ابوالفضل ظهره‌وند گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها آقای کمال اوغلو با چنددرصد بیشتر از آقای اردوغان پیروز می‌شود.

عصر ترکیه با اردوغان تمام شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: چند روز دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برگزار می‌شود؛ رخدادی بسیار مهم در تاریخ سیاسی این کشور که شاید منجر شود اردوغان، رئیس‌جمهوری که بیست‌سال قدرت را در دست داشت، از قدرت کنار برود.

در ابتدا باید منتظر بمانیم و ببینیم چه کسی برنده انتخابات می‌شود اما من تصور می‌کنم که آقای اردوغان بازنده انتخابات خواهد بود و باید از صحنه دولت کناره‌گیری کند زیرا رقیبان او پر قدرت وارد انتخابات شده‌اند و آمریکا هم از آنها حمایت می‌کند. ترکیه وارد فاز جدیدی می‌شود. اردوغان در بیست‌سال حکومتش دوران خوب و بدی داشت اما اکنون جامعه ترکیه دوقطبی شده است و به نظرم در این دو قطبی‌شدگی جامعه، او بازنده خواهد شد».

او ادامه داد: «بر اساس نظرسنجی‌ها آقای کمال اوغلو با چنددرصد بیشتر از آقای اردوغان پیروز می‌شود؛ به ویژه آنکه آقای اینجه هم به نفع آقای کمال اوغلو کنار کشید و آرای او نیز به سبد رقیب اردوغان ریخته می‌شود. کردها هم یک‌پارچه برای انتقام‌گرفتن از اردوغان به رقیب او رأی می‌دهند؛ گرچه می‌دانند آقای کمال اوغلو یک پان‌ترک است و احتمالا چندان تفاوتی در وضعیت کردها به وجود نیاورد اما صرفا برای انتقام از اردوغان به رقیبش رأی می‌دهند. به هر حال در ترکیه فضای دوقطبی شدیدی مشاهده می‌شود که حتما به نفع این کشور نیست و بلکه به نفع ژئوپلیتیک منطقه هم نیست».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکا به طور ضمنی بر موج مخالفت با اردوغان سوار شده است. به هر حال اردوغان در مقاطعی به ویژه در چهارسال اخیر وارد چالش‌هایی با غرب به خصوص با ناتو شد به روسیه نیز نزدیک شد. با سوریه نیز به تازگی تعاملاتی برقرار کرد که همه اینها خوشایند آمریکا نبود اما خود اردوغان هم جاه‌طلبی‌های زیادی داشت و به شدت در سیاست‌خارجی مواضع و رویکردهایش متزلزل بود. او در موضوع سوریه بد عمل کرد. او با ایران سر سازش زیادی نداشت و کاش به همان منوال ده‌سال اول قدرتش پیش می‌رفت که اگر چنین می‌شد، ترکیه به یکی از قدرت‌های نوظهور تبدیل می‌شد. او با هم‌حزبی‌هایش هم مشکلات زیادی داشت و برخوردهای سختی در حزب می‌کرد. او حزب عدالت و توسعه را قائم به خودش کرده بود در صورتی که می‌تواند ارکان حزب را گسترش دهد که چنین نکرد».

ظهره‌وند در پایان گفت: «من تصور می‌کنم عصر ترکیه با اردوغان تمام شده است و اگر در این انتخابات شکست بخورد دیگر نمی‌تواند به ریاست‌جمهوری برگردد. به خصوص اینکه اکنون شاهدیم رأی اولی‌ها عمدتا مخالف اردوغان هستند؛ حتی فرزندان کسانی که از اردوغان حمایت می‌کردند. بنابراین آقای اردوغان در آینده ترکیه جایگاهی نخواهد داشت».