سخنگوی وزارت امور خارجه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه را به مردم، برگزارکنندگان انتخابات، رهبران و احزاب سیاسی این کشور تبریک گفت و برگزاری موفق این انتخابات را نشانه پیروزی مردمسالاری در این کشور مسلمان همسایه خواند.

موضع‌گیری ایران نسبت به انتخابات ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز گذشته (یکشنبه) ۲۴ اردیبهشت ماه ترکیه شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بود.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۵ اردیبهشت ماه و در پی برگزاری این انتخابات در اظهاراتی مشارکت بالای مردم جمهوری ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزاری موفق آن را نشانه پیروزی مردمسالاری در این کشور مسلمان همسایه خواند.

وی این پیروزی را به مردم، برگزارکنندگان انتخابات، رهبران و احزاب سیاسی در ترکیه تبریک گفت و افزود: آرزو می‌کنیم بهترین سرنوشت برای آنها رقم بخورد.

روز گذشته (یکشنبه) ترکیه شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بود. مراکز اخذ رای در سرتاسر ترکیه ساعت ۱۷ روز گذشته به وقت محلی بسته شد و شمارش آرا آغاز شد. 

پیش از برگزاری این دور از انتخابات، حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۲۰ اردیبهشت ماه در مسکو و در حاشیه نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه به منظور حل اختلافات سوریه و ترکیه در دیدار مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای گفت: روزهای پرکاری را در ترکیه پشت سر گذاشتید و برای برگزاری انتخابات موفق در ترکیه بهترین آرزوها را دارم.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر انتخاب مردم هر کشوری درباره تعیین سرنوشتشان تأکید کرده و این موضوع را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده است.

در پی شمارش آرا و رسیدن آرای «رجب طیب اردوغان» به زیر ۵۰ درصد، احتمال اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود، زیاد است. براساس اعلام قبلی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۸ می (۸ خرداد ماه) برگزار خواهد شد.

منابع رسانه‌ای دولتی در ترکیه هم در جدیدترین اطلاع رسانی خود از روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی در این کشور اعلام کردند که ائتلاف «جمهور» به ریاست رجب طیب اردوغان بیش از ۵۰ درصد آرا را از آن خود کرده است. با شمارش ۹۸.۹۶ درصد آرای انتخابات پارلمانی ترکیه، ائتلاف جمهور (وابسته به اردوغان) از مجموع ۶۰۰ کرسی توانست ۳۲۱ کرسی را کسب کرده است. براساس این گزارش، سهم ائتلاف «ملت» به رهبری کمال قلیچدار اوغلو ۲۱۳ کرسی است و دیگر احزاب هم ۶۶ کرسی به دست آوردند.