کالا کارت | کالابرگ الکترونیک

توزیع همزمان یارانه و کالاکارت بانکی برای این دهک ها | واریزیارانه فوق العاده ویژه برای ای خانوارها

وزیر کار گفت: موضوع حل مشکل مدیریتی صندوق‌های بازنشستگی از جیب کارگران مطرح نیست و هیچکس این کار را قبول ندارد اما صندوق‌ها با ناپایداری جدی مواجه‌ و به اصلاحات اساسی نیازمندند.

توزیع همزمان یارانه و کالاکارت بانکی برای این دهک ها | واریزیارانه فوق العاده ویژه برای ای خانوارها
کدخبر : 18143
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالا کارت طرح جدید و نوین همان کوپن قدیمی است که تفاوت‌هایی دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.در بحث کالا کارت قیمت کالاهای اساسی نباید از مقدار مشخصی بیشتر باشد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالا کارت تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالا کارت هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالا کارت می پردازیم.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد: فرایند کاملاً به روال طبیعی ادامه پیدا می‌کند و قرار است تغییراتی بر حسب دستور آقای مخبر به عمل آوریم که در حیطه کارشناسی است تا پس از انجام و تایید مراجع صاحب‌نظر، ابلاغ شود.

وی افزود: استقبال از این طرح خیلی مطابق با انتظار ما نبوده است.

وزیر کار در پاسخ به پرسشی درباره رد پیشنهادات تغییر شرایط بازنشستگی (محاسبه میانگین حقوق بازنشستگی برمبنای پنج سال آخر خدمت کارکنان دولت)  از سوی مجلس و واکنش دولت به این امر، تصریح کرد: دولت لایحه می‌دهد و مجلس اختیار رسیدگی دارد. باید دید در کمیسیون تلفیق چه تصمیمی گرفته می‌شود. آنچه از صحن مجلس بگذرد و به تأیید شورای نگهبان برسد و تبدیل به قانون شود برای همه لازم‌الاجراست.

مرتضوی در پاسخ به این پرسش که آیا با حل مشکل مدیریتی صندوق‌های بازنشستگی از جیب کارگران موافق است یا نه، یادآور شد: نه. بحث تأمین مشکل مدیریتی صندوق‌ها از جیب کارگران مطرح نیست و هیچکس این را قبول ندارد اما مسلم است صندوق‌ها با ناپایداری جدی مواجه شدند که دلایل خاص خودش را دارد و قطعاً صاحبنظران در این زمینه بر این باور هستند که اصلاحات در مدیریت و شیوه‌های اداره انجام و تبدیل به قانون شود.

وی تاکید کرد: این امر اساسا به خاطر آینده کارگران انجام می‌شود. این صندوق‌ها بین‌النسلی هستند و کارگران امروز و فردایش را توأمان می‌خواهند. ما حتماً باید به فکر آتیه کارگران و بازنشستگان و بازماندگان باشیم. وظیفه ما صیانت از این صندوق‌ها و اتخاذ ترتیبی برای پایداری این‌ صندوق‌هاست.

کالا کارت

دولت در پاسخ به این سوال که چه کسانی مشمول استفاده از کالابرگ الکترونیکی هستند، تعیین کرده است که: خانواده‌هایی که در دهک یک تا ۹ معیشتی قرار گرفته‌اند و تاکنون یارانه دریافت می‌کردند، مشمول طرح کالابرگ الکترونیک به شمار می‌روند و ما در اندیشه معاصر به شرح کامل مباحث پیرامون کالابرگ الکترونیکی پرداخته ایم.

علیرضا عسگریان در حاشیه دیدار وزیران کار ایران و قطر در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت کالابرگ الکترونیکی در کشور، اظهار داشت: طرح هدفمندی یارانه‌ها برای دولت بسیار مهم است که یکی از موارد آن کالابرگ بسته‌های اساسی و هدفمندی یارانه‌ها و ارائه بسته‌های یارانه‌ای شامل بسته نان، دارو، سوخت، یارانه حوزه آب، بسته سلامت و اخیرا کالابرگ شامل سبد غذایی است.

وی گفت: بر اساس تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ بعد از اجرای حذف ارز ترجیحی مقرر شد اگر تورمی در مورد ۱۱ قلم کالای اساسی و تعزیراتی برای مردم حادث می‌شود، دولت آن را با اعتبار یارانه‌ای پوشش دهد و بلافاصله بعد از آن دهک‌بندی آحاد جامعه صورت گرفت که سه دهک اول جامعه یارانه ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های بعدی تا دهک نهم، ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند، درحالی‌که یارانه قبلی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه بود و یک باره یارانه‌ها به‌طور میانگی ۹ برابر افزایش پیدا کرد.

معاون رفاه وزیر کار اظهار داشت: عدد یارانه معیشتی که به مردم پرداخت می‌شود، ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان شد و درواقع دولت تلاش کرد تورم بر روی کالاهای اساسی را پوشش بدهد و در حال حاضر هم با اجرای کالابرگ آن را پوشش می‌دهد، به‌گونه‌ای که برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی خانوار در اردیبهشت سال گذشته ۴۳۶ هزار تومان لازم بود، اما در اردیبهشت امسال برای تهیه همان ۱۱ قلم ۸۳۶ هزار تومان مورد نیاز است؛ یعنی حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

عسگریان اظهار داشت: دولت برای جبران تورم کالاهای اساسی برای سه دهک پایین جامعه، ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به هر نفر می‌پردازد، علاوه بر آن در اجرای کالابرگ الکترونیکی ۲۰ درصد هم اعتبار جدید تعریف کرده است؛ یعنی برای هر نفر ۴۸۰ هزار تومان در ماه می‌شود که این رقم در مقایسه با یارانه ۴۵ هزار تومانی گذشته حدود ۱۰ تا ۱۱ برابر شده است.

وی افزود: در گذشته سه دهک پایین جامعه ۸.۵ میلیون نفر افراد تحت پوشش مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی بودند، درحالی‌که الان ۳ دهکی که مشمول کالابرگ می‌شوند به ۲۴ میلیون نفر افزایش یافته‌اند، در هر دهک حدود ۸.۷ میلیون نفر معادل حدود ۲.۸ تا ۲.۹ میلیون خانوار هستند که در حال حاضر تحت پوشش اعتبار مازاد ۲۰ درصد در کالابرگ قرار دارند.

معاون رفاه وزیر کار در توضیح این مسئله گفت: وقتی کسی به مغازه‌هایی که کارتخوان‌های آنها را تجهیز کرده‌ایم، مراجعه می‌کند، می‌تواند دسترسی به این مغازه‌ها را از طریق برنامه کاربردی «شما» نصب کند و به راحتی مغازه‌های طرف قرارداد را پیدا کند؛ مغازه‌هایی که در کنار کارتخوان، بارکدخوان هم دارند. در حال حاضر ۷۰ هزار مغازه در سراسر کشور شامل ۱۱ هزار شعبه از ۸ فروشگاه زنجیره‌ای طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    چه جالب

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه