در پی درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و نیروهای مرزبانی ایران یکی از مرزبانان ایرانی به شهادت رسید.

گزارش یک درگیری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته طالبان در منطقه ماککی ولسوالی با نیروهای مرزی ایران درگیری نظامی پیدا کرد. ساعتی بعد معاونت اجتماعی فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان اعلام کرد در درگیری پیش از ظهر نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی یکی از مرزبانان ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سخنگوی وزارت کشور طالبان هم اعلام کرد که یک نفر کشته داده‌اند. عبدالنافع تکور در توئیتی نوشت: «امروز در مربوطات ولایت نیمروز نیروهای سرحدی ایرانی به طرف افغانستان شلیک کردند که با واکنش متقابل مواجه شدند. در جریان نبرد از هردو طرف یک یک فرد کشته و تعداد زخمی شدند، موضوع به بزرگان هر دو طرف رسیده و اکنون وضعیت تحت کنترل است. امارت اسلامی خواهان نبرد با همسایه نیست».

قاسم رضایی، جانشین فرمانده انتظامی ایران هم گفت: «حدود ساعت ۱۰ صبح امروز (۶ خرداد ماه) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل نمودند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند. پس از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است؛ اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور هم با اعلام ابلاغ دستورهای قاطعانه لازم به مرزبانان گفت: «شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند». در این دستور تأکید شد: «نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند».

ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان ساعاتی پس از وقوع درگیری از بسته‌شدن «پل ابریشم» در پایانه مرزی «میلک» شهرستان هیرمند خبر داد و گفت: «با توجه به وقوع درگیری‌هایی در مرز مشترک ایران و افغانستان در شمال استان، مبادلات اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تا اطلاع بعدی تعطیل اعلام شده است».