انگلستان، فرانسه و آلمان در شرایطی می‌گویند که ایران باید تمام مفاد برجام را اجرا کند که خودشان عملا به هیچ‌ یک از تعهداتشان پایبند نبوده و نیستند.

تازه‌ترین تحرکات ضد ایرانی تروئیکای اروپایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخبار رسمی و غیررسمی به ویژه بیانیه اخیر سه کشور در سازمان ملل نشان می‌دهد، آنها سعی دارند به طور رسمی تعهدات برجامی خود را نقض کنند. سه کشور اروپایی، ایران را شدیدا به عدم اجرای برجام و قطعنامه۲۲۳۱، نداشتن همکاری کافی با آژانس و توسعه برنامه غنی‌سازی‌ و موشکی خود فراتر از برجام متهم می‌کنند و از ایران می خواهند که یک جانبه بدون آنکه طرف‌های مقابل به تعهداتشان پایبند باشند برجام را اجرا کند.

بهانه کشورهای اروپایی برای عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران این است که ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را در خرید و فروش پهپادهای ایران و احتمالا موشک‌های بالستیک در رابطه با جنگ اوکراین نقض کرده‌اند، اما این ادعا هنوز بعد از گذشت ۵۰۰ روز از جنگ اوکراین به لحاظ فنی و حقوقی اثبات نشده و صرفا در حد یک موضع‌گیری سیاسی است اما این کشورها با سوء استفاده از قدرت و نفوذ خود در سازمان‌های بین‌المللی سعی دارند به ایران فشار آوردند.

دیپلمات‌های غربی مدعی هستند، با وجود پایان یافتن دوره محدودیت‌ها برای صادرات تسلیحات از سوی ایران، برخی از مفاد این قطعنامه دست‌کم تا اکتبر سال ۲۰۲۳ درباره سامانه‌های پیشرفته موشکی همچنان پابرجا است. آنها با تفسیر موسع از متن حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ ادعا می‌کنند که محدودیت فروش سلاح برای ایران شامل فن‌آوری‌های پیشرفته مثل تکنولوژی پهپادی هم می‌شود.

مقامات ایران در رابطه با فروش پهپاد به روسیه و استفاده احتمالی روسیه از آنها در جنگ با اوکراین بارها اعلام کرده‌اند که هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین جنگ صادر نکرده است. ایران بارها اعلام کرده است، سیاست خارجی‌اش مبتنی بر مخالفت با جنگ است و در خصوص جنگ در اوکراین نیز مخالف جنگ است و متناسب با ظرفیت‌های خود تلاش کرده و می‌کند که رویکرد نظامی در این زمینه خاتمه پیدا کند.

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران ۲۷ مهر ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۰) بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ برداشته شد و از آن پس ایران برای فروش تسلیحات نظامی خود به کشورهای دیگر فارغ از اینکه از آنها به چه شکل و در کجا استفاده خواهد شد، منعی ندارد.

فشار جنگ اوکراین و روسیه به کشورهای اروپایی ، تنها عاملی است که این کشورها را نسبت به فروش تعدادی پهپاد ایرانی(آن هم قبل از وقوع جنگ) به روسیه عصبانی کرده است. شاید اگر خریدار پهپادهای ایرانی هر کشوری به جز روسیه بود که در جنگ با اوکراین و منافع آمریکا و اروپا است،‌ این کشورها این‌گونه واکنش نشان نمی‌دادند. به نظر، کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر سعی دارند یک فضای سیاسی و رسانه‌ای علیه ایران برای فشار به روسیه فراهم کنند. آنها به خوبی می‌دانند که ادعایشان درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ درباره فروش پهپادها و موشک‌های بالستیک بی‌پایه و اساس و فاقد حساسیت‌ برای واکنش نشان دادن در این سطح است. به علاوه که گزینه‌های روی میز ایران در واکنش به چنین نقضی پرهزینه خواهد بود.