در پی غرق شدن یک قایق در شمالِ ایتالیا و مشخص شدن اینکه چهار نفر از کشته شدگان افسران اطلاعاتی موساد و ایتالیا بوده‌اند، رسانه های اسرائیلی، ایتالیایی و فرانوسی در روایت های مختلف هدف دیدار افسرانِ اطلاعاتی موساد و ایتالیا را محدود کردن فناوری نظامی ایران عنوان کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

صبح روز یکشنبه، 21 مامور اطلاعاتی اسرائیلی و ایتالیایی در پوشش توریست، سوار قایقی در اسلوونی شدند که آن ها را به «آیزولا دی پسکاتوری»، کوچکترین جزیره از جزایر سه گانه بورومین در دریاچه ماجیوره ببرد. دلیل واژگونی قایق، هوای طوفانی غیرمنتظره و شدید گزارش شده است.

مامور بازنشسته ای که کشته شد، روز چهارشنبه در مراسم تشییع جنازه ای که بسیاری از کارمندان موساد با صورت پنهان شده پشت ماسک های طبی در آن حضور داشتند، در اشکلون(عسقلان) به خاک سپرده شد.

 

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام سابق گزارش داد، اگرچه او از موساد بازنشسته شده بود، اما به خدمت در سازمان ادامه داد و همراه با همکارانش در ایتالیا به عنوان بخشی از روابط همکاری بین سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و ایتالیا فعالیت می کرد.

13 نفر از 21 مامور حاضر در قایق، عضو موساد بودند. کارلو کارمیناتی، کاپیتان قایق، مظنون به قتل از روی سهل انگاری است، زیرا قایق وی 23 سرنشین داشت، در حالی که این قایق تنها مجاز به حمل 15 مسافر بوده است.

هاآرتص نوشت: بر اساس گزارش روزنامه ایتالیایی لا ریپابلیکا، سرنشینان قایق غرق شده در دریاچه ماجیوره در شمال ایتالیا، ماموران موساد و افسران اطلاعاتی ایتالیایی بودند که با یکدیگر همکاری می کردند تا از دستیابی تهران به سلاح های پیشرفته جلوگیری کنند.

اسرائیل هیوم نیز در این باره نوشت: عملیات زمانی افشا شد که قایق غرق شد و چهار نفر از جمله یک مامور بازنشسته موساد جان باخت. دو نیروی اطلاعاتی ایتالیا و  همچنین همسر ناخدای کشتی از دیگر کشته شدگان این سانحه بودند.

همکاری این دو سازمان جاسوسی، پس از گزارش رسانه های ایتالیایی آغاز شد که مدعی بودند الیگارش های روس در این منطقه فعالیت می کنند و در تامین قطعات برای پهپادهای ارسالی ایران به روسیه نقش دارند.

گزارش‌های رسانه های ایتالیایی حاکی از آن است که اسرائیلی ها احتمالاً تماس ها بین شرکت های ایتالیایی و ایرانی در رابطه با خرید قطعات مورد استفاده در پهپادها را تحت نظر داشته اند.

به گزارش روزنامۀ فیگارو ، دفتر نخست وزیر اسرائیل به نقل از موساد کشته شدن یک مأمور کارکشته و بازنشستۀ این سازمان را تأئید کرده است. نوزده سرنشین دیگر آن که ظاهراً اغلب از اعضای موساد بودند توانستند از این واقعه جان سالم به در برند.

کشتی تفریحی بیست و سه سرنشین داشته در حالی که ظرفیت آن پانزده نفر بوده است. پلیس ایتالیا گفته است که وقوع ناگهانی توفان به واژگون و سپس غرق شدن کشتی منجر شده و سرنشینان کشتی با حضور در آن در یک جشن تولد شرکت کرده بودند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل به نقل از موساد توضیح بیشتری دربارۀ علت "حادثه" نداده و به نقل از موساد کشته شدن یک مأمور کارکشته و بازنشستۀ این سازمان را تأئید کرده است.

 

با این حال جراید ایتالیا از جمله "لارپوبلیکا" نوشته‌اند که در این قایق دست کم بیش از ده افسر اطلاعاتی اسرائیل حضور داشتند. بر اساس گزارش ترافیک هوایی، یک روز بعد از واقعۀ غرق شدن کشتی تفریحی در دریاچۀ "ماژور"، یعنی در بیست و نهم ماه مه، یک هواپیمای جت مقامات اسرائیلی در فرودگاه میلان به زمین نشست و ساعاتی بعد میلان را به قصد تل‌آویو ترک کرد. 

به گزارش شبکۀ خبر تلویزیون اسرائیل، شبکۀ دوازده، مأمور اسرائیلی کشته شده در دریاچه "ماژور" برای تفریح به ایتالیا سفر نکرده بود، بلکه در عملیات تبادل اطلاعات میان اسرائیل و ایتالیا دربارۀ فن‌آوری‌های تسلیحات غیرمتعارف ایران شرکت می‌کرد. همین منبع افزوده است که ضیافت شام در کشتی تفریحی نیز به مناسبت موفقیت این عملیات برگزار شده بود.

 

امدادرگران سرگرم جستجوی اجساد چهار سرنشین یک کشتی تفریحی در دریاچه ماژور هستند.

فیگارو نوشته است که جاسوس اسرائیلی با مرگ خود اسرار بسیاری را با خود به خاک برد. او پنجشنبه گذشته در گورستانی در اشکلون در اسرائیل تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور شماری مهمان که برای شناسایی نشدن ماسک و کلاه حمل می‌کردند به خاک سپرده شد. یک روز پیشتر، رئیس موساد، دیوید برنئا، در حضور همکاران مأمور کشته شدۀ موساد سخنرانی غرایی در مدح او ایراد کرد.

به گزارشِ یک روزنامه ایتالیایی، هدف دیدار افسرانِ اطلاعاتی موساد و ایتالیا، محدود کردن فناوری نظامی ایران بوده و ۱۳ نفر از ۲۱ مامورِ حاضر در قایق، عضو موساد بوده‌اند.

این خبر بعد از آن درز کرد که معلوم شد چهار نفر از کشته شدگانِ قایقِ غرق شده هفته پیش در شمالِ ایتالیا، افسران اطلاعاتی موساد و ایتالیا بوده‌اند.

منبع: انتخاب