مشاور امنیت ملی عراق و وزیر داخلی منطقه کردستان درباره اجرای بندهای توافق امنیتی میان ایران و عراق رایزنی کردند.

رایزنی الاعرجی و مقام منطقه کردستان درباره توافق امنیتی ایران و عراق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشاور امنیت ملی عراق و وزیر داخلی منطقه کردستان درباره اجرای بندهای توافق امنیتی میان ایران و عراق رایزنی کردند.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، عصر دوشنبه (۱۱ سپتامبر)، در دفتر خود در بغداد میزبان «ریبر احمد» وزیر داخلی دولت منطقه کردستان عراق بود. 

بر اساس بیانیه دفتر مشاور امنیت ملی عراق، در این دیدار، آخرین اقدامات صورت گرفته در مسیر اجرای بندهای توافق امنیتی ایران و عراق و روند همکاری و هماهنگی امنیتی برای تثبت امنیت و ثبات در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران و عراق پیشتر یک توافق امنیتی شامل سه بخش را امضا کردند که شامل جلوگیری از نفوذ افراد مسلح پس از استقرار نیروهای مرزبانی، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور دستور بازداشت بر اساس قانون و خلع سلاح گروهکهای تروریستی و برچیدن اردوگاه‌های آن‌ها است. موعد اجرای این توافق امنیتی که ۲۸ شهریورماه جاری است و وزارت خارجه ایران تاکید کرده که این تاریخ، تمدید نخواهد شد.

بنا بر این گزارش، در این دیدار بر اهمیت پیگیری اجرای دستورات نخست‌وزیر و اجرای بندهای توافق امنیتی به موجب تعهد دولت فدرال در قبال آن، تاکید شد.

وزیر داخلی منطقه کردستان نیز پس از دیدار با الاعرجی در بغداد، طی پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «در سفرم به بغداد، دیدار پرباری با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق داشتم..در این دیدار، نگرانی‌های امنیتی مشترک و شیوه‌های اجرای توافق سنجار را بررسی کردیم».

وی افزود: «در این دیدار همچنین، بر اهمیت پیگیری اجرای دستورات نخست وزیر و اجرای آن‌چه در مفاد توافقنامه امنیتی بر اساس تعهد دولت فدرال آمده است، تاکید شد».

روز گذشته، «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در اربیل دیدار کرد و طی این دیدار، دو طرف بر راه‌های تقویت روابط ایران، عراق و منطقه کردستان عراق، توافق امنیتی عراق و ایران و روابط اربیل و بغداد و گفت‌و‌گوها برای حل‌وفصل مشکلات بین بغداد و اربیل را مورد بررسی قرار دادند.

بارزانی در این دیدار، ایران را «همسایه مهم» کردستان عراق خواند و تاکید کرد منطقه کردستان به توافق امنیتی عراق و ایران پایبند است و اجازه نخواهد داد هیچ تهدید امنیتی از این منطقه متوجه ایران شود.