رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، گفت: اینطور به‌‌نظر می‌رسد که دارند خالص‌سازی بیشتر و یکدست‌سازی بیشتری را دنبال می‌کنند، یعنی حلقه را تنگ‌تر می‌کنند و خلوص را بالا می‌برند. این سیاست‌شان است و هنوز هم قانع نیستند، البته خاصیت خالص‌سازی همین است، اگر موفق شوند همینطور هر دوره خالص‌سازی را شدیدتر می‌کنند، تا به «هیچ» برسند.

نوری قزلجه: هر دوره خالص‌سازی را شدیدتر می‌کنند، تا به «هیچ» برسند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، گفت: اینطور به‌‌نظر می‌رسد که دارند خالص‌سازی بیشتر و یکدست‌سازی بیشتری را دنبال می‌کنند، یعنی حلقه را تنگ‌تر می‌کنند و خلوص را بالا می‌برند. این سیاست‌شان است و هنوز هم قانع نیستند، البته خاصیت خالص‌سازی همین است، اگر موفق شوند همینطور هر دوره خالص‌سازی را شدیدتر می‌کنند، تا به «هیچ» برسند.

غلامرضا نوری قزلجه رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به این مساله که «صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور به ویژه در نشست خبری ایشان و برخی دولتمردان در ابتدای سال سوم دولت این ذهنیت را در بخشی از افکار عمومی ایجاد کرده است که گویی دولت همچنان در فضای مناظره‌های انتخاباتی، بیان شعارها و تکرار مباحث عمل نشده طی دو سال گذشته به‌سر می‌برد و تاکنون دستاورد ملموسی نداشته است.»، گفت: خب، طبیعتا مسئولی که در این سطح می‌خواهد صحبت کند مانند رئیس‌جمهور لاجرم دو راه پیش‌رو دارد؛ یا باید عملکرد خود را توضیح دهد اگر عملکردی داشته یا اینکه راه انتقاد از گذشته و انداختن همه تقصیرها و مشکلات گردن گذشته را در پیش گیرد. اینکه ما در مدت اخیر علیرغم ورود به سال سوم دولت بیشتر مشاهده می‌کنیم که می‌گویند «دولت قبل اینطور کرد»، «در گذشته اینطور بوده» و یا «دولت قبل باعث شد»؛ وقتی این‌ها خیلی تکرار می‌شود، دلیل بر این است که عملکرد قابل ارائه‌ای در این مدت وجود ندارد.

وی ادامه داد: درخصوص عمل به برنامه‌ها و وعده‌ها نیز باید گفت در بحث برنامه که دولت می‌تواند خیلی راحت از زیر برنامه در برود، چون دولت تاکنون هیچ برنامه مشخصی ارائه نداده است. حتی در زمان رأی اعتماد هم من یادم می‌آید که دولت برنامه کلی‌ای ارائه نداد صرفاً یک چند صفحه‌ای را آوردند و یک کلیاتی می‌گفتند که این را بعدا می‌نشینیم و همفکری می‌کنیم و می‌آوریم که آن هم نشد؛ یعنی چیز مدونی ندارند و خیلی راحت می‌توانند زیر آن بزنند.

پروژه های سودآور مناقصات مزایدات فقط با فعالسازی اشتراک راهکار مناقصات

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تاکید کرد: تنها چیزی که وجود دارد و می‌توان نسبت به آن از دولت مطالبه کرد وعده‌ها است، وعده‌هایی که در رقابت‌های انتخاباتی و شروع به کار دولت به صورت شفاهی مطرح کرده بودند که ما یک سری کارها را بناست که انجام دهیم و قول داده بودند. مثلا در حوزه اقتصادی بحث رشد اقتصادی را وعده دادند که نشد و خیلی خوش‌بینانه بگوییم حدود یک سوم وعده‌ای که دادند را در دو سال گذشته محقق کردند. در بحث سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اساسی مثل رفع ناترازی انرژی در حوزه برق و گاز روز به روز دارد وضعیت بدتر می‌شود یعنی آن سرمایه‌گذاری لازم هم صورت نگرفته و این ناترازی کماکان دارد خودش را با یک شکاف بیشتر و ملموس‌تر نشان می‌دهد. 

وی افزود: در بحث تورم و گرانی‌ها که این روزها در فضای مجازی فعالان فضای مجازی و افراد خوش‌ذوقی با طراحی عکس نوشته‌ها و ویدیوکلیپ‌ها این‌ها را یادآوری می‌کنند و منتشر می‌کنند که در شروع دولت قیمت‌ها چه بوده و بعد از گذشت دو سال الان وضعیت چیست و چند درصد تورم داریم. شما در موارد پروتئینی، مواد لبنی یا در بحث اجاره‌بها و قیمت مسکن یا خودرو الی‌ماشاءالله در هر حوزه‌ای که جزو مایحتاج زندگی مردم هستند مشاهده می‌کنید که تفاوت‌ها بسیار بسیار زیاد است و بعضاً بالای ۲۰۰ درصد و ۲۵۰ درصد است.

نوری با اشاره به مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها، عنوان کرد: در بحث روابط خارجی و احیاء برجام و مذاکرات، دولت وعده‌هایی داده بود، اواخر کار دولت قبل هم یک سری اقداماتی صورت گرفت که مذاکرات متوقف شود تا دولت جدید بتواند این‌ها را به نتیجه برساند و به عنوان دستاورد و برگ برنده در اختیار داشته باشد که متاسفانه تاکنون که وارد سال سوم دولت شده‌ایم، در این حوزه هم هنوز قدم قابل توجهی برداشته نشده است و من اینجا تاکید کنم که این آزادسازی اخیری که در بحث ۶ میلیارد دلار دارایی توقیفی در کره رقم خورده ارتباطی به احیاء برجام ندارد و این را نمی‌توان به عنوان احیاء برجام معرفی کرد. دولت وعده داده بود که در معیشت مردم گشایش ایجاد می‌کند و سفره مردم را به مذاکره گره نخواهیم زد؛ ولی می‌بینیم که این گره کماکان وجود دارد و وضعیت معیشتی مردم و اقتصاد خانوارها نشان می‌دهد که در این حوزه جامعه با مشقت و مشکلات مواجه هستند.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف برای مثال در حوزه محیط زیست و احیاء تالاب‌ها دولت وعده‌هایی داده بود که الان مشاهده می‌کنیم هم تالاب‌های مختلف از جمله تالاب قوری گل در شهرستان ما یا دریاچه ارومیه در مرحله نزدیک به خشک شدن است و در خصوص سایر مواردی که برای احیاء این‌ها وعده داده شده بود، اقداماتی صورت نگرفت.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس خاطرنشان کرد: این‌ها نشان می‌دهد که دولت نتوانسته آن وعده‌هایی را که داده محقق کند، چون وعده‌ها محقق نشده و کارنامه قابل قبول و مردم‌پسندی برای ارائه نیست، لاجرم می‌آیند گذشته را زیرسوال می‌برند که گذشته‌ها این کار را کردند و به اینجا رسیده است، خب الان دیگر بعد از سال سوم نمی‌شود از گذشته صحبت کرد. شما با علم بر این مشکلات آمدید و از صفر کار را شروع نکردید، بالاخره رئیس‌جمهور دولت سیزدهم پیش از آن رئیس یک قوه دیگر بوده و در جریان تمام مسائل کشور بوده و در آنها دخیل بوده و می‌دانسته که وضعیت به چه صورت است و با علم به این‌ها وارد صحنه شده است.

وی خاطرنشان کرد: علت این نوع صحبت کردن دولتمردان بحران دستاورد است، در ابتدای دولت شاهد تکرار کلیدواژه «بانیان وضع موجود» از سوی دولتی‌ها بودیم، با گذشت دو سال از آغاز به کار دولت سیزدهم، امروز دولت کنونی بانی وضع موجود محسوب می‌شود.

نوری در واکنش به این مساله که «یک تجربه دو ساله از یکدست‌سازی داریم اما به نظر می‌رسد بخشی از دولتی‌ها از میزان همراهی و حمایت مجلس یازدهم راضی نیستند و تحرکات انتخاباتی‌شان نشان می‌دهد به دنبال مجلسی نزدیک‌تر و همراه‌تر هستند»، گفت: خب اکنون یک دوره این یکدست‌سازی در قدرت و اینکه دولت و مجلس و همه نهادهای حاکمیتی یکدست بشوند اتفاق افتاده است و باید تجربه کنونی را قدر بدانیم. اما اینطور به‌‌نظر می‌رسد که دارند خالص‌سازی بیشتر و یکدست‌سازی بیشتری را دنبال می‌کنند، یعنی حلقه را تنگ‌تر می‌کنند و خلوص را بالا می‌برند. این سیاست‌شان است و هنوز هم قانع نیستند، البته خاصیت خالص‌سازی همین است، اگر موفق شوند همینطور هر دوره خالص‌سازی را شدیدتر می‌کنند، تا به «هیچ» برسند.