اصلاح‌طلبان واقعی برای ادامه سیاست‌ورزی قانونی راهی ندارند جز انشعاب از اصلاح‌طلبانی که حالا اپوزیسیون شده‌اند.

اصلاحات در آستانه انشعاب؟/ خاتمی چه تصمیمی می‌گیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: هرچه پیش می‌رویم، انشقاق اصلاح‌طلبان‌ محسوس‌تر می‌شود. طیفی از اصلاح‌طلبان چنان رادیکال شده‌اند که دیگر رسما باید از آنها با عنوان اپوزیسیون‌های داخلی یاد کرد و طیف دیگر که البته در جبهه اصلاحات اکثریت را دارند، خواهان ادامه مسیر سیاست‌ورزی‌ قانونی هستند. چنین دوگانه‌ای سبب بروز اختلافاتی بی‌سابقه شده است و گویی نه دیگر بر سر انتخابات بلکه بر سر چگونگی مواجهه با اصل نظام اختلاف نظر دارند‌. اگر بیانیه اخیر مجمع ایثارگران را بررسی کنیم، در می‌یابیم که بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان عملا حتی از ولایت فقیه هم عبور کرده‌اند و طبیعی است اصلاح‌طلبان قانونمدار مواضع آنها را برنتابند و نخواهند هم‌کاسه آنها قلمداد شوند.

در این شرایط چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ از نظر منطق سیاسی انشعاب در این شرایط باید که رخ دهد زیرا اگر میانه‌روها حسابشان را از رادیکال‌ها جدا نکنند، ممکن پیامد عملکرد آنها دامنگیر آنها هم شود. البته ممکن است اصلاح‌طلبان بخواهند با این موضوع با تسامح برخورد کنند و با این نگاه که نباید نیروهایی را کنار گذاشت زیرا قدرت اصلاح‌طلبان کاسته می‌شود، نخواهند که رسما از آنها اعلام برائت کنند، در این صورت به تدریج در دامن آنها خواهند رفت. رادیکال‌ها تا اینجای کار هم با ایجاد هیاهو توانسته‌اند بخشی از قدرت تصمیم‌سازی را در جبهه اصلاحات به دست بگیرند؛ از جمله فشارهایی که برای کنارگذاشتن بهزاد نبوی به کار بستند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان واقعی اگر می‌خواهند به ادامه سیاست‌ورزی قانونی دهند چاره‌ای جز انشعاب از اصلاح‌طلبانی که حالا اپوزیسیون شده‌اند، ندارند. البته در این میان نقش سیدمحمد خاتمی بسیار تعیین‌کننده است؛ او باید انتخاب کند که می‌خواهد پای سخنش مبنی بر اینکه هنوز به جمهوری اسلامی باور دارد، بایستد یا نه. اگر می‌خواهد همچنان باورمند به نظام باشد بی‌تردید باید زمینه برائت جمعی اصلاح‌طلبان از اصلاح‌طلبان رادیکال را فراهم کند و در غیر این صورت او نیز دچبه تدریج در زمره همان نیروها فرو می‌رود.