سازمان هواشناسی از افزایش نسبی دما طی جمعه و شنبه آینده در اکثر مناطق کشور خبر داد و برای برخی استان‌ها از جمله تهران هشدار صادر کرد.

هشدار خطرناک هواشناسی | تهرانی ها منتظر گرمای بی سابقه باشند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سازمان هواشناسی از افزایش نسبی دما طی جمعه و شنبه آینده در اکثر مناطق کشور خبر داد و برای برخی استان‌ها از جمله تهران هشدار صادر کرد.

پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی نشان می دهد امروز در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز مرکزی، جنوب شرق سیستان و بلوچستان و ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید به ویژه در ساعات بعدازظهر روی می دهد.

فردا گستره ابرناکی در مناطق یاد شده در شمال غرب و جنوب شرق افزایش یافته و رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید در این مناطق انتظار می رود.

در سواحل دریای خزر و اردبیل نیز رگبار پراکنده و کاهش نسبی دما پیش بینی می شود.

چهارشنبه در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی رگبار پراکنده روی می دهد و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب شرق فارس رگبار و رعدوبرق پیش بینی شده است.

طی سه روز آینده در در شرق کشور و جنوب استان های خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، اصفهان، قم و مرکزی وزش باد و خیزش گردوخاک باعث کاهش کیفیت هوا می شود.

روزهای جمعه و شنبه هفتم آینده در اکثر مناطق کشور جو پایدار همراه با روند افزایش نسبی دما پیش بینی شده است.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۲

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۵

نوع مخاطره: رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۲: شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، نیمه شمالی اردبیل، جنوب شرق سیستان و بلوچستان،

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۳: و

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۴: نیمه شمالی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، دامنه و ارتفاعات مازندران، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۵: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۲

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۳

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۲: خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب سمنان، قم، مرکزی و جنوب تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۳: خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب سمنان، قم، مرکزی، جنوب تهران، جنوب خوزستان و بوشهر

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی

توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۲

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۴

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی تا ۲۸ نات، افزایش ارتفاع امواج بین ۱ تا ۲ متر در سواحل و بین ۲ تا ۳ متر در نواحی دور از ساحل

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۲: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۳:دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان.

 چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۴: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: افزایش ارتفاع موج بویژه در ساعت ظهر تا بعد از ظهر، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی ، احتمال اختلال در تردد کشتیهای تجاری در دریای عمان.

توصیه: احتیاط و رعایت موارد ایمنی در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد جنوب شرقی و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۳

زمان پایان: بعدازظهر جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۰۶

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد جنوب شرقی تا محدوده ۳۶ نات (با تاکید بر تنگه هرمز و دریای عمان)، افزایش ارتفاع امواج بین ۱تا ۲متر در سواحل و بیش از ۲ متر در فراسواحل

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۳: خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان،

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۴: خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و مناطق ساحلی جنوبی استان بوشهر،

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۵:خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان

جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۰۶: خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان

اثر مخاطره: اختلال در تردد های دریایی شناورهای سبک و نیمه سنگین، احتمال اختلال در تردد کشتی های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی.

توصیه: اجتناب از تردد شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی و شنا درجاسک، سیریک، لارک، هرمز، قشم، بندرعباس، هنگام،تنب بزرگ و کوچک، ابوموسی، سیری،کیش، لاوان، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی های تجاری.