رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با بیان اینکه حدود ۳ ماه بود که مجوز واردات دام از استان‌های غرب کشور به تهران داده نمی‌شد، گفت: در حال حاضر دو سه روز است که این مجوز داده شده و این موضوع می‌تواند باعث افزایش عرضه دام شود و ممکن است که روی قیمت‌ها هم تاثیر داشته باشد.

خبر خوب برای مصرف کنندگان گوشت قرمز | کاهش قیمت گوشت در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با بیان اینکه حدود ۳ ماه بود که مجوز واردات دام از استان‌های غرب کشور به تهران داده نمی‌شد، گفت: در حال حاضر دو سه روز است که این مجوز داده شده و این موضوع می‌تواند باعث افزایش عرضه دام شود و ممکن است که روی قیمت‌ها هم تاثیر داشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در مورد وضعیت عرضه و تقاضا در بازار گوشت قرمز گفت: در حال حاضر وضعیت عرضه خوب است اما تقاضا همچنان پایین است.

علی‌اصغر ملکی در مورد میزان عرضه دام سبک بیان کرد: حدود ۳ ماه بود که مجوز واردات دام از استان‌های غرب کشور به تهران داده نمی‌شد اما در حال حاضر دو سه روز است که این مجوز داده شده است و این موضوع می‌تواند باعث افزایش عرضه دام شود و ممکن است که روی قیمت‌ها هم تاثیر داشته باشد.

ملکی در مورد دلایل گرانی گوشت گوسفندی گفت: دام به خودی خود گران نمی‌شود بلکه قیمت نهاده بالاست و هنوز هم قیمت نهاده ارزان نشده است. برای همین، وقتی قیمت دام زنده گران است قیمت گوشت هم گران می‌شود و اگر قیمت دام زنده پایین بیاید قیمت گوشت هم پایین می‌آید.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی ادامه داد: در حال حاضر قیمت دام زنده مرغوب در شهرستان‌ها هر کیلو بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تومان است و در تهران این قیمت معمولا بیشتر است چون هزینه حمل به آن اضافه می‌شود. بر این اساس، میانگین قیمت گوسفند زنده بین ۶ میلیون تا ۷ میلیون تومان است و کمتر از آن نیست و هر چه وزن آن بیشتر شود قیمت هم بالاتر می‌رود.

دامداران در معرض ورشکستگی قرار دارند

فعال عمده بخش دام و گوشت کشور هم با تایید افزایش عرضه دام گفت: چون زمستان فصل زایش است هر سال شاهد افزایش میزان دام در فصل بهار و تابستان هستیم اما با این حال مشکلات دامداران امسال بیشتر شده است.

منصور پوریان ادامه داد: هرچند شاهد افزایش میزان دام هستیم اما معمولا تقاضا برای گوشت قرمز در فصل گرم کمتر می‌شود و این موضوع در کنار هزینه‌های بالای تولید سبب شده است امسال دامداران توان نگهداری دام خود را نداشته باشند چرا که در حال حاضر اصلا چیزی به اسم نهاده دولتی وجود ندارد و نهاده از بازار آزاد تهیه می‌شود و هزینه تعلیف روزانه هر کدام از واحدهای پرواربندی نزدیک به ۴۵ میلیون تومان است.

پوریان با ابراز نگرانی از اینکه دامداران در خطر ورشکستگی قرار گرفته‌اند، گفت: دام‌ها در حالی که از مرتع برگشته و آماده کشتار هستند در دامداری‌ها دست و پاگیر شده‌ و مانده‌اند و دامداران امکان نگهداری بیشتر از دو هفته از آنها ندارند و اگر به موقع کشتار نشوند ضرر هنگفتی به دامداران وارد می‌شود.

این فعال بخش دام و گوشت با تاکید بر اینکه دولت باید برنامه‌های حمایتی از دامداران را در پیش بگیرد، افزود: وقتی صحبت از کمبود است سر و صدا زیاد می‌شود اما الان که وضعیت تولید مناسب است برنامه‌ریزی دقیقی وجود ندارد و این تعلل به ضرر صنعت گوشت کشور است.

پوریان با تاکید بر اینکه باید طرح‌های حمایتی به‌موقع انجام شود، گفت: سال گذشته خرید تضمینی از دامداران مهرماه انجام شد که چندان کمک‌حال آنها نبود و با توجه به افزایش تولید دام باید نیمه اول سال با طرح‌هایی مانند خرید تضمینی و صادرات دست دامداران گرفته شود. چرا که با صادرات به‌موقع یک رأس دام امکان نگهداری ۱۵ راس دام دیگر برای دامدار ایجاد می‌شود.

صحبت از افزایش میزان عرضه دام در حالی است که همچنان گوشت قرمز گران است. میانگین قیمت گوشت گوسفندی در بازار بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت‌ها در قصابی‌ های بالای شهر و سوپرگوشت‌های آنلاین بسیار بیشتر است.

در حال حاضر، هر کیلو گوشت گوساله در قصابی‌های مناطق مرکزی تهران ۳۶۰ هزار تومان و هر کیلو شقه گوسفندی هم ۳۶۵ هزار تومان است. هر کیلو سردست گوسفندی ۳۶۵ هزار تومان، راسته گوسفندی ۳۸۰ هزار تومان و ران گوسفندی ۴۴۰ هزار تومان است.

فعال حوزه دام و گوشت در مورد اینکه چرا با وجود افزایش عرضه دام، گوشت ارزان نمی‌شود؟ گفت: قبل از شروع سال قیمت هر کیلو دام سبک تا حدود ۱۸۰ هزار تومان هم بالا رفت اما در حال حاضر میانگین قیمت بره ۵ ماهه ۱۵۰ هزار تومان و مابقی بره‌ها ۱۴۰ هزار تومان است اما همچنان یک‌سری فضاسازی‌های روانی و افراد سوء‌استفاده‌گر به طور خودسرانه قیمت‌ها را بالا می‌برند و در حالی که می‌دانند عموم مردم توان خرید گوشت با این قیمت‌ها را ندارند به دنبال حفظ گرانی‌ها هستند. با وجود اینها، در حال حاضر شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار گوشت هستیم و با توجه به اینکه گوشت منجمد هم زیاد در بازار ریخته شده است، افزایش قیمت نخواهیم داشت.