لاریجانی نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت عملکرد ضعیف مجلس دهم و دولت‌ مورد حمایتش یعنی دولت روحانی بیرون آید.

لاریجانی، اصلاح‌طلبان و اقبالی که وجود ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دیروز خبرگزاری «تسنیم» خبر داد که علی لاریجانی می‌خواهد هم خودش در انتخابات مجلس شرکت کند و هم لیستی ارائه کند. لاریجانی ساعاتی پس از این خبر اعلام کرد که خبر تسنیم واقعیت ندارد و قصدی برای شرکت در انتخابات از سویش وجود ندارد. اما اگر لاریجانی در انتخابات شرکت کند آیا توفیقی خواهد داشت؟

علی لاریجانی با دو پایگاه سیاسی می‌خواهد وارد انتخابات شود؛ نخست تکیه بر اصلاح‌طلبان میانه‌رو و دوم تکیه بر بخش‌های سنتی اصولگرایان. حالا باید دید آیا این دو پایگاه سیاسی برای رأی‌آوری لیست او مفید خواهند بود؟ اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که پایگاه اجتماعی سابق را ندارند. دلیل این موضوع هم عملکرد ضعیف آنها از سال92 تا 1400 در هر دو عرصه ریاست‌جمهوری و مجلس دهم بود. این یک واقعیتی است که آنها توانستند با اجماع تمام سرمایه اجتماعی خود و البته تکرارهای سید محمد خاتمی رأی خوبی را در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 بیاورند. در انتخابات مجلس در سال94 هم لیست‌های آنها در تهران و برخی شهرهای بزرگ رأی خوبی آورد اما همین اعتماد عمومی به پاشه آشیل آنها تبدیل شد زیرا با عملکرد ضعیفشان رأی‌دهندگان تصور کردند از اعتمادشان سوءاستفاده شده است و به نوعی آنها فرصت را به تهدیدی بزرگ علیه خود تبدیل کردند. لاریجانی هم از این قاعده مستنثی نبود. او حامی بزرگ دولت روحانی در مجلس بود و لایحه‌ای نبود که از سوی دولت به مجلس برود و لاریجانی پشت آن نایستد. در موضوع برجام هم می‌گویند لاریجانی آن قدر فشار آورد که ده دقیقه‌ای برجام در مجلس دهم تصویب شد تا مباد کار دولت یک روز عقب بیفتد که البته نتیجه برجام هم روشن شد و همه دیدند که چه مفاد برجام تا چه حد متزلزل تنظیم شده بود به نحوی که به راحتی هرچه تمام‌تر آمریکا از آن خارج شد و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان عمل نکردند و عملا هیچ ضمانت اجرایی هم وجود نداشت. به هر حال علی لاریجانی حتما یکی از حامیان سرسخت تصمیماتی است که در دوران دولت روحانی اتخاذ شد.

جامعه امروز، نسبت به اصلاح‌طلبان و نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان مانند لاریجانی یا روحانی اقبالی ندارند و برای علی لاریجانی بسیار سخت خواهد بود که بتواند چنین جامعه‌ای را قانع کند که اگر من و لیستم رأی بیاوریم می‌توانیم تحول ایجاد کنیم زیرا جامعه مشکلات کنونی را از چشم خود او و همراهانش می‌بیند. بنابراین حتی اگر علی لاریجانی در انتخابات شرکت کند هم بسیار بعید است که بتواند توفیق ویژه‌ای به دست آورد.