یک رسانه عربی از میانجی‌گری عراق میان ایران و مصر و برگزاری یک نشست در بغداد خبر داد.

جزئیات جدید از میانجی‌گری عراق بین مصر و ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک رسانه عربی از میانجی‌گری عراق میان ایران و مصر و برگزاری یک نشست در بغداد خبر داد.

پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از مسئولان عالی رتبه عراقی اعلام کرد که ماه گذشته میلادی نمایندگانی از تهران و قاهره در بغداد باهم دیدار و رایزنی کردند.

این منابع اعلام کردند که بغداد بار دیگر میانجی‌گری میان ایران و مصر را برعهده گرفته است و می‌خواهد تجربه میانجی‌گری میان تهران و ریاض را تکرار کند.

دو مسئول عراقی که یکی از آن‌ها در وزارت خارجه و دیگری در دستگاه امنیت ملی این کشور فعالیت دارند، این خبر را تایید و اعلام کردند که دو طرف ایرانی و مصری خواستار غیرعلنی شدن این امر شدند.

این درحالی است که منابع دیپلماتیک مصری اخیرا در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کردند که در هفته آخر ماه مارس تماس‌هایی میان مسئولان امنیتی ایران و مصر انجام شد و دو طرف امکان گسترش تدریجی روابط در مرحله آتی را بررسی کردند.

منابع عراقی اعلام کردند که نشست اخیر ایران و مصر در بغداد در سطح پایین برگزار شد و نمایندگانی از دفتر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و فواد حسین، وزیر خارجه و همچنین نماینده ای از دستگاه امنیت ملی عراق در این نشست حضور داشتند.

مسئولان عراقی خاطرنشان کردند که بغداد اکنون درحال فراهم کردن زمینه برای برگزاری نشستی دیگر میان تهران و قاهره است.

یکی از مسئولان عراقی که در وزارت خارجه فعالیت دارد تاکید کرد که دو طرف ایرانی و مصری از میانجی‌گری بغداد استقبال کردند اما هنوز زود است که درخصوص پیشرفت این وساطت سخن بگوییم .

یک مسئول دیگر عراقی که در دستگاه امنیت ملی این کشور فعالیت دارد خاطرنشان کرد که هدف از این میانجی‌گری بازگشت روابط طبیعی میان دو کشور در سایه بازگشت روابط تهران و ریاض و ایجاد فضای مثبت است

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان دو طرف ایرانی و مصری در چه سطحی بودند تاکید کرد که آن ها «امنیتی و دیپلمات» بودند و در نشست اول به جزئیات زیادی نپرداختند و قرار است که نشست بعدی مهم تر و عمیق تر باشد.

پیش از این نیز یک دیپلمات بلند پایه عراقی در مصر گزارش داد که عراق و پادشاهی عمان در تلاش هستند تا میان تهران و قاهره برای بازگرداندن روابط میان این دو کشور میانجی‌گری کنند.

این دیپلمات در ادامه گفت که مصر از این میانجی‌گری، به‌ویژه میانجی‌گری عراق استقبال می‌کند چراکه دو کشور روابط خوبی با یکدیگر دارند اما قاهره تحولات منطقه را نیز زیر نظر دارد.

وزارت امور خارجه ایران پیش از این تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تحول مثبت و رو به جلو با هدف تحکیم روابط بین مردم ایران و مصر و به‌علاوه از هرگونه گشایش مصر در قبال ایران استقبال می‌کند.

روابط میان ایران و مصر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ در پی اقدام قاهره برای امضای قرارداد کمپ دیوید با رژیم صهیونیستی رو به وخامت رفت.

بنابر این گزارش، پیشتر عزت سعد رئیس اجرایی شورای امور خارجی مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که روابط بین ایران و مصر، عادی نیست زیرا تعدادی از پرونده های اختلافی در مسیر آن است اما میانجی‌گری عراق که در کنفرانس بغداد۲ در اردن از آن سخن به میان آمد، می تواند درهای آغاز رایزنی‌ها (میان تهران و قاهره) را بگشاید.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از کنفرانس بغداد۲ گفت: نخست‌وزیر عراق پیشنهاد داد که با وساطت بغداد گفت‌وگوهای ایران و مصر در سطوح امنیتی و سیاسی آغاز شود.