با بررسی نام‌های حاضر در دور تازه «جبهه اصلاحات ایران» می‌توان گفت که مشخص نیست این جبهه سیاسی در سال انتخابات مجلس به سمت رادیکال‌شدن می‌رود یا با میانه‌روی تن به رقابت انتخاباتی خواهد داد.

دو راهی «جبهه اصلاحات ایران»؛ رادیکالیسم یا میانه‌روی؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اسامی حاضر در دوره جدید «جبهه اصلاحات ایران» منتشر شده است؛ این افراد عبارتند از: 1.بهزاد نبوی 2.فخرالسادات محتشمی‌پور  3.محسن امین‌زاده 4.محمدرضا جلایی‌پور  5.عماد بهاور 6.بدرالسادات مفیدی  7.سیدحسن رسولی 8.معروف صمدی  9.اسماعیل گرامی‌مقدم  10.فاطمه سعیدی  11.محسن هاشمی 12.غلامرضا ظریفیان 13.محمد مقدم  14.آذر منصوری  15.محسن آرمین.

با بررسی سابقه این افراد نمی‌توان لزوما گفت که جبهه اصلاحات در مسیر رادیکالیسم مطلق قرار دارد اما به هر روی نام‌هایی در این لیست دیده می‌شود که در ماه‌ها و بلکه سال‌های اخیر مواضعی تند را اتخاذ کرده‌اند؛ از جمله آذر منصوری که در قامت دبیرکل حزب اتحاد ملت تندترین رویکردها را در پیش داشته است یا فخرالسادات محتشمی‌پور که روزی نیست مطلبی رادیکال در صفحه اینستاگرامش منتشر نکند و به بهانه بازداشت همسرش یعنی مصطفی تاجزاده به همه مسئولان نتازد یا عماد بهاور و محمدرضا جلایی‌پور که سابقه بارها بازداشت را در کارنامه‌شان دارند. البته نیروهایی میانه‌رو هم در میان این اسامی دیده می‌شود مانند بهزاد نبوی، حسن رسولی، غلامرضا ظریفیان و محسن هاشمی. نام محسن آرمین هم جالب توجه توجه است زیرا آرمین در سال‌های اخیر سعی کرده بود کمتر در عرصه سیاسی حضور داشته باشد و اوج فعالیتش به چندمصاحبه مطبوعاتی محدود در سال خلاصه می‌شد؛ آن هم باب برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب.

حالا باید دید مجموعه این رویکردها در جبهه اصلاحات، رویکرد سیاسی این جبهه سیاسی را در سال انتخابات به کدام سمت می‌برد؟ البته گفتنی است علاوه بر این اشخاص حقیقی احزاب اصلاح‌طلب هم به عنوان شخصیت‌های حقوقی از اعضای جبهه اصلاحات هستند که هر کدام مواضع متفاوتی دارند. مثلا حزب اتحاد ملت نزدیک به تاجزاده و حجاریان که به نوعی شعبه جدید دو حزب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است، در دو انتخابات اخیر نشان داده است اگر نامزدهای رادیکالش تأییدصلاحیت نشود، به بهانه مشارکت مشروط همان تحریم انتخابات را پیش می‌گیرد اما احزابی مانند ندای ایرانیان یا کارگزاران سعی کرده‌اند در انتخابات شرکت کنند که احتمالا چنین اختلاف‌نظرهایی امسال هم میان اعضای جبهه اصلاحات به وجود آید. حتی میان آنها بر سر کارکرد سید محمد خاتمی در جبهه اصلاحات تفاوت نظر وجود دارد؛ برخی از آنها می‌گویند خاتمی را نباید لیدر اصلاحات دانست و باید لیدری به صورت جمعی باشد مانند کارگزاران سازندگی و بعضِ آنها هم باور دارند همچنان خاتمی محور جریان اصلاحات است. با این همه اصلاح‌طلبان در دو راهی رادیکالیسم و میانه‌روی قرار دارند؛ آنکه آیا آنها با رویکردهای رادیکال به سمت تحریم انتخابات می‌روند یا با میانه‌روی بنای شرکت در امر انتخابات را خواهند داشت.