هواشناسی مازندران با اعلام وضعیت هشدار سطح زرد، هرگونه فعالیت دریایی در این استان را از بعدازظهر امروز شنبه تا روز چهارشنبه این هفته ناامن اعلام کرد.

خبر فوری | شنا در «خزر» تا اطلاع بعدی ممنوع شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هواشناسی مازندران با اعلام وضعیت هشدار سطح زرد، هرگونه فعالیت دریایی در این استان را از بعدازظهر امروز شنبه تا روز چهارشنبه این هفته ناامن اعلام کرد.

هواشناسی مازندران پیش بینی کرد که با شکل گیری جریانات خنک و مرطوب شمالی و عبور امواج از تراز میانی جو، دریای خزر از امروز تا روز چهارشنبه با وزش باد شدید و بارش باران مواج و برای فعالیت های دریایی ناامن می‌شود.

طبق این پیش بینی، سامانه ناپایدار جوی مناطق ساحلی و دور از ساحل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیشینه سرعت وزش باد نبز تا ۱۸ متر بر ثانیه خواهد رسید که این امر باعث شکل گیری امواج تا ۴.۵ متر خواهد شد.

هواشناسی مازندران هشدار داد که این وضعیت جوی دریایی علاوه بر فرق شدن شناگران، احتمال غرق شدن قایق های تفریحی و شناورهای سبک و اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه ها را نیز به همراه خواهد داشت.

در این اخطاریه توصیه شده تا مسافران و علاقه‌مندان به دریا طی این مدت از فعالیت‌های تفریحی خودداری و صیادان و فعالان حوزه شیلات نیز از حضور در دریا بپرهیزند.

مازندران حدود ۴۴۰ کیلومتر از سواحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد که بیشترین میزان در میان سه استان شمالی است.

"طرح سالمسازی دریا"‌ عنوان طرحی که مسوولان برای کاهش غریق در مازندران طی یک دهه اخیر اجرا کردند و برای اجرای آن ناجیان غرق در سواحل مستقر هستند و ضمن هشدار به مسافران درباره نقاط خطرناک برای شنا افرادی که غرق می شوند را نجات می دهند. سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند.

عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب نیز مسافر و بی توجه به هشدارها هستند.

تداوم حادثه خیزی سواحل مازندران که با بی توجهی و سهل انگاری شناگران همراه است سبب شد تا از سال ۱۳۹۱ پروژه ای با عنوان طرح سالمسازی دریا با هدف کاهش غرق شدگان از طریق استقرار ناجیان غریق در مناطق حادثه خیز دریا، همراه با ارائه خدمات برای گردشگران در سواحل مازندران اجرا شود.

این طرح که می رفت به امیدی برای رفع معضل غرق شدگی های دریای خزر باشد اما گرفتار در مشکلات و موانع اولیه باقی ماند؛ ‌ موانعی همچون مدیریت نامتمرکز و چند دستگاهی، فقدان متولی اصلی، فقدان ردیف اعتباری و بودجه مستقل و از همه مهم تر مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط نهادهای خدمات رسان که پس از یک دهه گریبانگیر این طرح است. سال های اخیر گزارشات متعددی از رسانه های مختلف استان مازندران و حتی رسانه های سطح ملی در بررسی نواقص و مشکلات طرح دریا منتشر شد که البته تا به امروز راه به جایی نبرد.

از سوی دیگر مسوولان طی سال های گذشته همواره موفقیت طرح دریا را در کاهش مرگ و میر و غرق شدگان تبلیغ کردند، در حالی که هدف این طرح همان طور که گفته شد بسیار وسیع تر است و نظرسنجی های رسمی نیز عدم استقبال از آن را حکایت می‌کند.

اما امسال رویه اجرای این طرح تغییر کرده است و با دستور استاندار مازندران، ‌جمعیت هلال احمر استان به عنوان مسوول کمیته پیشگیری و کاهش غریق مشخص شد.

معرفی یک نهاد تخصصی امدادی و عملیاتی به عنوان مسوول این کمیته مهم و حساس و بدنبال آن برنامه ریزی این نهاد برای دستیابی به هدف مورد نظر کمیته مربوطه نتایج خود را نشان داده است به طوریکه در آخرین اظهار نظر مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران یعنی متولی کمیته پیشگیری و کاهش غریق در طرح سالمسازی دریا تعداد غریق ۵۰ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر هواشناسی مازندران با اشاره به شکل گیری جریانات خنک و مرطوب شمالی و عبور امواج در تراز میانی جو، نسبت به احتمال جاری شدن روان آب، سیلاب و خطر ریزش سنگ در محورهای کوهستانی این استان در ۲ روز آینده هشدار داد.

هواشناسی روز شنبه با صدور هشدار جوی سطح زرد، زمان فعالیت این سامانه را از بعدازظهر یکشنبه تا بعدازظهر دوشنبه اعلام و پیش بینی کرد که در طی این مدت شرایط جوی مازندران با بارش باران گاهی به‌صورت رگباری، وزش باد گاهی شدید، رعد و برق، کاهش محسوس دما بین ۶ تا ۱۲ درجه سلسیوس و در ارتفاعات نیز مه آلود خواهد بود.

آبگرفتگی و جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل ها، کاهش دید و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی و احتمال خسارت به سازه‌های کم مقاوم را از پیامدهای منفی و اثر مخاطره این سامانه جوی است که تمام مناطق استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این اخطاریه به شهروندان توصیه شده که در طی این مدت هنگام ترددهای جاده ای جوانب احتیاط را رعایت و کوهنوردان نیز از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

هواشناسی همچنین بر لزوم سایر اقدامات پیشگیرانه و مقاوم سازی سازه‌های کم مقاوم تاکید کرد.

آسمان مازندران در روز چهارشنبه نیمه ابری تا ابری، در ارتفاعات مه آلود همراه با کاهش دما، رگبار باران و وزش باد و در روز پنجشنبه نیز نیمه ابری تا ابری، در ارتفاعات مه آلود با رگبار پراکنده باران و وزش باد و از اواخر روز با کاهش ناپایداری همراه خواهد بود.

شرایط جوی مازندران از روز جمعه تا روز یکشنبه آینده نیز صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما و در مناطق غربی گاهی با افزایش ابر پیش بینی شده است.

داده‌های دریافتی از ایستگاه های هواشناسی نشان می دهد که ساری با ثبت دمای ۳۷.۸ و کلاردشت با ۳۱.۲ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم ترین و خنک ترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم ترین ساعت به ۳۲ درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته حدود ۶ درجه کاهش نشان می دهد.