اصلاح‌طلبانی که هنوز باور به فعالیت رسمی دارند باید بگویند که عملکرد، رفتار و گفتار رادیکال‌های جناح خود را قبول دارند یا خیر.

دو مسیر پیش روی اصلاح‌طلبان؛ اپوزیسیون یا فعالیت رسمی؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به تازگی ناصر قوامی، یکی از اصلاح‌طلبان رادیکال گفته است که اصلاح‌طلبان نه لیست انتخاباتی می‌دهند و نه در انتخابات شرکت می‌کنند. حالا روشن نیست او به نمایندگی از چه احزاب یا حتی افرادی چنین سخنی را مطرح کرده است اما روشن است که او و هم‌فکران او جریانی رادیکال را در جبهه اصلاحات شکل داده‌اند که بیشترشان را می‌شود در حزب اتحاد ملت مشاهده کرد؛ افرادی که در بزنگاه‌های مختلف فضا را آنقدر رادیکال می‌کنند که گویی زبان اپوزیسیون خارج‌نشین هستند.

به نظر می‌رسد تکلیف رادیکال‌ها معلوم است؛ آنها تمایل چندانی به فعالیت رسمیِ سیاسی ندارند اما در این بین آن دسته از اصلاح‌طلبانی که هنوز خود را مقید به رعایت چارچوب‌ها می‌دانند باید موضع خود را مشخص کنند؛ اینکه با روش و منش امثال تاجزاده ادامه می‌دهند یا آنکه بنا دارند تمکین به عرف سیاسی و البته قانون کنند؟

اصلاح‌طلبان از جمله خود خاتمی یا افرادی همچون بهزاد نبوی و البته احزابی مانند کارگزاران و ندای ایرانیان نشان داده‌اند که قصد عبور از نظام را ندارند بلکه همیشه از ضرورت اصلاح سخن گفته‌اند. هرچند عملکرد آنها نیز در سال‌های متمادی مورد قبول نیست اما قدر متیقن، آنها در مسیر اپوزیسیون حرکت نکرده‌اند. حالا وقت آن است که چنین نیروهایی روشن و بدون لکنت بگویند که چه نسبتی با رادیکال‌ها دارند؟