سومین نشست خبری رئیس‌جمهور همزمان با هفته دولت و دوسالگی روی کار آمدن دولت سیزدهم، برگزار شد.

رئیسی: رایگان شدن قبوض خانواده های کم درامد از برنامه های دولت است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سومین نشست خبری رئیس‌جمهور همزمان با هفته دولت و دوسالگی روی کار آمدن دولت سیزدهم، برگزار شد.

نشست خبری سیدابراهیم رئیسی صبح امروز؛ سه‌شنبه ۷ / ۰۶ / ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویر بردار برای پاسخگویی به سوالات رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد. رئیس‌جمهور بعد از صحبت‌های مقدماتی، به پرسش‌های خبرنگاران درباره موضوعاتی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سیاست خارجی پاسخ خواهد داد.

سیدابراهیم رئیسی روز سه شنبه در سومین نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی در ابتدای ان نشست خبری با قدردانی از رسانه ها و نقدهای سازنده آنان، ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت دانست که برای تبیین نظر دولتمردان به مردم و انعکاس نظر مردم به دولتمردان فعالند.

وی افزود: دولت کار خود را در دو سال قبل در شرایطی آغاز کرد که وضعیت کشور وضعیت خاصی بود و کشور علاوه بر شرایط کرونایی با کسری بودجه و تورم و کاهش ذخایر کالاهای اساسی مواجه بود به طوری که برخی صاحب نظران و دولتمردان گذشته با تردید به آینده نگاه می کردند.

با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم به داشته های ملت و کشور کار خود را آغاز کرد، گفت: دولت کار خود را دو سال قبل در شرایط خاصی آغاز کرد به گونه‌ای که کشور علاوه بر شرایط کرونایی، با کسری بودجه، تورم و کاهش کالاهای اساسی روبرو بود.

۱۴ درصد رشد ارتباط تجاری با کشورهای همسایه

رئیس جمهور با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم، از رشد ۱۴ درصدی ارتباطات تجاری در این بخش خبر داد و توسعه بازارها در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا را در راستای سیاست های برشمرد.

وی با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اروسیا، سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس افزود: این امر نشان می دهد که دشمنان در سیاست منزوی کردن ایران شکست خورده است.

نشست امروز، سومین نشست خبری آیت الله رئیسی در مقام رئیس جمهور ایران است؛ وی ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ و سه روز بعد از حماسه ۲۸ خرداد ماه به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، پاسخگوی اهالی رسانه بود.

همچنین شهریور ماه ۱۴۰۱ و در یکسالگی دولت سیزدهم، رئیس جمهور میزبان ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی بود که مهمترین اظهارات و تاکیدهای وی در این نشست، توجه به انتظار مردم از دولت در حل مسایل، تفاوت در مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی، اصلاح ساختارهای فسادزا در دولت، پرهیز از حاشیه و رفع مشکلات کشور باتوجه به نگاه درون، اراده دولت بر کاهش و مهار تورم،‌ توجه به حقوق و دستمزدها، فعال‌تر شدن گشت مدیران، رفع بیکاری به عنوان یک ضرورت مهم کشور و اجرای مصوبات سفرهای استانی بود و علاوه بر آن گزارشی از عملکرد دولتمردان در عرصه های داخلی و خارجی به مردم ارایه کرد.

همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است

وی با اشاره به «تلاش‌های انجام شده از سوی کادر درمان در پایان دادن به کرونا در کشور» عنوان کرد: کسری بودجه می‌توانست قریب به ۴۸۰ میلیارد در کشور مشکل ایجاد کند، با ایجاد منابع در کشور جبران شد و وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد و همچنین وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد و شرایط کسب و تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی. در ۱۴۰۰ بر خلاف قبل ۴ درصد و بیشتر از آن را نشان داد که این‌ها نشان دهنده ایجاد امید در کشور است.

وی هم‌چنین با اشاره به «کاهش تورم تولید از ۱۰۳ به ۳۰ درصد» ادامه داد: همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است. وضعیت اشتغال نیز که بسیاری نگران آن بودند به ۸.۲ درصد رسیده است. همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌هایی که انجام شده، جواب داده و بعد از این هم جواب خواهد داد.

دشمنان در منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند

رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست‌های دشمنان در قبال ایران گفت: دشمن تلاش کرد دو راهبرد منزوی کردن ایران در جهان و مایوس کردن مردم در درون را دنبال کند که در هر دو شکست خورد؛ در بعد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند؛ چراکه در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود و ما پرونده‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی داریم که در دستور کار دولت است و همه آن‌ها را همزمان دنبال می‌کنیم؛ ارتباط با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اسلامی و کشورهای همسو را دنبال کردیم و سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری را ارتقا دادیم و در حوزه ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و همسو شرایط ما نسبت به دولت قبل با رشد ۱۴ درصدی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: در حوزه ارتباطات تجاری منطقه و همچنین اقدامات تجاری که برخی معتقد بودند که نمی‌شود آن‌چنان که باید، کاری انجام داد، در دولت رکورد آن شکسته و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد؛ ارتباطات با آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از کشورهای آسیایی و فعال شدن در اتحادیه اوراسیا و عضویت در پیمان شانگهای و اخیرا در بریکس همه نشان از آن است که  ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در سیاست و راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشد؛ وضعیت سیاسی، تجاری و اقتصادی ما نشانگر شکست دشمن در این راهبرد خود است.

رایگان شدن آب و برق و گاز خانواده‌های کم درآمد در برنامه دولت است

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با تاکید بر این‌که «در مسئله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داریم» گفت: دولت نسبت به  پرداخت یارانه‌ها و تامین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «بخشی از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که پریروز تحویل داده شد در همین راستا بوده است» گفت: رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم درآمد نیز در برنامه دولت است همچنین بیمه سلامت ۶ میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است.

وی با بیان این‌که «اولین تاکید دولت این است که اقتصاد را مردمی کنیم» خاطرنشان کرد: معتقدیم با مشارکت مردم و نشاط اجتماعی خیلی از مسائل حل می‌شود.

رئیسی با اشاره به این‌که «بهار امسال ۲۵ میلیون نفر از مردم در رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری با نشاط بالا شرکت کردند» تصریح گرد: عید امسال نیز ۵ میلیون سفر نوروزی داشتیم و همه این‌ها نشان می‌دهد که مردم علی‌رغم گله‌هایی که دارند اما با نشاط و مشارکت بالا برای باز کردن گره‌ها حضور دارند.

وی افزود« امیدواریم دولت بتواند با همراهی مردم و با نگاه به ظرفیت‌های داخلی مسیرش را ادامه دهد، چون همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به قله نزدیکیم و هرگز در این مسیر ناامیدی در دل راه نخواهیم داد.