وزیر امورخارجه برای حضور در اجلاس وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد، تهران را به مقصد پایتخت جمهوری آذربایجان ترک کرد.

امیرعبداللهیان عازم باکو شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امورخارجه برای حضور در اجلاس وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد، تهران را به مقصد پایتخت جمهوری آذربایجان ترک کرد.

نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد با عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» با حضور کشورهای عضو و برخی سازمان‌های بین المللی فردا چهارشنبه ۱۴ تیر به مدت ۲ روز در مرکز همایش‌های شهر باکو برگزار خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه یکی از سخنرانان این نشست خواهد بود و قرار است در حاشیه این اجلاس در نشست‌های مهمی چون کمیته فلسطین، جنبش عدم تعهد و نشست گروه دوستان منشور شرکت کند.

همچنین پیش از نشست وزرای خارجه، نشست مقامات ارشد با حضور معاونان وزیران خارجه و مقامات عالی‌رتبه کشورهای عضو در دو روز به شکل فشرده برگزاری می‌شود که دستور کار آن بررسی اسناد مربوطه جهت ارائه به نشست وزیران خارجه است.

بررسی سند پایانی و اعلامیه نهایی (اعلامیه باکو) نشست وزیران خارجه از جمله اسناد مهم جهت مذاکره و بررسی در نشست مقامات ارشد است. این سند مشتمل بر بیش از هزار و ۳۰۰ بند در فصول متعدد با موضوعات مختلف بین المللی، منطقه ای، حقوقی، مباحث توسعه ای، بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی و... است.

پیش از این هم نمایندگان کشورهای عضو نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی جلسات فشرده یک ماهه، مذاکرات مربوط به پیش نویس سند نهایی را پیش بردند و در حال حاضر مقامات ارشد کشورهای عضو در باکو در حال نهایی کردن آن هستند.

اسناد مزبور پس از تایید توسط مقامات ارشد جهت تصویب نهایی به اجلاس آتی سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تسلیم خواهد شد.

با برگزاری نشست باکو به عنوان آخرین نشست عالی‌رتبه جنبش عدم تعهد در دوره ریاست جمهوری آذربایجان، شرایط برگزاری نشست سران جنبش در کامپالا به منظور انتقال ریاست جنبش عدم تعهد به اوگاندا فراهم خواهد شد. بدین ترتیب اوگاندا ریاست آتی جنبش عدم تعهد را از اوایل ژانویه ۲۰۲۴ به مدت سه سال عهده دار خواهد شد.

جنبش عدم متعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق تأسیس شد و شامل کشورهایی است که به هیچ‌یک از بلوک‌های قدرت جهانی (آمریکا و شوروی) وابستگی و تعهدی نداشته و به عبارتی در جبهه کمونیسم یا سرمایه‌داری نیستند.

این سازمان پس از جنگ سرد تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است و ۱۲۰ کشور عضو آن هستند و ۲۱ کشور نیز به عنوان ناظر در این سازمان فعالیت می‌کنند.