قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق برای دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی و برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی وارد تهران شد.

مشاور امنیت ملی عراق در رأس یک هیأت امنیتی وارد تهران شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق برای دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی و برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی وارد تهران شد. 

در این دیدارها موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه از جمله نحوه اجرای توافق امنیتی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) پیسش از این نوشته بود: الاعرجی در رأس یک هیأت امنیتی در چارچوب تکمیل روند اجرای توافق امنیتی با ایران، به تهران سفر می‌کند.این سفر به دستور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق صورت گرفته و هدف از این سفر گفت‌وگو و رایزنی با مقامات ایرانی در راستای تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی اخیر است. 

این سفر در حالی انجام می‌شود که توافق امنیتی تهران و بغداد برای تخلیه پادگان‌ها و مقرهای تروریست‌ها در نزدیکی مرزهای ایرانی اجرایی شده است. 

الاعرجی، چهارم سپتامبر به اربیل سفر کرده بود تا با «ریبر احمد» وزیر داخلی منطقه کردستان عراق درخصوص اقدامات منطقه کردستان عراق برای تامین مرزهای مشترک با ایران رایزنی کند. 

چند روز پس از سفر الاعرجی به اربیل، ریبر احمد، به بغداد سفر و با الاعرجی دیدار و درباره درباره آخرین تحولات اجرای توافق امنیتی با ایران تبادل نظر کرد.

وزیر دفاع عراق نیز در ۱۹ سپتامبر با اشاره به این‌که حضور گروه‌هک‌های تروریستی مخالف ایران در عراق تنها به پنج اردوگاه در عمق خاک عراق محدود شده از استقرار نیروهای عراقی در مرز منطقه کردستان با ایران خبر داده بود. 

دو شب پیش نیز شبکه العربیه به نقل از وزیر کشور عراق نوشت: «مخالفان ایرانی (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب) از خط مرزی در شمال کشور دور شده‌اند..مرزها با ایران در منطقه کردستان تحت کنترل نیروهای ماست».

 ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد. در همان زمان قاسم الاعرجی اطمینان داد که عراق همه تلاشش را برای اجرای کامل این توافقنامه به کار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند. بغداد، اواخر ماه گذشته، اعلام کرد مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک تخلیه شده و تروریست‌های مذکور خلع سلاح شده‌اند.

حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیداتی که بارها از خاک کردستان عراق متوجه ایران شد، بارها با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده و در این مدت هم چند بار مقر این گروهک‌ها از سوی سپاه پاسداران هدف قرار گرفته است.