نتانیاهو، بازنده جنگ و صلح
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به نماد شکست همزمان داخلی، نظامی و منطقه‌ای در تل‌آویو تبدیل شده‌است. حضوردوباره ساکنان اراضی اشغالی در خیابان‌ها و شکل‌گیری دوباره اعتراضات علیه کابینه امنیتی رژیم‌صهیونیستی با چاشنی خشم و نارضایتی مفرط، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

پیام تحولات جاری در منطقه و تل‌آویو کاملا مشخص است: نتانیاهو و متعاقبا دیگر سیاستمداران رژیم اشغالگر قدس نسبت به هر لحظه دیگری به نقطه نهایی سقوط و تباهی نزدیک‌تر شده‌اند.  هزاران نفر در تل‌آویو طی تظاهراتی اعتراض‌آمیز، خواستار استعفای نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و توافقی برای آزادسازی اسرای اسرائیلی در غزه شدند. یکی از شعارهایی که حاضران در این تظاهرات سر می‌دادند، خطاب به حماس بود که طی آن، تظاهرات‌کنندگان فریاد می‌زدند: «نتانیاهو را بگیرید و فرزندان‌مان را به ما برگردانید!».   نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که به بهانه آغاز جنگی تمام‌عیار و خونین علیه غزه، تصور می‌کرد از شر تظاهرات‌ها علیه خود و کابینه‌اش راحت شده است و گواه آن، عدم برگزاری تظاهرات علیه او در هفته پیش بود، شب گذشته بار دیگر شاهد به خیابان آمدن اسرائیلی‌ها در تل‌آویو بود که این‌بار وی را مسئول به اسارت گرفته‌شدن شمار زیادی از صهیونیست‌ها و کشته و زخمی شدن آنها در جریان عملیات طوفان‌الاقصی می‌دانند. رویترز پیشتر نوشته‌بود اسرائیلی‌ها کابینه نتانیاهو را مقصر حمله حماس و شروع جنگ غزه می‌دانند. روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز روز جمعه (۲۰ اکتبر) با انتشار آخرین نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی نوشت: ۸۰ درصد اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مسئول شکست و کشته‌های حمله از نوار غزه می‌دانند. 

   

محاسباتی که غلط از آب درآمد 

صبح روزهفتم اکتبر حماس و گروه‌های فلسطینی درغزه، عملیات طوفان‌الاقصی را درپاسخ به تجاوزهای رژیم‌صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست در حق مردم فلسطین و دارایی‌ها و مقدسات آنها به‌ویژه مسجدالاقصی در قدس شرقی آغاز کردند. حمله‌ای که موجب تلفات بسیاری در صفوف صهیونیست‌ها شد و بیش از ۲۰۰صهیونیست نیز به اسارت مقاومت درآمد. در مقابل، ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز حملات خونین و وحشیانه خود به نوار غزه را آغاز کرد و موجب شهادت هزاران فلسطینی، مجروحیت هزاران نفر دیگر و آوارگی آنها شد. اما محاسبات نتانیاهو در خصوص فرار از بحران‌های داخلی به واسطه گسترش جنگ، غلط از آب درآمده‌است. رژیم‌صهیونیستی اکنون جنگ و سیاست را توامان باخته و این وضعیت، هر لحظه برای نتانیاهو و کابینه ناتوان وی سخت‌تر خواهدشد.  جروزالم پست مبتنی بر نتایج یک نظرسنجی گزارش داده که بیشتر اتباع اسرائیل، یعنی ۵۶ درصد معتقدند نتانیاهو باید بلافاصله در پایان درگیری اخیر با مردم و گروه‌های مقاومت فلسطین، استعفا کند. نتایج این نظرسنجی در حالی است که نتانیاهو تصور می‌کرد در صورت وقوع یک نبرد تمام‌عیار با فلسطینی‌ها و زن و کودک‌کُشی، قادر به مدیریت معادلات امنیتی تل‌آویو خواهدبود. این گزارش فاش کرده که از هر پنج اسرائیلی، چهار نفر شخص نتانیاهو و کابینه ائتلافی او را مسئول وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و شکست سنگین رژیم اشغالگر قدس در مواجهه با این عملیات قلمداد می‌کنند.  تردیدی نیست هر زمان جنگ اخیر پایان پیدا کند، نتانیاهو ناچار است به درخواست گسترده ساکنان اراضی اشغالی مبنی بر استعفا تن دهد؛ لذا در صدد نجات حداقلی خود به قیمت فرو رفتن بیشتر صهیونیست‌ها در باتلاق جنگ غزه است. مروری بر دیگر نتایج نظرسنجی اخیر در اراضی اشغالی، در نوع خود قابل تامل است، از جمله این‌که؛ اکثریت قاطع ۸۶درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند حمله غافلگیرانه ازسوی مقاومت، شکست امنیتی سختی برای رژیم‌صهیونیستی بوده‌است. 

   

نظرسنجی‌ها سخن می‌گویند 

همچنین ۹۲درصد این افراد اعلام کرده‌اند که نسبت به شرایط موجود(جنگ و بمباران غزه) و تبعات آن مضطرب هستند. علاوه بر این، ۹۴درصد یعنی تقریبا همه پاسخ‌دهندگان معتقدند کابینه نتانیاهو در قبال عدم آمادگی امنیتی که منجر به وقوع عملیات طوفان‌الاقصی شد، مسئول است و باید پاسخگو باشد. علاوه بر این، ۵۲درصد پاسخ‌دهندگان انتظار استعفای وزیر جنگ «یوآو‌گالانت» را دارند. این تقریبا نخستین‌بار در طول یک جنگ است که صهیونیست‌ها حتی اطمینان نسبی خود را در خصوص قدرت نظامی و امنیتی این رژیم از دست داده‌اند، لذا طوفان‌الاقصی را باید نقطه عطفی در معادلات منطقه تلقی کرد. 

   

انحلال وزارت اطلاع‌رسانی رژیم‌صهیونیستی 

بعد از استعفای وزیر اطلاع‌رسانی رژیم‌صهیونیستی، کابینه این رژیم با حذف وزارت اطلاع‌رسانی و انتقال بودجه این وزارتخانه برای بازسازی شهرک‌های یهودی‌نشین اطراف غزه موافقت کرد. تصمیمی که نشان دهنده عمق استیصال نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس است. کابینه تل‌آویو با این مسأله موافقت کرد که بودجه وزارتخانه اطلاع‌رسانی که بالغ بر ۸.۲۳میلیون شِکِل است، به بازسازی شهرک‌های یهودی‌نشین اطراف غزه اختصاص یابد. گالیت دیستل اتباریان، وزیر اطلاع‌رسانی در کابینه بنیامین نتانیاهو روز ششم از عملیات طوفان‌الاقصی، از منصبش استعفا کرد. استعفای این مقام صهیونیست که از حزب لیکود است، نخستین مورد استعفا در کابینه نتانیاهو از زمان آغاز درگیری‌ها در نوار غزه است. پیشتر پارلمان رژیم‌صهیونیستی(کنست) با تشکیل کابینه اضطراری موافقت کرد. درپی ادامه عملیات طوفان‌الاقصی و حملات موشکی مقاومت فلسطین به شهرهای اراضی اشغالی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و بنی‌گانتس، رئیس حزب مخالف «اردوگاه رسمی» با تشکیل کابینه اضطراری برای اداره جنگ علیه نوار غزه موافقت کردند اما تشکیل کابینه اضطراری و حمایت تمام‌عیار دولت آمریکا و اتحادیه‌اروپا نیز نتوانسته است مانع فرار صهیونیست‌ها از شکست و سقوط شود. 

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل روزنامه جام جم