رویکرد امارات مبتنی بر عادی‌سازی روابط نیست/ چین و روسیه دنبال منافع اقتصادی‌ خودشان هستند

رویکرد امارات مبتنی بر عادی‌سازی روابط نیست/ چین و روسیه دنبال منافع اقتصادی‌ خودشان هستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: موضع اخیر روسیه در حمایت از ادعای امارات بر سر جزایر سه‌گانه واکنش‌های زیادی را به همراه داشته و این پرسش مطرح شده که روسیه چه هدفی را دنبال می‌کند؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، گفت: «حمایت از ادعاهای امارات بر جزایر سه‌گانه علاوه بر روسیه، شامل حال چین هم هست و حتی قبل‌تر اتحادیه اروپا هم جلساتی داشته و بیانیه‌هایی داده است. روند مثبتی در این موضوع دیده نمی‌شود و عملا روسیه و چین با امارات در پیشبرد ادعایی کذب خواسته یا ناخواسته، همراهی کرده‌اند».

او ادامه داد: «امارات هم با تکرار این ادعاها فضا را نه‌تنها برای همکاری با ایران مساعد نمی‌کند، بلکه شرایط را ملتهب می‌کند و از فضایی مبتنی بر همزیستی و حتی همکاری منطقه‌ای به سمت تقابل منطقه‌ای پیش رود. عادی‌سازی روابط مستلزم نگاهی فراگیر و سازنده است نه آنکه با طرح مداوم ادعاهایی ارتباط دو کشور رو به تیرگی برود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه دنبال منافع خودشان هستند و حتی اگر در تله کشورهای عربی به دلیل انعقاد قراردادهایی تجاری هم افتاده باشند، باز هم قابل قبول نیست. جمهوری اسلامی در واکنش به رویکرد اخیر روسیه، سفیر این کشور را احضار کرد اما این اقدام اندک و ناچیز است. در عین حال حمایت روسیه از ادعاهای امارات بر جزایر سه‌گانه با بدینی عمومی به این کشور روبه‌رو شده است و رسانه‌ها، مردم و نخبگان ایرانی معترض روسیه هستند».

زنگنه در پایان گفت: «به نظر می‌رسد روسیه و چین از چنین مواضعی اهدافی اقتصادی را دنبال می‌کنند تا با جلب نظر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بتوانند اقداماتی اقتصادی و تجاری انجام دهند اما به هر حال این موضوع را باید در نظر بگیرند که ارتباط سازنده با ایران با رویکرد اخیرشان در تعارض است».