وزیر امور خارجه ژاپن در تماسی تلفنی از وزیر امور خارجه ایران خواست که با توجه به تداوم جنگ غزه در تنش‌زدایی از وضعیت موجود ایفای نقش کند.

درخواست ژاپن از ایران درباره غزه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه ژاپن در تماسی تلفنی از وزیر امور خارجه ایران خواست که با توجه به تداوم جنگ غزه در تنش‌زدایی از وضعیت موجود ایفای نقش کند.

دولت ژاپن امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن امروز در گفت‌وگویی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود از او خواست در کاهش درگیری‌ها در جنگ غزه «ایفای نقش کند».

روزنامه ژاپنی کیودو در این باره گزارش داد که وزارت امور خارجه ژاپن با اعلام جزئیاتی درباره تماس تلفنی آن‌ها اعلام کرد، کامیکاوا و امیرعبداللهیان همچنین بر سر اهمیت اتحاد و هم‌بستگی در میان جامعه جهانی در تحویل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه توافق داشتند.

درخواست ژاپن در پی این مطرح می‌شود که جنبش حماس فلسطین در ۷ اکتبر (۱۵) مهر، عملیات غافلگیرانه گسترده‌ای را از نوار غزه موسوم به «طوفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد. رژیم صهیونیستی در پی این حمله،‌ وضعیت جنگی اعلام کرده و حملات متقابل علیه نوار غزه را انجام داد که ادامه دارد. این رژیم همچنین با مرتکب شدن جنایت جنگی، نوار غزه را با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در محاصره انسانی قرار داده و آب، برق و گاز آن را قطع و ورود غذا و دارو به آن را ممنوع کرده است.

هم رژیم صهیونیستی و هم فلسطین تاکنون بیش از هزار کشته و هزاران مجروح را اعلام کرده‌اند.

بر اساس آمارها، شمار شهدای حملات چند روز گذشته علیه مردم نوار غزه به بیش از ۲۶۷۰ نفر رسیده است که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از جنگ استقبال نکرده است. تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.»

به گفته امیرعبداللهیان‌، «تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.»

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با وزیر امور خارجه ایرلند گفت: «به وزیر خارجه ایرلند گفتم که به طرف‌های غربی بگوید منصفانه عمل کنند. من به ایشان گفتم که ما به نیروهای مقاومتی دستور نمی‌دهیم و آنها راسا تصمیم می‌گیرند.»

او، با این وجود، تاکید کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردم اگر جنایت‌های جنگی رژیم صهیونسیتی متوقف نشود، جبهه‌های جدیدی گشوده می‌شود و این موضوع اجتناب ناپذیر خواهد بود.