برگزاری کنگره حزب کارگزاران و مواضعی که در این کنگره اعلام شد نشان می‌دهد که طیفی از اصلاح‌طلبان سعی دارد از زیر سایه تحریم‌طلبان و رادیکال‌های این جریان بیرون بیاید.

ائتلاف پنهان اصلاح‌طلبان عملگرا در برابر رفتار پادگانی رادیکال‌های جبهه اصلاحات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه صبح نو در این باره نوشته: «رفتار پادگانی» در جبهه اصلاحات ایران، اعضای حقوقی این جبهه را به ستوه آورده است. گزاره‌ها و مستندات خبری گویای این مطلب مهم است. تندروهای اصلاحات بعد از تصاحب کرسی‌های تصمیم‌گیر نهاد انتخاباتی و مشورتی جبهه اصلاحات به دنبال این هستند تا دیگر احزاب اصلاح‌طلب را از انجام هرگونه کنشگری انتخاباتی باز دارند.

سه کنگره حزب اعتماد ملی، حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران سازندگی انجام شد و به دلیل نزدیکی به انتخابات اسفندماه سال جاری، هر سه کنگره ضریب بالایی به لحاظ خبری در رسانه‌ها داشت و البته سخنرانان مجامع عمومی این سه حزب بر اهمیت و لزوم مشارکت در انتخابات اشاره کردند. همانگونه که مسئولان این سه حزب اشاره کردند، در حال ارزیابی فضای انتخاباتی هستند. طبق برخی از اطلاعات، اعضای این احزاب در سراسر کشور در پیش‌ثبت‌نام انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند و به نظر می‌رسد از هم‌اکنون نیز ائتلاف پنهانی بین این سه حزب؛ اعتدال و توسعه، کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی شکل گرفته است.

بدنه این ائتلاف با گذشت زمان و نزدیک‌شدن به انتخابات دوره دوازدهم مجلس مدام «چاق‌تر» و بر اعضای این ائتلاف اضافه شود. جریان علی لاریجانی، رئیس دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نیز در حال فعالیت سنگین و پرفشار انتخاباتی است و احتمالا این جریان نیز به این ائتلاف بپیوندند.