حسن هانی‌زاده گفت: ایران در سال‌های اخیر به همه تعهدات خود عمل کرد و اما غربی‌ها هر روز فشار را افزایش دادند.

افزایش تولید کیک زرد، واکنش ایران به فشارهای غربی‌ها بود/ شاید به سمت خروج از ان‌پی‌تی هم برویم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: غربی‌ها بار دیگر فشارهای خود را افزایش داده‌اند و حتی تهدید به استفاده از مکانیزم ماشه کرده‌اند. هدف آنها از دور تازه فشارهایشان چیست؟

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «باتوجه به سیاست‌ آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در خصوص فشار بر ایران و گاهی نرمش تاکتیکی مشخص است که از سال 2015 میلیادی که برجام امضا سیاست آنها این بوده است که از سیاست چماق و هویج استفاده کنند و به صورت هماهنگ بخواهند از ایران امتیاز بگیرند. آمریکا در نهایت به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و کشورهای اروپایی‌ هم به تعهداتشان عمل نکرد. ایران از همان زمان استراتژی گام‌به‌گام طراحی کرده است که هر وقت غربی‌ها تحریم‌هایی وضع کنند ایران هم واکنش‌های متناسبی انجام می‌دهد».

او ادامه داد: «در سال‌های اخیر ایران به همه تعهدات خود عمل کرد و بازرسی‌ها به طور کامل انجام شده است اما غربی‌ها هر روز فشار را افزایش دادند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «اکنون ایران تولید کیک زرد خود را افزایش داده است که واکنشی به فشارهای غربی‌هاست. این سیاست فشار و چماق و هویج از سوی غربی‌ها ادامه می‌یابد. ضمن اینکه اخیرا اتحادیه اروپا از طریق پادشاهی عمان برای بازگشت به میز مذاکره پیام‌هایی ارسال کرده است که خب اگر واقعا بخواهند پای میز مذاکره بیایند ایران هم نرمش به خرج می‌دهد».

هانی‌زاده در پایان گفت: «خروج از ان‌پی‌تی آخرین مرحله است ولی اگر فشارها تشدید شود ممکن است ایران به سمت خروج از ان‌پی‌تی برود».