتواند سازمان تشکیل بدهد. همانطور که در دولت دهم در وزارت فرهنگ، سازمان سینمایی شکل گرفت اما چون قرار بود وظایفی که در حیطه وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، صمت و دادگستری تجمیع شود، لازم بود دوباره قانونگذاری شود.

حسینی ادامه داد: رئیس‌جمهور چندین بار اعلام کرده و بحث لایحه دوفوریتی مطرح شد و با نهایی شدن طرح قبلی در صحن و بحث تشکیل سازمان موافقت کردیم و عنوان شد که همین طرح در کمیسیون به وزارت تبدیل شود. مسأله تنظیم بازار مسأله بسیار مهمی است که مردم همه‌جا درباره آن از ما سؤال می‌کنند. عده‌ای نگران تجارت خارجی بودند که اگر از وزارت صمت جدا شود، به تولید داخل آسیب وارد می‌شود که ما اعلام کردیم این وزارت یا سازمان متکفل مسائل داخل کشور باشد. دولت با حالات مختلف موافقت کرده است که امیدواریم نمایندگان این موانع را از سر راه بردارند. کمیسیون اجتماعی هم آمادگی دارد و منتظریم که هیأت رئیسه درخواست کمیسیون و دولت را اجابت کند و آن را در دستور کار قرار دهد.

* پس از انجام این مصاحبه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور از دولت خواست که برای تشکیل «وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار» لایحه دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی بدهد.

وی یادآور شد: ما بهمن‌ ماه گذشته لایحه دوفوریتی را دادیم. وقتی لایحه داده می‌شود باید بلافاصله اعلام وصول شود. مخصوصاً که دوفوریتی بود باید هم اعلام وصول می‌شد هم در دستور قرار می‌گرفت ولی این لایحه از ماه بهمن به تأخیر افتاد تا فروردین و ما هنوز مطمئن نبودیم در دستور قرار می‌گیرد یا نه. البته ما از دستگاه‌های مربوطه دعوت کرده بودیم که حضور پیدا کرده و توضیحات را ارائه کنند اما رأی لازم را نیاورد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به بحث نظارتی مجلس و موضوع استیضاح وزرا ورود کرد و گفت: عدد استیضاح‌هایی که در این دوره مطرح شده که البته هیچ‌کدام هم به نتیجه نرسیده، بی‌سابقه است. یعنی عرف مجلس این نبوده که در یک روز، سه استیضاح را اعلام وصول کنند و به کمیسیون‌ها ارجاع بدهد.

حسینی اظهار داشت: حدود دو یا سه هفته قبل بحث استیضاح وزیر اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت همزمان مطرح شد و هیأت رئیسه به کمیسیون ها ارجاع داد؛ البته وزیر جهادکشاورزی با نظر دولت تغییر کرد و همزمان دو استیضاح دیگر مطرح شد. امضاهای استیضاح وزیر اقتصاد کاهش پیدا کرد و به زیر ۱۰ امضا رسید اما استیضاح وزیر صمت همچنان مطرح است.

وی تأکید کرد: البته ما تابع قانون هستیم و به اختیارات نمایندگان احترام می‌گذاریم. آنها حق تذکر و سؤال کردن و استیضاح دارند. اما نباید به گونه‌ای باشد که دائم استیضاح مطرح شود و تزلزل ایجاد کند.

حسینی یادآور شد: وزارتخانه بزرگی مثل صمت، نیاز به آرامش، ثبات و کار دارد؛ تقریباً سه ماه بعد از تشکیل دولت، هر از چند گاهی استیضاح وزیر صمت مطرح می‌شود که این بار دفعه سوم است که این بحث مطرح شده است؛ البته با نمایندگان صحبت شده و امیدواریم نمایندگان همکاری کنند که ما بتوانیم شعار سال را تحقق ببخشیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس ادامه داد: یک بخشی از شعار سال، مسأله رشد تولید است که بخشی از آن مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و بخش عمده‌ای مربوط به وزارت صنعت و معدن است. تاکنون هم اقدامات خوبی صورت گرفته و آقای فاطمی‌امین هم اشراف و احاطه بسیار خوبی دارد. از این جهت انتظار داریم که مثل دوره قبل که ۱۸۲ نفر با استیضاح مخالفت کردند و حدود ۸۰ نفر موافق بودند، این بار هم با رأی قاطع نمایندگان، وزیر به کار خود ادامه بدهد و وقفه‌ای در این جهت ایجاد نشود.

مجلس در سال آخر بیشتر با دولت همدلی داشته باشد تا اصطکاک و تقابل

حسینی گفت: دولت نشان داده که خود آیت‌الله رئیسی هرجا که لازم بوده، تغییرات و جابه‌جایی را صورت داده است. امیدواریم در ادامه کار و سال پایانی مجلس که سال انتخابات است، همدلی، همراهی و هم‌افزایی بیشتر باشد و به‌جای اصطکاک، تنش و تقابل، تعامل وجود داشته باشد که این به نفع خود نمایندگان هم هست. یعنی اگر دولت تمام تمرکز خود را روی حل مسائل مردم بگذارد، مردم نسبت به نمایندگان هم خوش‌بینی و اقبال افزون‌تری خواهند داشت.

معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: بار نخستی که استیضاح وزیر صمت به صحن مجلس رسید، نمایندگان گفتند که می‌خواهیم این وزارت به دو وزارتخانه تفکیک شود و رئیس مجلس یک مهلت دو ماهه خواست و استیضاح در صحن مطرح نشد. دفعه دوم مراحل خود را طی کرد و به صحن رسید اما رأی نیاورد. به‌رغم فضاسازی رسانه‌ای گسترده‌ای که انجام شد و بسیاری می‌گفتند که فاطمی امین به‌طور قطع وزیر صمت نخواهد بود، اما دیدیم ۱۸۲ نفر مخالفت کردند.

حسینی با بیان اینکه افراد اصلی این استیضاح همان افراد قبلی هستند، خاطرنشان کرد: ما به رأی و نظر این عزیزان احترام می‌گذاریم. مگر اینکه طبق سخنان رهبر انقلاب، مسأله خاصی پیش بیاید و نظرات تغییر کند چون طبق آیین‌نامه بازپس‌گرفتن امضاها نتیجه‌ای ندارد و استیضاح باید در صحن مجلس مطرح شود ولی این امیدواری وجود دارد که نمایندگان حرف‌ها را بشنوند؛ زیرا مشکلات خودروسازی از گذشته وجود داشته است که باید علاج شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با ارائه توضیحاتی درباره جزئیات جلسه کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت، گفت: تعداد سؤالات نمایندگان زیاد است؛ زیرا این سؤالات مربوط به ۳ استیضاح مجزاست. اینها را در هم ادغام کردند که حالا این موضوع هم جای بحث دارد که آیا می‌شود این کار را کرد یا هر استیضاحی باید جداگانه انجام شود. در هر صورت اینگونه تصمیم گرفته شده و سؤالات را در هم ادغام کردند که حوزه‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد. مهم‌ترین موضوعی که در نمایندگان بیشتر روی آن بحث می‌کنند، مسأله خودرو است که برخی معتقدند این بحث باید در کمیسیون اقتصاد مطرح شود و حتی رئیس کمیسیون هم نامه‌ای نوشته بود که بحث خودرو به این کمیسیون ارجاع داده شود که عوامل دخیل بر افزایش قیمت خودرو بررسی شود.

وی اضافه کرد: در هر صورت، روزی که استیضاح در کمیسیون صنایع مطرح شد، فرصت کافی برای پاسخگویی وزیر به سؤالات وجود نداشت در این کار عجله شد و جلسه ظرف یک ساعت تا یک ساعت و ربع جمع شد. البته آقای طاهری رئیس کمیسیون شخص بسیار قابل احترامی است اما نمی‌دانم چه دلیلی داشت که جلسه به سرعت جمع شد. پس از جلسه وزیر در مجلس ماند و نمایندگان به‌صورت تک‌تک با او دیدار کردند که اغلب بحث حوزه‌های انتخابیه خود را مطرح کردند و خواسته‌هایی داشتند.  

در بررسی استیضاح دو وزیر در مجلس، دوگانه عمل شد

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: از تعداد ۴۰ نفر استیضاح کننده، برخی قانع شدند و به‌صورت مکتوب امضای خود را پس گرفتند و برخی هم در سامانه وارد کردند که لحاظ نشد و گفتند که نظرات همان است و چون در لحظه پایان جلسه اعلام شده، کاری به انصراف‌های بعدی نداریم؛ در حالی که درمورد وزیر اقتصاد اینگونه عمل نشد.

حسینی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با صراحت مطرح کردند که نمایندگان در عزل و نصب‌ها ورود پیدا نکنند؛ مشورت بدهند اما اینکه برای عملیاتی شدن نظرات خود اصرار داشته باشند، مناسب نیست. البته غالب نمایندگان مصالح کشور را در نظر می‌گیرند اما برخی از نمایندگان درمورد مدیران کل انتظارات و توقعاتی هم داشتند و معدود افرادی هم فکر می‌کنند منفعت و مصلحتشان در این است که روی یک‌سری مسائل پافشاری می‌کنند که باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

وی با اشاره به استیضاح وزرا با تعداد کمتر از ۱۰ درصد نمایندگان، گفت: قانون اساسی به گونه‌ای طراحی شده که نمایندگان اختیاراتی داشته باشند چه سؤال و استیضاح از وزرا و چه سوال از رئیس‌جمهور یا بحث‌های دیگری که مطرح می‌شود را انجام دهند. نمایندگان هم باید همیشه مسائل کشور را لحاظ کنند. من یادم هست ما با وجود اینکه در مجلس پنجم جزو منتقدین دولت بودیم ولی گاهی اوقات که می‌خواستیم تذکر بدهیم، مثلا در بحث سیاست خارجی و موضوعاتی که جنبه بین‌المللی داشت، با وزارت امور خارجه مشورت می‌کردیم تا طوری نشود که به زیان کشور باشد.

حسینی افزود: همواره باید مصالح کشور را بر منافع فردی، سیاسی، گروهی، حزبی یا حوزه انتخابیه ترجیح داد. خود نمایندگان باید این را رعایت کنند. در زمان امام (ره) که می‌خواستند وزیر امور خارجه را در مجلس استیضاح کنند، برخوردی که امام (ره) کردند یادمان هست. چون یک جایگاه‌هایی هست که اینها بسیار مهمند؛ مثلا در تعاملاتی که با دنیا داریم، وزیر امور خارجه باید از یک اقتدار و پشتوانه قوی برخوردار باشد. وزرای اقتصادی هم به همین شکل. اگر در این شرایط در معرض استیضاح باشند، اول خود وزیر اعتماد بنفس لازم را برای برنامه‌ریزی و نگاه به آینده ندارد، زیرمجموعه متزلزل می‌شود و بقیه هم منتظرند وزیر جابجا شود. در مجموع این بنفع دولت نیست.

معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: کسی که مسئولیت دارد باید بتواند با اقتدار کار کند و برنامه‌های خود را پیش ببرد. از این جهت ما انتظار داریم نمایندگان رعایت خود را جای آن مدیر اجرایی بگذارند و ببینند که اگر دائم این مسائل مطرح شود، می‌توانند کار کنند و با آرامش خاطر وظیفه خود را انجام دهند و آیا زیرمجموعه از آنها تبعیت می‌کنند یا خیر؟ این از نکاتی است که همه باید رعایت کنند.

مجلس اهتمام بیشتری نسبت به لوایح داشته باشد

وی با اشاره به تعدد لایحه‌های تعیین تکلیف نشده توسط مجلس گفت: همان‌طور که گفتم لایحه باید بلافاصله اعلام وصول و تعیین تکلیف شود و به کمیسیون ارجاع شود. در کمیسیون بحث و بررسی و جرح و تعدیل کنند و بعد در صحن تصمیم‌گیری شود. نمی‌گوییم لوایح صد در صد به همان‌شکل باشد. اگر به طور کلی با آن مخالف هستند، مخالفت کنند و از دستور خارج شود و اگر نیازی به اصلاحات دارد، در اختیار نمایندگان است و حرفی در این باره نداریم. چون تعداد طرح‌هایی که در این دوره بوده بسیار زیاد و بی‌سابقه است و قابل مقایسه با دوره‌های قبلی نیست و باید اهمیت بیشتری به لوایح داده شود.

حسینی ادامه داد: بر اساس آماری که چندی قبل ارائه کردیم، از ۵۴ لایحه‌ای که به مجلس دادیم، ۱۰ طرح تبدیل به قانون شده و در حال اجراست، دو مورد در مرحله شورای نگهبان است. البته اخیراً موارد دیگری هم اضافه شده ولی کافی نیست. امیدواریم به جای برخی مسائل دیگری که مطرح می‌شود، یک اهتمام ویژه‌ای روی لوایح وجود داشته باشد؛ زیرا گاهی تهیه لوایح در خود دولت مدت‌ها طول می‌کشد و اینطور نیست که وزارتخانه لایحه بدهد و همه قبول کنند.

وی گفت: لوایح در کمیسیون‌های تخصصی دولت بررسی شده و نظرات گوناگون روی آن اعمال می‌شود. گاهی اوقات حتی در دولت به کمیسیون برمی‌گردد و اصلاح می‌شود. اینکه رسیدگی به آن، در مجلس هم طولانی شود، آسیب‌هایی برای کشور وارد می‌کند. امیدواریم امسال سرعت بیشتری به این برنامه‌ها داده شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما طرح‌هایی که نمایندگان دارند را در دولت مطرح می‌کنیم، دولت موافقت یا مخالفت خود را با آن طرح اعلام و نماینده خود را تعیین می‌کند. معاونت امور مجلس در همه طرح‌ها نماینده دولت است که اگر نماینده وزارتخانه مربوطه حضور نداشت، بتواند موارد را دنبال کند. یکی از چیزهایی که نمایندگان همیشه دنبال می‌کنند، تقسیمات کشوری است که حتما باید روال مجلس طی شود.

حسینی موضوع اکثر لوایحی که هنوز توسط مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف نشده است را «اقتصادی» عنوان کرد و افزود: بحث خودرو که دولت مطرح کرده، اولویت دارد و موارد دیگری هم هست که وزارتخانه‌ها باید اهمیت آن را بیان کنند. چند لایحه‌ هم مطرح است، مثلا در کنار لایحه بودجه یک سری احکام دائمی هم وجود داشت که ما آنها را در بودجه سالانه نیاوردیم و خوب است که در مجلس نهایی شود و مورد بررسی قرار گیرد. بحث اصلاح مالیات مهم است. در مورد مناطق آزاد تجاری هم مواردی داریم که کجا منطقه آزاد باشد تا از مزایای آن استفاده کنند. همینطور اخیرا یک معافیت مالیاتی برای مواد اولیه دارویی، شیرخشک و پزشکی داشتیم که نیاز مبرم کشور است و امیدواریم به نتیجه برسد. برخی تفاهم‌نامه‌ها با کشورها است که امیدواریم در زمینه دیپلماسی منتج به نتیجه شود.

وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور تأکید دارد هر کجا دیدید که اجرای قانون با دشواری مواجه است، بلافاصله اعلام کنید که بعداً دیوان محاسبات عنوان کند که قانون ۶۰ درصد اجرا شد و مابقی اجرا نشد؛ خودمان میسر نبودن آن را اعلام کنیم. اگر بخواهیم به چنین قوانینی عمل کنیم، ممکن است دستگاه‌های نظارتی ایراد بگیرند. این است که رئیس‌جمهور تأکید می‌کند که این موضوعات مطرح شده و مشکلات آن برطرف شود.

نمایندگان در نطق‌های خود مصالح کشور را بر منافع فردی و حوزه انتخابیه ترجیح دهند

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با اشاره به انتقادات تند برخی از نمایندگان علیه دولت و رئیس‌جمهور گفت: انتظار داریم که نمایندگان در همه موضع‌گیری‌های خود، چه در مصاحبه‌ها و چه در نطق‌ها، مصالح کشور را بر منافع فردی و حوزه انتخابیه ترجیح دهند که اکثر نمایندگان همین روحیه را دارند. اما ممکن است معدود افرادی باشند که نکات را رعایت نکنند و نطق‌های تندی داشته باشند. مانند نطقی که یکی از نمایندگان هفته گذشته انجام داد که بحث منطق و استدلال نبود و بیشتر تخریب رئیس‌جمهور بود. رئیس‌جمهوری که شب و روز کار می‌کند، بسیاری از شوراهایی که تعطیل شده بود و خیلی از کارها که به فراموشی سپرده شده بود را احیا کرد. بی‌انصافی برخی باعث تعجب است.

وی درباره شکایت از توهین‌های برخی از نمایندگان به دولت و شخص رئیس‌جمهور در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: ما این مسأله را مد نظر داریم و در گذشته هم صحبت‌هایی کردیم ولی برخی بر این باورند که نتیجه چندانی ندارد. ترکیب هیأت نظارت به‌گونه‌ای است که فقط از خود نمایندگان است و منتخب بقیه نمایندگان هستند و معمولا شکایت به نتیجه نمی‌رسد.

حسینی ادامه داد: پیشنهاداتی بود که باید تغییراتی در آیین‌نامه صورت گیرد و در هیأت نظارت افرادی از قوه قضاییه و دستگاه‌های دیگر حضور داشته باشند که تصمیمات جدی‌تری اتخاذ شود و فقط جانب نمایندگان گرفته نشود ولی وضع فعلی این است.

آزادی بیان یک مسأله است اما اتهام وارد کردن، قابل قبول نیست

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس گفت: در جاهایی که بحث اهانت و تخریب وجود دارد، بنا این است که معاونت حقوقی اقدام لازم را انجام دهد که این در همه دولت‌ها وجود داشته است. آزادی بیان یک مسأله است اما توهین‌ و اتهام قابل قبول نیست.

وی همچنین درباره وضعیت لایحه جامع انتخابات گفت: به دلیل اینکه در مجلس طرح نمایندگان در دستور کار قرار گرفت و البته آنها هم می‌گویند ما نظر وزارت کشور را در بسیاری از موارد پرسیدیم و مطرح کردیم و طرح در حال بررسی است. البته برخی از موارد اشکالات جدی داشت که باردیگر به کمیسیون ارجاع داده شد که بررسی کنند و ببینیم به انتخابات می‌رسد یا خیر. چون باید تا خردادماه تعیین تکلیف شود تا افرادی که نیاز به استعفا کردن دارند، وضعیت خود را بدانند. متاسفانه معمولاً نمایندگان اواخر دوره نمایندگی به فکر این موضوع می‌افتادند و بعد تا به شورای نگهبان می‌رفت و برای اصلاح به مجلس بازمی‌گشت، فرصت از دست می‌رفت و تا دوره بعد می‌ماند. امیدواریم در این دوره این مشکلات وجود نداشته باشد.

مشکل خودروسازی مربوط به سالهای قبل است

حسینی با بیان اینکه بخشی از گرفتاری‌های خودروسازی از گذشته بوده و موضوع تازه‌ای نیست، ادامه داد: بیماری و درد مزمنی است که سال‌های سال وجود داشته و باید درمان شود. هم تولید و عرضه باید افزایش پیدا کند و نیاز بازار را از جهت کمی برطرف کند و بخشی هم از خارج تأمین شود. همه در داخل به این جمع‌بندی رسیدند که این نیاز وجود دارد. منعی هم که در گذشته وجود داشت، بخاطر مسائل ارزی بوده و کمبودهایی که در این زمینه وجود داشته اما الان دولت موافق است و مراحل آن طی شده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس گفت: سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت تلاش زیادی در این زمینه کرده است. حوزه معدن هم دارای رشد خوبی بوده و این بخش همیشه از تأکیدات رهبر انقلاب بوده و باید از این ظرفیت استفاده شود. ذخایری در کشور وجود دارد که خوشبختانه هم در حوزه اکتشاف کارهای خوبی انجام شده و هم حوزه‌هایی که سال‌ها معطل مانده بود کارهایی در حال انجام است. تولید و صنعت رشد خوبی داشته و از رشد اقتصادی کشور بالاتر است. لذا نیاز است که فرصت بیشتری داده شود تا برنامه‌هایی که وجود دارد، به نتیجه برسد.

وی بیان داشت: در یک مقطعی ۴۸ پروژه بزرگ و پیشران صنعتی و معدنی با مبلغی معادل ۱۷ میلیارد دلار آغاز و رونمایی شد و در حال انجام است و هر از چندگاهی میزان پیشرفت آن به مردم گزارش می‌شود. یعنی به جای اینکه درآمدهای خود را در کارهای واسطه‌گری، دلالی و کارهای کاذبی که به نفع کشور نیست به کار گیرند، در تولید، اشتغال و کمک به صادرات فعالیت می‌کنند. علاوه بر آن بانک‌ها هم موظف شدند به پروژه‌ها کمک کنند. این موارد را باید دید و اینطور نباشد که صرفاً یک مشکل را برجسته کنیم و آن روی سکه که این خدمات است، نبینیم.

نمایندگان کمک کنند تا کام مردم شیرین شود

حسینی ادامه داد: حتی حضرت آقا هم بعد از گزارشی که رئیس‌جمهور داد، به برخی از این اقدامات اشاره کردند و گواهی دادند که اعضای دولت کار می‌کنند. ما مشکلاتی داریم که مربوط به یک یا دو سال نیست؛ خود حضرت آقا هم فرمودند که یک دهه رشد اقتصادی در کشور وجود نداشته است. وقتی یک دهه رشد اقتصادی نباشد و تورم وجود داشته باشد، قطعاً مشکلات معیشتی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این چندمین بار است که رهبر انقلاب بر هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی قوا تأکید کرده اند و خواسته‌اند که به مسائل حاشیه‌ای پرداخته نشود، تصریح کرد: امیدواریم که هم دولت و هم مجلس، این خواسته رهبری را اجابت کنند. در دولت این عزم و اراده وجود دارد و غالب نمایندگان هم این گونه‌اند. امیدواریم همکاری بهتر شود و دولت بتواند برنامه‌ها و وعده‌های خود به مردم را تحقق ببخشد. هرجا که لازم بوده دولت با صداقت هرجا نقصی بوده اعلام کرده و از نمایندگان برای اصلاحات لازم، کمک خواسته است. مثلاً در بحث خودروهای کارکرده که مطرح شد، دولت بلافاصله لایحه داد و از مجلس درخواست همکاری کرد. با همکاری و همراهی، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. سران قوا هم جلسات منظمی دارند که امیدواریم تأثیر این جلسات بیش از پیش باشد و به پیشرفت امور کمک کند.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور یادآور شد: دولت از روز اول مشغول کار و خدمت است و فقط مسائل جاری کشور را اداره نمی‌کند؛ مثلا پروژه‌های بزرگی که در سفرهای استانی انجام می‌شود. در همین سفر رئیس‌جمهور به خوزستان می‌توان دید که چه پروژه‌هایی انجام شده است. مشکل آب استان با طرح آبرسانی غدیر حل شده و باقی پروژه‌ها هم در حال انجام است و استان‌های دیگر هم به همین شکل است.

حسینی خاطرنشان کرد: برخی از پروژه‌های عمرانی دارای وقفه ۸ تا ۱۰ ساله بوده و کاری صورت نمی‌گرفت که همه اینها در حال انجام است. اعضای دولت هم مصمم هستند که به مردم و جامعه خدمت کنند. امیدواریم که نمایندگان هم کمک کنند تا کارهای بزرگ به نتیجه برسد که کام مردم ما شیرین‌تر از گذشته شود.