رسانه‌های عبری در واکنش به پیشرفت روابط ایرانی-عربی از جمله بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت تهران در ریاض، گزارش دادند که تل‌آویو تنها رها شده و دیگر جایی در نظم جدید منطقه‌ای ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رسانه‌های صهیونیست امروز سه‌شنبه (ششم ژوئن) در گزارش‌هایی اعلام کردند که «اسرائیل» در رویارویی با ایران به ویژه پس از نزدیکی روابط تهران و ریاض و همچنین نزدیک شدن ایران به امارات به تنهایی رها شده است.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، رسانه‌های گزارش دادند: ایران امروز پس از هفت سال از بسته شدن سفارتش در ریاض، اماکن دیپلماتیک خود را بازگشایی می‌کند و امارات هم در آستانه پیوستن به ائتلاف دریایی جدید به رهبری تهران است؛ این نزدیکی روابط، هشدارهای مهمی در بر دارد و پیام آن این است که نقشه خاورمیانه تغییر خواهد کرد.

 

روز گذشته، شبکه «فرانس۲۴» به نقل از یک منبع دیپلماتیک سعودی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که سفارت ایران در عربستان فردا (سه‌شنبه، ششم ژوئن) بازگشایی خواهد شد. در ادامه این گزارش آمده بود: بازگشایی سفارت ایران فردا سه شنبه ساعت ۱۸ به وقت محلی (۱۵:۰۰ به وقت گرینویچ) با حضور سفیر ایران در عربستان سعودی انجام می‌شود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه روز گذشته در تماس تلفنی با سرپرست موقت سفارت ایران در ریاض در جریان آخرین وضعیت و برنامه ریزی انجام شده برای افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده قرار گرفته بود.

رسانه‌های صهیونیست در ادامه این گزارش‌های خود به پیامدهای فرامنطقه‌ای همگرایی ایرانی-عربی در منطقه اشاره کرده و نوشتند: عربستان سعودی نیز تولید نفت را کاهش داد که منجر به افزایش قیمت‌ها در بازارهای ایالات متحده آمریکا و غرب خواهد شد؛ نتیجه چنین تصمیمی برای این کشورها تورم اضافی خواهد بود.

رسانه‌های عبری درباره خروج امارات از مدار همکاری با واشنگتن و تل‌آویو، تصریح کردند: امارات متحده عربی که زمانی حامی توافقات عادی‌سازی (آبراهام) بود، اکنون قدمی دیگر از ایالات متحده فاصله گرفت؛ آنجایی که علناً اعلام کرد از ائتلاف نیروی دریایی تحت رهبری آمریکا در خلیج‌فارس خارج می‌شود.

 دولت امارات روز چهارشنبه هفته گذشته (۳۱ می) وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور «وام» منتشر شد، اعلام کرد: «امارات بعد از ارزیابی مستمر از همکاری‌های امنیتی مؤثر با همه شرکا، دو ماه پیش از مشارکت خود در پیمان دریایی متحد [با واشنگتن] خارج شد». 

بعد از توافق تهران-ریاض، رسانه‌های غربی از جمله نشریه اقتصادی «فوربس»، به اتحاد از هم پاشیده غربی-عربی اشاره کرده و نسبت به تبعات آن هشدار دادند. مدتی پیش، فوربس در گزارشی تحلیلی نوشته بود: بعد از عربستان ممکن است یک کشور عربی دیگر یعنی امارات، از مدار متحدان ایالات متحده آمریکا خارج شود؛ امارات نیز مانند عربستان سعودی از بسیاری جهات از آمریکا الگوبردار کرد، اما از این پس ابوظبی برای منافع کلی امارات تلاش خواهد کرد.

بخش پایانی گزارش رسانه‌های صهیونیست از پیشرفت روابط ایرانی عربی به مصر اختصاص یافت. این رسانه‌ها نوشتند: مصر، اولین کشوری بود که توافقنامه صلح با اسرائیل امضا کرد، اما حالا مذاکراتی را با تهران برای بهبود روابط با این کشور آغاز کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه (۲۹ می) در گفت‌وگو با سلطان عمان در پاسخ به اظهارات «هیثم بن طارق» در خصوص تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده بودند: «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم».