حمیدرضا ترقی گفت: کسانی که سخن از رفراندوم می‌زنند هدفشان براندازی است، نه اصلاح وضع کشور.

آنکه رفراندوم را مقدم بر انتخابات می‌داند، دنبال براندازی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: رفراندوم قانونگذرانه یعنی در موضوعات مهم به رأی اکثریت مردم رجوع شود؛ ظرفیتی که در قانون اساسی موجود است اما شرایطی را هم می‌طلبد؛ نخست آنکه موضوع رفراندوم باید بسیار مهم و ملی باشد و از سوی دیگر مورد تصویب دوسوم نمایندگان و مورد تأیید رهبر انقلاب باشد. اما فراتر از این موضوع قانونی برخی در مدت اخیر سعی کرده‌اند به بهانه رفراندوم، بازی‌هایی سیاسی را دنبال کنند. در این شرایط پرسش آن است که پشت پرده اصرار آنها بر برگزاری رفراندوم چیست؟

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «قانون اساسی از ظرفیت‌های بالایی برای حل مشکلات کشور برخوردار است که کمتر قانون اساسی‌ای در دنیا داریم که چنین باشد به نحوی که بن‌بستی را براس تصمیم‌گیری نگذاشته است. در قانون اساسی، رفراندوم درباره موضوعاتی است که اهمیت آن به لحاظ ملی و استراتژیک به نحوی باشد که دوسوم نمایندگان مجلس به این ضرورت برسند و رهبری هم این ضرورت را تأیید کنند و بعد از آن می‌تواند رفراندوم برگزار شود».

او ادامه داد: «در موضوعات بسیار مهم مانند برنامه‌های پنج‌ساله نیاز به رأی دوسوم است. تا امروز هیچ موضوعی در این حد از اهمیت در جامعه و مراکز تصمیم‌گیری کشور مطرح نشده است که چنین مصوبه‌ای را مجلس بگذارند. نه در مجالسی که دست اصلاح‌طلبان بوده و نه مجالس اصولگرایان و نه در مجالس تلفیقی چنین ضرورتی احساس نشده است. باتوجه به اینکه ضرورت این مسئله در قانون اساسی روشن شده کسی مانع استفاده از این ظرفیت قانون اساسی نبوده است، بلکه ضرورتش احساس نشده است زیرا بقیه اصول قانون اساسی پاسخگوی نیازهای جامعه بوده است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «اکنون باید ببینیم افرادی که بحث رفراندوم را مطرح می‌کنند دنبال چه موضوعاتی می‌خواهند این کار را بکنند؟ آیا بر موضوعات لایتغیر می‌خواهند رفراندوم برگزار کنند که چنین چیزی ممکن است. درباره اصلاحات ساختاری هم نیاز به بازنگری قانون اساسی داریم نه رفراندوم موضوعی».

ترقی در پایان گفت: «افرادی که چنین شعارهایی مطرح می‌کنند هدفشان عبور از قانون اساسی و ساختار کنونی کشور هستند. این افراد هدفشان براندازی نظام است نه اصلاح در وضعیت کشور. صریح بگویم؛ کسی که رفراندوم را بر انتخابات مقدم می‌داند یعنی صندوق رأی را قبول ندارد و سازوکار کنونی را قبول ندارد و می‌خواهد در شرایطی شبیه به انقلاب اهداف خود را دنبال کند و دنبال براندازی است».