به نظر می‌رسد علی لاریجانی می‌خواهد در عین حال از پایگاه اصولگرایی وارد انتخابات شود اما رأی اصلاح‌طلبان را هم از دست ندهد.

لاریجانی چپ و راست را باهم می‌خواهد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حضور علی لاریجانی در انتخابات مجلس موضوعی است که این روزها مورد گمانه‌زنی رسانه‌های راست و چپ قرار دارد؛ اینکه اصلا او حاضر به نامزدی در انتخابات می‌شود یا نه؟ از سوی دیگر از اگر بیاید با کدام طیف می‌آید؟

علی لاریجانی در یک دهه گذشته نزدیک به اصلاح‌طلبان قلمداد می‌شده است و این موضوع را نه خودش و نه اطرافیانش نمی‌توانند انکار کنند. او حامی حسن روحانی بود، به اصولگرایان می‌تاخت، برجام را یک شگفتی می‌دانست و هر کاری که از دستش برمی‌آمد می‌کرد تا دولت دستِ‌کم در موضوع سیاست خارجی از بابت مجلس نگرانی نداشته باشد. این شرایط با ناکارآمدی دولت روحانی قدری متفاوت شد. علاوه بر آنکه اصلاح‌طلبان سعی می‌کردند خود را از روحانی جدا معرفی کنند، لاریجانی هم کوشید با سیاستمداری خاص خود فاصله‌گذاری معناداری با مجموعه اصلاح‌طلبان و البته روحانی و نزدیکانش ایجاد کند.

لاریجانی می‌داند پایگاه اصلاح‌طلبان مانند سابق نیست و محبوبیت گذشته را میان سرمایه اجتماعی‌شان ندارند؛ از این رو اگر چه لاریجانی در انتخابات1400 در صورت تأییدصلاحیت بر توان سیاسی اصلاح‌طلبان دل بسته زیرا مطمئن بود که فعلا جایی در جناح اصولگرایی ندارد اما وقتی فرصت پیدا کرد، با علم به ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بازی دوگانه‌ای را در پیش گرفت. او کوشید بار دیگر به پایگاه سنتی سابق خود یعنی اصولگرایی بازگردد و در عین حال هیچ نقدی هم علیه دولت‌های روحانی و اصلاح‌طلبان مطرح نکرد. مثلا دیدیم که در ماه رمضان به افطاری‌ای رفت که غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف و ناطق نوری حضور داشتند و حالا هم در مراسم عزاداری محرم در یک هیئت کنار روحانی، جهانگیری و ظریف می‌نشیند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد لاریجانی قصد دارد در عین حال که با پایگاه اصولگرایان سنتی به میدان آید اما در عین حال اصلاح‌طلبان را رقبای خود نکند و چشم امید داشته باشد که بدون در خواست خودش اما اگر اصلاح‌طلبان خواستند از او که باز هم یک اصولگرای کامل شده است، حمایت کنند. با این روش، لاریجانی رأی دو پایگاه سیاسی را خواهد داشت.