یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره شورش گروه واگنر در روسیه می گوید: به گمان من ارتش روسیه در جنگ علیه واگنرها با علاقه و حرارت بیشتری نسبت به جنگ با اوکراینی ها خواهد جنگید و آن ها را سرکوب خواهد کرد. جشن و سروری که در اوکراین برگزار شده نشان دهنده این است که جنگ اولیه برای واگنر ها چقدر نفرت انگیز بود و چقدر امیدوار هستند که با این شورش شاید آقای پوتین ضعیف شود و یا بساط اش جمع شود.

پیش‌بینی فریدون مجلسی از تنش بین روسیه و گروه واگنر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره شورش گروه واگنر در روسیه می گوید: به گمان من ارتش روسیه در جنگ علیه واگنرها با علاقه و حرارت بیشتری نسبت به جنگ با اوکراینی ها خواهد جنگید و آن ها را سرکوب خواهد کرد. جشن و سروری که در اوکراین برگزار شده نشان دهنده این است که جنگ اولیه برای واگنر ها چقدر نفرت انگیز بود و چقدر امیدوار هستند که با این شورش شاید آقای پوتین ضعیف شود و یا بساط اش جمع شود.

فریدون مجلسی در گفت وگو با شفقنا در پاسخ به این سوال که تنش اخیر بین گروه واگنر و وزارت دفاع روسیه به نوعی شورشی داخلی ارزیابی شده است. این تهدید چقدر جدی است و چقدر می تواند برای مسکو خطر آفرین باشد؟ اظهار داشت: این ماجرا بیش از آنکه برای مسکو خطر آفرین باشد، «خفت بار» است. خفت برای یک حکومت نشان دهنده ضعف، عدم توانایی و عدم لیاقت است.

وی افزود: کاری با مشروع یا نامشروع بودن این جنگ ندارم ولی وقتی دولتی به جای اکتفا به نیروهای مردمی، نیروهای ملی و سربازان و ارتش خود در جنگ؛ به گروهی مزدور از اوباشان جامعه متکی می شود باید منتظر رسیدن به چنین درجه ای هم باشد.

مجلسی با بیان اینکه طبقه اوباش به اصول معتقد نیستند و جماعتی از عوام هستند که وقتی قدرت را در دست می گیرند گمان می کنند می توانند هر کاری که دلشان می خواهد انجام بدهند و هر امری را که ترجیح بدهند یا تشخیص بدهند که درست است باید انجام بگیرد گفت: آقای پوتین گروهی از اوباشان را جمع کرده بود و سر آشپز خود را به عنوان فرمانده این گروه منصوب کرده بود. این فرد سوابقی داشت و از زندان بیرون آمده بود و با گروه خود به اوکراین فرستاده شده بود تا بدون هیچ قید و بند اخلاقی بجنگند.

وی تصریح کرد: این افراد با اسلحه هایی که در اختیار دارند احساس قدرت می کنند و این تفکر برایشان پیش آمده که وقتی می توانیم این مناطق را در اختیار بگیریم چرا مملکت خودمان را نگیریم؟! این جماعت به پوتین حرفی نزده اند ولی گروه های نظامی حرفه ای را که خواستار روش مندی در کار خود هستند کنار زده اند و هوس قدرت گرفتن بیشتر کرده اند.این رفتار در برخی گروه های نظامی در جهان سابقه دارد و متعارف است. این گروه ها به محض رسیدن به حداقلی از قدرت این پیروزی را به حساب لیاقت های شخصی می گذارند.

واگنر ها ساخته پوتین هستند

مجلسی افزود: من نمی دانم وقتی پوتین این مزدور ها را دور هم جمع می کرد دقیقا چه اندیشه ای در مغزش بود. آیا شرم داشت ارتش ملی کشورش را به آن جنگ بفرستد؟! یا اینکه فکر می کرد این گروه  می توانند با خشونت بیشتر این امر را به سرعت به سرانجام برسانند؟! هر چه هست واگنر ها ساخته پوتین هستند و شورش آنها هم تف سر بالا و تحقیری برای پوتین است.

وی در مورد اینکه این وضعیت چقدر برای روسیه خطر آفرین خواهد بود؟ عکس العمل روسیه در برابر تهدید های این گروه چه خواهد بود؟ اظهار داشت: آقای پوتین بیش از هر چیزی به حفظ قدرت خود می اندیشد. او تا آخرین لحظه صبر می کند تا ببیند آیا این گروه قدرتی دارند یا اظهاراتشان از تصور و توهم قدرت است. چون این گروه، گروهی تابع عقلانیت نیستند و وقتی قدرت می گیرند توهم قدرت به آن ها دست می دهد و گمان می کنند می توانند هر کاری را انجام بدهند.

ارتش روسیه احتمالا شورش واگنرها را سرکوب خواهد کرد

این کارشناس بین الملل تصریح کرد: خبرها نشان می دهد این گروه راه ها را به سمت مسکو بسته اند و آقای پوتین در جای امنی پناه گرفته است تا بتواند بقای خود را حفظ کند. این گروه تقاضای اعدام وزیر جنگ و فرمانده جنگ در اوکراین را دارند و اعلام کرده اند ما به سمت مسکو می رویم.به گمان من ارتش روسیه در جنگ علیه واگنرها با علاقه و حرارت بیشتری نسبت به جنگ با اوکراینی ها خواهد جنگید و آن ها را سرکوب خواهد کرد. جشن و سروری که در اوکراین برگزار شده نشان دهنده این است که جنگ اولیه برای واگنر ها چقدر نفرت انگیز بود و چقدر امیدوار هستند که با این شورش شاید آقای پوتین ضعیف شود و یا بساط اش جمع شود.

شورش واگنرها بیشتر جنبه باج گیرانه دارد

وی در مورد اینکه آیا امکان گسترده شدن این شورش و پیوستن مخالفین پوتین به این جنگ وجود دارد؟ گفت: برخی از مخالفین پوتین اعلام حمایت کرده اند ولی من فکر می کنم مخالفین سیاسی وزین و دارای اعتقادات و آرمان های اصولی تر خواه لیبرال باشند و خواه سوسیال دموکرات باشند و خواه ناسیونالیست باشند چنین شورش اوباشانه ای را تایید نمی کنند و آینده خود را در گرو تصمیمات واگنرها قرار نمی دهند. حکومت هایی که با چنین ائتلاف هایی تشکیل شوند بسیار خطرناک خواهند بود و من گمان نمی کنم  مردم روسیه چه موافق پوتین باشند و چه مخالفت او از چنین شورشی حمایت کنند این شورش بیشتر جنبه باج گیرانه دارد و از سوی اوباشانی شروع شده که مسلح هستند به جنگ رفته اند و در اوکراین بودند.