یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در ادبیات مردم ایران، التماس یک ویژگی بد تلقی می‌شود و سیاست التماسی در فرهنگ ما نکوهیده است.

تاریخ ایران علیه دیپلماسی التماسی است/ روحانی و ظریف به بدعهدی غربی‌ها اقرار کردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «دیپلماسی التماسی برای کشورهای سرسپرده است و برخلاف تبلیغاتی که به راه می‌اندازند همه چنین کشورهایی در تأمین نیازهای کشورشان بیشترین ناتوانی را دارند. موضع‌گیری رهبر انقلاب، هم اصول ایران و هم اهداف ایران است زیرا اهداف ما با سرسپردگی محقق نمی‌شود و تاریخ نشان می‌دهد سیاست التماسی و سرسپردگی نیازهای ما را تأمین نکرده و بلکه مخرب بوده است. رهبر انقلاب گفته‌اند که هزینه سازش بیشتر از هزینه مقاومت است. نمونه‌هایش را در منطقه شاهد هستیم و می‌بینیم کشورهایی که سازش کرده‌اند وارد وارد معاملات تجاری و تسلیحاتی شده‌اند که نتیجه‌اش بسیار مضر بوده است».

او ادامه داد: «اساسا در ادبیات مردم ایران، التماس یک ویژگی بد تلقی می‌شود و سیاست التماسی در فرهنگ ما نکوهیده است. نه‌تنها در ادبیات کلاسیک بلکه در ادبیات معاصر هم می‌بینیم که اشعار حماسی در مدح کسانی سروده شده است که در برابر زورگویی ایستادگی کرده‌اند و این نشان می‌دهد تاریخ ایران علیه دیپلماسی التماسی است. حالا باید بدانیم که هر یک از دولت‌ها یا مسئولان در هر دوره‌ای سیاست التماسی را در پیش گرفته باشند، عملا به جنگ فرهنگ ایرانی آمده‌اند. سیاست خارجی‌ای موفق است که با روحیات و فرهنگ ما تطابق داشته باشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «خوی و رفتار مستبدان کشورهای مختلف نشان داده است که در برابر التماس وقیح‌تر شده‌اند. هرچه قدر کوتاه آییم، زورگویان بیشتر فشار می‌آورند اما در برابر ایستادگی عقب می‌نشینند. بنابراین از نظر بین‌المللی هم دوری از التماس یک مسئله واقع‌بینانه است».

قنادباشی در پایان گفت: «مردم ما اکنون نسبت به گذشته آگاه‌تر شده‌اند. برخی از سیاسی‌ها در گذشته تصور می‌کردند ما می‌توانیم با دیپلماسی سازش به نتیجه برسیم و حتی دیدم رهبر انقلاب هم موافقت کردند که اگر می‌توانند با غربی‌ها به ننیجه برسند اما خود آقایان ظریف، روحانی و سیف اقرار کردند که غربی‌ها چه قدر بدعهدی کردند و این را پیش از اینها رهبر انقلاب فرموده بودند که غربی‌ها بدعهد هستند و نباید به آنها اعتماد کرد. امروز هم آنهایی که هنوز از دیپلماسی التماسی دفاع می‌کنند باید بدانند که غرب اهل تعامل نیست و فرمولی که رهبر انقلاب اشاره کردند مبنی بر اینکه هیچ مشکلی در سازش با غرب حل نمی‌شود باید سرلوحه کار همه قرار گیرد».