یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: برخی می‌خواهند از FATF بهره‌برداری انتخاباتی کنند.

با عضویت در شانگهای و بریکس نیازی به FATF نداریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: با تمدید قرارگرفتن نام ایران در لیست سیاهFATF  اصلاح‌طلبان، طرفداران دولت قبل و حتی برخی از اصولگرایان می‌گویند که پیوستن به آن ضرورت داشت. اما آیا چنین است؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «موضوع FATF تا زمانی موضوعیت داشت که به شانگهای یا بریکس نپیوسته بودیم یا وارد همکاری‌های گسترده با روسیه و چین نشده بودیم یا با کشورهای منطقه ارتباط گسترده نگرفته‌ بودیم. افرادی که از FATF سخن می‌گویند شرایط تازه جهانی و نقش‌آفرینی‌های جدید ایران در دنیای کنونی را نادیده می‌گیرند. فرانسوی‌ها آفریقا را از دست دادند و به یک کشور معمولی تبدیل شده است. انگلیس‌ها هم مشکلات فراوانی دارند که دیگر کشوری بر روی آن حساب ویژه‌ای باز نمی‌کند. آمریکا که آنقدر گرفتاری دارد و آن قدر ضعیف شده است که همه به آن اذعان دارند. بنابراین کشورهای پشت FATF به شدت ضعیف شده‌اند».

او ادامه داد: «کسانی که می‌خواهند از موضوع FATF بهره انتخاباتی ببرند، توجه داشته باشند که دنیای کنونی مختصات خودش را دارد. از سوی دیگر مردم حرف‌های تکراری و نخ‌نما را نمی‌پذیرند. همین‌ها که از FATF دفاع می‌کنند هشت سال دولت را در اختیار داشتند و یک خانه برای مردم نساختند. همین‌ها اقتصاد را به لبه پرتگاه بردند و حالا همه مشکلاتی که خودشان به وجود آوردند را به دلیل نپویستن به FATF مرتبط می‌کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «کسی می‌تواند درباره محدودیت‌های مالیِ خارجی سخن بگوید که پرونده قابل دفاعی داشته باشد نه اینکه شائبه خیانت آنها وجود دارد. در دوره دولت آنها عرصه تولید یک قدم هم جلو نرفت».

قنادباشی در پایان گفت: «اکنون ایران در شانگهای و بریکس عضو است و نیازی ندارد به واسطه FATF با سه کشور مفلوک یعنی انگلیس، فرانسه و آمریکا همراه شود. نیازی هم نیست برخی گروه‌های سیاسی از FATF بهره انتخاباتی ببرند زیرا مردم به این حرف‌های بیهوده رأی نمی‌دهد».