علی‌اکبر صالحی درباره موضوع دوتابعیتی‌ها صحبت و درخواستی از رهبر انقلاب مطرح کرده است که به نقل از جماران می‌خوانید.

صالحی: من هم دوتابعیتی هستم، مرا هم اخراج کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی‌اکبر صالحی درباره موضوع دوتابعیتی‌ها صحبت و درخواستی از رهبر انقلاب مطرح کرده است که به نقل از جماران می‌خوانید.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگویی در برنامه حضور گفت: ۸ میلیون ایرانی خارج از کشور چه کسانی هستند؟ ما که کارگر به خارج نفرستادیم. ولی تاجر فرستادیم. بهترین فرش فروش‌های ایتالیا ایرانی هستند. جزو بهترین پزشک‌های آمریکایی ایرانی‌ها هستند. در ناسا و اساتید دانشگاه، ایرانی هستند. در بین ۱۰ میلیتی که در آمریکا بیزنس‌های بیش از یک میلیارد دلاری راه‌انداخته‌اند، در کنار کشورهای فرانسه و انگلیس، ایران هم هست؛ یعنی ایرانی‌هایی که در آمریکا بیزنس‌های میلیاردی راه‌انداخته‌اند. 

صالحی با اشاره به دیدگاه غلط برخی از مسئولان که عامل تشدید مهاجرت شده است، بیان کرد: متأسفم که این را می‌گویم، یکی از مسئولان ما وقتی از او سؤال کرده بودند که نخبگان و پزشکان ما دارند مهاجرت می‌کنند، با اینکه خودش هم پزشک بود ولی گفت خب بروند! آیا یک مسئول باید اینطور حرف بزند؟

توصیه تکان‌دهنده عضو اندیشکده آمریکایی به مسئولان آمریکا؛ ایران را از نخبگان خالی کنید

وزیر پیشین امور خارجه به اشاره به یکی از دلایل آغوش گشاده غربی‌ها برای نخبگان ایرانی بیان داشت: خانم باربارا اسلاوین عضو یکی از اندیشکده‌های آمریکا، یک مقاله نوشته بود حدود ۵ ـ ۶ ماه پیش. نوشته بود به نخبگان ایرانی ویزا بدهید، چون با یک تیر دو نشان می‌زنید. به مسئولان آمریکایی گفته بود که با این کار اولاً ایران را از نخبگان خالی می‌کنید و دوم اینکه نخبگان ایرانی در آمریکا یکی از بهترین اقلیت‌ها هستند که هیچ مشکل اجتماعی ندارند و به علم و تجارت و اقتصاد ما کمک کرده‌اند.

اخلال در کار یک استاد دانشگاه متعهد و متخصص به دلیل اینکه در آمریکا متولد شده است!

وی با اشاره به یکی از نمونه‌های غلط در برخورد با نخبگان در دانشگاه‌ها گفت: دو هفته پیش یک استادی پیش من آمد و گفت آقای صالحی، یک استادی از خانواده مذهبی که پدرش هم شناخته شده مذهبی است، مأموریت داشته به آمریکا و دو فرزندش در آمریکا به دنیا آمده‌اند؛ اینها بزرگ شده‌اند و درست خوانده‌اند و الان یکی‌ از آنها در دانشگاه کرمان و دیگری در دانشگاه شریف ۱۰ سال است تدریس می‌کند.

صالحی ادامه داد: حالا این انسان مسلمان، استاد برجسته، عالم و با خانواده‌ای محترم، الان که می‌خواهد رسمی شود به او گفته‌اند شما چون متولد خارج از کشور هستید و دوتابعیتی هستید، نمی‌توانیم شما را رسمی کنیم! خدا شاهد است باور نمی‌کردم. چند روز پیش هم که در وزارت علوم دعوت بودم، گفتم شما را به خدا کاری کنید. گفتم او ایرانی است. گفتم خب من هم کربلایی هستم و دو تابعیتی محسوب می‌شوم؛ بسم‌الله مرا هم بیرون کنید. گفتند نه کربلا را دو تابعیتی محسوب نمی‌کنیم. آخر او چه تقصیری دارد که آنجا به دنیا آمده است؟

وی خاطرنشان کرد: الان دوتابعیتی اصلاً معنا ندارد. ایرانی که خارج از کشور است مثلاً در آمریکا دکتری گرفته‌ است و می‌خواهد کار کند، تا گرین کارت و پاسپورت نداشته باشد، نمی‌تواند در جاهای حساس کار کند. اگر کسی این پاسپورت را بگیرد یعنی تمام کشورش را می‌فروشد؟ من مسئولیتم به گونه‌ای بوده که افرادی که خیانت‌هایی به کشور کرده‌اند را دیده‌ام. اتفاقاً آنهایی که خیانت به کشور کرده‌اند، ۹۹ درصدشان از استان خودشان هم بیرون نرفته بودند چه برسد به اینکه دوتابعیتی باشند.

این استاد دانشگاه گفت: از سوی دیگر، این هراسی که ما در فضای دانشگاه ایجاد می‌کنیم، خوب نیست. دانشگاه باید محل تضارب آرا باشد و استاد احساس طومأنینه کند. اما از آن طرف هم حق ندارد بی‌اساس سخن بگوید. من حق دارم انتقاد کنم ولی انتقاد منطقی. بی‌حرمتی و حرمت‌شکنی ممنوع است. شما در خارج از کشور هم نمی‌توانید حرمت‌شکنی کنید ولی ما بعضی وقت‌ها حرمت‌شکنی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما اگر مسلمان هستیم که باید به طریق اولا به سنت حضرت رسول (ص) پایبند باشیم و اگر مسلمان نیستیم هم که باید اخلاق داشته باشیم. گفتند اگر دین ندارید، آزاده باشید و آزادگی خودش یک اخلاق است.

صالحی خاطرنشان کرد: گفته‌اند به بزرگان خودتان احترام بگذارید. من به بزرگ خودم باید احترام بگذارم. حالا این بزرگ، بزرگ سیاسی است و بالاخره مسئول من است. ممکن است با او اختلاف داشته باشم اما آیا این مجوز بی‌حرمتی است؟ ما باید این را رعایت کنیم ولی استاد هم نباید هراس امنیتی داشته باشد.

از رهبر انقلاب خواهش می‌کنم به مسأله دوتابعیتی‌ها ورود کنند

وی با درخواست از رهبر معظم انقلاب برای ورود به مسئله دوتابعیتی‌ها گفت: من از همین تریبون خواهش می‌کنم که مقام معظم رهبری یک عنایت ویژه‌ای به این مسأله داشته باشند و بخواهند که برای ایشان یک گزارشی تهیه کنند. واقعاً این مسئله دوتابعیتی دارد مشکل‌آفرین می‌شود. اینها ایرانی هستند و اجازه دهیم بیایند.

صالحی با بیان اینکه آیا فقط دوتابعیتی‌ها جاسوس می‌شوند؟ تأکید کرد: این مسئله دارد اثر بدی در دانشگاه‌ها می‌گذارد. من از رهبر انقلاب خواهش می‌کنم که به این مسئله ورود کنند. خدا شاهد است که اینها عاشق ممکلت‌شان هستند. از بین این هشت میلیون آدم، شاید ۸۰۰ هزار نفرشان غیرقابل اعتماد باشند، خب سیستم امنیتی آنها را پیدا کند و چون نمی‌تواند پیدا کند، آیا باید به این هشت میلیون با دیده شک و تردید نگاه کنیم؟

وی افزود: در آن شورای راهبردی، آقای دکتر خرازی یکبار از من خواستند و من برای ایشان نوشتم و نظرم را گفته‌ام ولی فکر می‌کنم خدمت رهبر انقلاب ندادند. چرا باید بگذاریم ایرانی‌ها به دامن خارج بروند؟ چرا آنها را هول می‌دهیم که از کشور بروند؟

آمار وحشتناک مهاجرت ایرانی‌ها

صالحی با اشاره به اینکه آمار وحشتناکی از مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور وجود دارد، بیان داشت: شما بروید در مراکزی که مدارک را ترجمه می‌کنند، ببینید برای ترجمه چقدر باید در صف انتظار بمانید؟ وقت یک ماهه می‌دهند. ببینید به کجا رسیدیم! همین آقایی که آمدند پیش من که به دلیل دوتابعیتی بودن بعد از ۱۰ سال او را رسمی نمی‌کنند، اگر او بگذارد برود شرعاً هم پیش خدا حجت دارد.