تونل وحشت برای صهیونیست‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معمای تونل‌های هزارتوی حماس در هیچ‌یک از محافل نظامی و امنیتی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی حل‌وفصل نشده است! بسیاری از استراتژیست‌های غربی و صهیونیستی معتقدند که تل‌آویو و واشنگتن اساسا تصویری عینی از تونل‌های حماس و شبکه پیچیده‌ای که براثر اتصال آنها به یکدیگر ساخته شده ندارند.

​​​​​​​تونل‌هایی به طول ۵۰۰ کلیومتر که ده‌ها متر زیر زمین حفر و به مزیت حماس در هرگونه نبرد زمینی با صهیونیست‌ها تبدیل شده است. اگرچه صهیونیست‌ها در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مدعی نابودی بخش اعظمی از تونل‌های حماس شده بودند اما در ادامه مشخص شد که این ادعا چیزی جز یک دروغ‌سازی برای فرار از بار روانی ناشی از شکست در برابر مقاومت نبوده است. ارزیابی اندازه این شبکه زیرزمینی که صهیونیست‌ها نام آن را «متروی غزه» گذاشته‌اند کار بسیار دشواری است، چون تصور می‌شود که این تونل‌ها زیر منطقه‌ای به طول ۴۱ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر ساخته شده‌اند. 

   

تونل وحشت حماس در انتظار صهیونیست‌ها 

بعد از درگیری‌‌های سال ۲۰۲۱، ارتش اسرائیل اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ کیلومتر از تونل‌های غزه را در حملات هوایی خود نابود کرده است. در مقابل حماس گفت که تونل‌های زیرزمینی غزه ۵۰۰ کیلومتر طول دارد و اسرائیل فقط ۵ درصد آن را هدف قرار داده است. برای داشتن تصویر بهتری از این اعداد باید اشاره کرد که کل شبکه متروی لندن ۴۰۰ کیلومتر است که بیشتر آن هم روی زمین قرار دارد. برخی منابع می‌گویند ساخت تونل‌های زیر غزه، قبل از خروج ارتش و شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیستی در سال ۲۰۰۵ شروع شد، اما بعد از تسلط حماس بر نوار غزه در سال ۲۰۰۷، ساخت‌وساز آنها شدت گرفت. در اوج فعالیت زیرزمینی، حدود ۲۵۰۰ تونل زیر منطقه مرزی غزه با مصر فعال بود که حماس و گروه‌های شبه‌نظامی دیگر از آن برای واردکردن کالا، سوخت و سلاح استفاده‌می‌کردند.

   

نقش تونل‌های حماس در نفوذ به اراضی اشغالی 

سال ۲۰۰۶ رزمندگان مقاومت فلسطین از طریق یکی از این تونل‌ها به اراضی اشغالی نفوذ کردند و بعد از به‌هلاکت‌رساندن دو سرباز اسرائیلی، یک نظامی دیگر به نام گیلعاد شالیط را گروگان گرفتند. او پنج سال اسیر بود و درنهایت با تعداد زیادی از زندانیان فلسطینی مبادله شد. در سال ۲۰۱۴، رژیم اشغالگر قدس با اشاره به لزوم نابود‌کردن تهدید حمله شبه‌نظامیان از طریق «تونل‌های وحشت» در زیر مناطق مرزی، عملیات زمینی و هوایی خود را در غزه آغاز کرد اما درنهایت، پس از ۵۲ روز ناچار به پذیرش آتش‌بس شد. صهیونیست‌ها در آن جنگ نه‌تنها به هدف اعلامی خود دست پیدا نکردند، بلکه بیش از پیش نسبت به پیچیدگی تونل‌ها در غزه پی بردند. بعدها معمای تونل‌های حماس در غزه نسبت به قبل نیز پیچیده‌تر شد. 

   

توصیف تونل‌های حماس در رسانه‌های غربی

اگرچه آمریکا و اتحادیه اروپا درصدد لاپوشانی جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه و حمایت از نسل‌کشی وحشیانه صهیونیست‌ها در این منطقه برآمده‌اند، اما قدرت انکار توانایی فوق‌العاده حماس در ساخت شبکه زیرزمینی چندلایه و مرموز در غزه را ندارند. تارنمای شبکه ان‌بی‌‌سی نیوز در این خصوص نوشته است: «عینک‌های دید در شب معمولی در زیر زمین کارآیی ندارد، ارتباط نیروهای اسرائیلی در زیر زمین بسیار محدود می‌شود و باید کپسول و ماسک اکسیژن و ماسک‌های محافظ شیمیایی به همراه داشته‌باشند.»کارشناسان می‌گویند سربازانی که وارد تونل‌ها می‌شوند به‌سرعت موقعیت خود را از دست داده و گیج می‌شوند و گذرگاه‌ها آن‌قدر باریک می‌شوند که تغییر مسیر تقریبا غیرممکن‌است. شواهد حاکی است که رژیم‌صهیونیستی راه‌حل مناسبی برای مواجهه با تونل‌های حماس ندارد. درهمین‌حال یک منبع نظامی در اراضی اشغالی به ان‌بی‌سی گفته است که (طبق شنیده‌هایش)، عبور از هر متر در این تونل‌ها «مانند گذر از یک بیابان طی یک ماه است.»

   

قدرت پایداری تونل‌های غزه 

دکتر دافنه ریشمون ــ باراک، متخصص نبردهای زیرزمینی و مدرس دانشگاه رایشمن در اراضی اشغالی در مصاحبه اخیر خود با شبکه بی‌بی‌سی به نکاتی درخصوص تونل‌های حماس در غزه اشاره کرده است که در نوع خود قابل تامل است: «تونل‌های بین مرزی معمولا خیلی ابتدایی هستند، به این معنی که غالبا استحکام خوبی ندارند. این تونل‌ها معمولا یک‌بارمصرف هستنند و با هدف نفوذ و حمله در خاک اسرائیل ساخته می‌شوند. وضع تونل‌های داخل غزه متفاوت است، چون حماس به‌صورت روزمره از آنها استفاده می‌کند. این تونل‌ها احتمالا طوری ساخته می‌شوند که ماندن در آنها برای مدت طولانی راحت‌تر باشد. این تونل‌ها قطعا برای پایداری بیشتر در درازمدت طراحی و تجهیز شده‌اند.» تصور می‌شود که تونل‌ها تا عمق ۳۰ تا ۸۰ متری زیر زمین رفته باشد.

   

خطای محاسباتی نتانیاهو درخصوص تونل‌های حماس

درچنین شرایطی تحلیلگران مسائل نظامی و امنیتی نسبت به ساده‌سازی جنگ زمینی به غزه هشدار می‌دهند. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی می‌گوید همه احتمالات را در این خصوص مورد بررسی قرار داده اما او فراموش کرده که اساسا نمی‌داند با چه پدیده‌ای (به لحاظ ماهوی و شکلی) روبه‌روست! مقامات صهیونیستی می‌گویند تایید استفاده از تونل‌های حماس در عملیات موفقیت‌آمیز طوفان‌الاقصی برای آنها تکان‌دهنده بوده اما تل‌آویو نباید در رویارویی با این شبکه پیچیده، اسیر خیال‌پردازی شود. حتی بسیاری از نزدیکان نتانیاهو نیز متفق‌القول هستند که همزمان با صف‌آرایی صدها هزار سرباز صهیونیست برای حمله زمینی احتمالی به غزه، تصور این‌که ارتش اسرائیل بتواند تمام شبکه تونلی غزه را نابود کند، غیرواقعی خواهد بود.

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل روزنامه جام جم