فعال سیاسی گفت: بعضی از این نمایندگان معلوم نیست با چه رویی باز می خواهند برای دور بعد نیز کاندیدا شوند.

خطاهای نابخشودنی مجلس یازدهم از نگاه خباز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فعال سیاسی گفت: بعضی از این نمایندگان معلوم نیست با چه رویی باز می خواهند برای دور بعد نیز کاندیدا شوند.

مجلس یازدهم به ریاست محمدباقر قالیباف با کلی وعده های اقتصادی تشکیل شد اما اوضاع اقتصادی کشور در زمان این مجلس نه تنها بهتر نشد بلکه هر روز بدتر و اسفناک تر شد.

محمدرضا خباز در گفتگو با نامه‌نیوز درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم ضعیف ترین مجلس بعد از انقلاب بود، برای اثبات این موضوع به چند قسمت اشاره می کنم. نخست به عملکرد مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی می پردازم. نمایندگان دوره یازدهم قبل از ورود به پارلمان یعنی زمان انتخابات قول دادند تورم را مهار کنند، اشتغال را افزایش دهند، قیمت مسکن را پایین بیاورند و تلاطم بازار سکه و ارز جای خود را به ثبات بدهد و مردم نیز به استناد آن قول ها رأی دادند.

وی با اشاره به عملکرد مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی افزود: بعد از سه سال از گذشت عمر مجلس یازدهم شاهد هستیم نه تنها تورم مهار نشد بلکه در حوزه مواد غذایی تورم نزدیک 70 درصد معادل تورم بعد جنگ جهانی دوم است. قیمت سکه، ارز و مسکن نیز آنقدر بالاست که در وصف و تصور نمی گنجد.

این کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی با اشاره به تورم افسارگسیخته در کشور بیان کرد: تورم گرفتن مالیات از ضعفا به نفع اغنیا و ثروتمندان است. بررسی نرخ تورم در کشورهای همسایه نشان می دهد که ایران با 54.6 درصد بالاترین تورم را دارد. تورم عمان تقریبا 1 درصد، امارات 3.5 درصد، قطر 2.6 درصد، عربستان 2.8، عراق 4درصد، ترکیه 39 درصد، ارمنستان 1.3 درصد، آذربایجان 11.5 درصد، ترکمنستان 17.5، افغانستان یک درصد و پاکستان 29 درصد است.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: نمایندگان دوره یازدهم خود را انقلابی توصیف می کردند و در حوزه فرهنگ نیز وعده های زیادی به مردم دادند اما نه تنها به آن وعده ها عمل نکردند بلکه در برخی موضوعات معکوس آنچه شعار دادند عمل کردند. امروز جامعه به ویژه نسل جوان این مسئله را از چشم دین می بینند و طبعا پیامدهایی دارد که اتفاقات نیمه دوم سال گذشته از جمله این پیامدها بود.

وی افزود: مجلس در همان نیمه دوم سال گذشته باید به دفاع از حقوق مردم وارد می شد تا نگذارد برخی افراد بنزین بر خشم مردم بریزند اما نه تنها این کار را نکرد بلکه جمعی از نمایندگان با امضای نامه ای خواستار اعدام افراد معترض شدند.

این فعال سیاسی با اشاره به دعوت 220 نماینده مجلس یازدهم از سیدابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این یکی از خطاهای نابخشودنی آقایان بود چون آقای رئیسی و کابینه او نشان دادند توانایی اداره کشور را ندارند. خطای دیگر این مجلس در حوزه سیاسی آن بود که در آستانه نهایی شدن احیای برجام متأسفانه مجلس طرحی را تصویب کرد که عملا برجام را آتش زد و مانع احیای برجام در ماه های پایانی دولت آقای روحانی شد. این مصوبه بزرگترین ضربه به سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد کشور و مردم زد.

وی ادامه داد: در مجموع مجلس کارکرد خود را از دست داده اند چون سران قوا با مصوباتی که وضع می کنند عملا مجلس را کنار گذاشتند و متأسفانه مجلس هیچ اختیاری امروز ندارد و حتی به این وضع هیچ اعتراضی نمی کند. مثلا سران سه قوه خلاف قانون اساسی و عقل مصوبه مولدسازی اموال دولتی را می گذارند اما متأسفانه مجلس هیچ اعتراضی نکرد.

خباز با اشاره به موافقت نامه ایران و چین اظهار کرد: طبق قانون اساسی هر گونه قرارداد باید حتما به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. در مجلس ششم وقتی آقای خرازی وزیر خارجه وقت به افغانستان رفت قول کمک مبلغ ناچیزی را به افغانستان داد اما وقتی به کشور برگشت چنان نمایندگان مقابل این وعده ایستادند که دولت به افغانستان اعلام کرد که وعده اعطای پول منتفی است.

وی با اشاره به استفاده نمایندگان از امکانات فوق العاده افزود: اگر نمایندگان ادعای نمایندگی مستضعفان را دارند، طبیعتا باید مثل طبقه مستضعف زندگی کنند. بودجه مجلس نسبت به سال های قبل چند برابر شده است. اخیرا لیست های حقوق چندصدمیلیونی نمایندگان منتشر شد. البته این مبالغ شامل هزینه دفاتر نمایندگی هم بود. چه طور نمایندگان مجلس افزایش حقوق کارکنان دولت را 20 درصد تصویب کردند اما افزایش حقوق خودشان را هر میزان دل شان خواست مصوب کردند.

این فعال سیاسی یادآور شد: نمایندگان با قول هایی به مجلس یازدهم آمدند اما به آن قول ها عمل نکردند بنابراین وجودشان در مجلس اشکال دارد. حالا بعضی از این نمایندگان معلوم نیست با چه رویی باز می خواهند برای دور بعد نیز کاندیدا شوند چون آثار خطاهایی که انجام دادند بر جوانب مختلف زندگی مردم موثر بود.