یاغی‌گری و جنایات بدون مرز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

️دکتر مراد عنادی | تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی نوشت: این روز‌ها و همزمان با کشتار روزانه غیرنظامیان غزه به‌ویژه کودکان، جهان شاهد برگ دیگری از کتاب قطور یاغی‌گری رژیم غاصب اسرائیل بود که در پرخاش توأم با تهدید و توهین الی کوهن، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی نسبت به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نمایان شد.

با وجود نقش بسیار ضعیف و کمرنگ سازمان ملل متحد در مدیریت بحران غزه و ناکامی در مهار ماشین جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم حتی جمله کوتاه گوترش، دبیرکل سازمان ملل را در نشست شورای امنیت برنتافتند. گوترش گفت «حملات حماس بی‌دلیل رخ نداد» همین کافی بود تا وزیرخارجه رژیم صهیونیستی ضمن توهین به جایگاه سازمان ملل، خواستار برکناری گوترش شود. البته این نخستین بار نیست که رژیم‌غاصب صهیونیستی به‌جای مجازات و پاسخگویی نسبت به جنایات جنگی و نسل‌کشی در سرزمین‌های اشغالی به سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی بی‌احترامی و یاغی‌گری می‌کند. در جریان فاجعه کشتار قانا نیز جهان شاهد یاغی‌گری اسرائیل بود. 

عصر ۱۸آوریل ۱۹۹۶ میلادی، نظامیان رژیم صهیونیستی با جنگ‌افزار سنگین یک مرکز نیروهای سازمان ملل در روستای قانا را که تعداد زیادی از زنان، کودکان و مردم بی‌دفاع در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. مردم قانا از ترس بمباران روستای‌شان به مرکز نیروهای بین‌المللی مستقر در نزدیک این روستا پناه برده بودند اما هدف بمباران وحشیانه جنگنده‌های صهیونیست‌های غاصب قرار گرفتند که طی آن ۱۰۶پناهجوی غیرنظامی لبناتی جان باختند. در پی محکومیت گسترده بین‌المللی پطرس غالی، دبیرکل وقت سازمان ملل نیز نسبت به این جنایت آشکار واکنش نشان داد. همین موضع‌گیری غالی باعث شد آمریکا در حمایت علنی از رژیم کودک‌کش اسرائیل و با وجود رأی مثبت ۱۴عضو شورای امنیت برای تایید دور دوم دبیرکلی پطرس غالی با انتخاب وی مخالفت کند. در ۷۸ سال فعالیت سازمان ملل متحد، ده‌ها قطعنامه شورای امنیت این سازمان در محکومیت اسرائیل از سوی آمریکا وتو شده و قطعنامه‌هایی نظیر ۲۴۲شورا نیز که خواستار عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های قبل از اشغال ۱۹۶۷ شده، عملا با بی‌اعتنایی اسرائیل غاصب مواجه و هیچ‌گاه اجرا نشده است.

حمایت‌های گسترده سه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل از سیاست‌های اسرائیل از سال ۱۹۴۸تاکنون که نمود عینی آن‌را جهانیان این روزها با سفر روسای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به تل‌آویو شاهد هستند، مهم‌ترین علت گستاخی و یاغی‌گری رژیم صهیونیستی در زیر پا نهادن حقوق جنگ و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو است‌. نتیجه این حمایت‌های همه‌جانبه مشوق اصلی تل‌آویو برای دست زدن به جنایات جنگی و نسل‌کشی در غزه است. ناکارایی شورای امنیت در مهار رژیم صهیونیستی در حالی است که در این سال بارها مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست‌های عادی سالانه و همچنین نشست‌های اضطراری خود، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده است. هرچند قطعنامه‌های مجمع عمومی در محکومیت اسرائیل با اکثریت مطلق آرا تصویب شده اما از آنجا که مصوبات مجمع جنبه توصیه دارد، رژیم اشغالگر اسرائیل گستاخ‌تر از گذشته به یاغی‌گری‌های خود ادامه داده است. کارنامه رژیم غاصب صهیونیستی نشان می‌دهد در حالی که این رژیم عملا در هیچ سطحی برای ارکان سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی و همین‌طور اعتراض‌های گسترده افکار عمومی جهانی، احترامی قائل نیست اما همچنان و در سطوح سیاسی، نظامی، مالی و رسانه‌ای ازسوی دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان حمایت می‌شود. به‌نظر می‌رسد ریشه یاغی‌گری‌ها و جنایات بدون مرز رژیم صهیونیستی را درهمین حمایت‌ها باید جست‌وجو کرد.