بر اساس جدول زمان‌بندی اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی، در آبان نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات توسط هیات‌های اجرایی اعلام شده و داوطلبان ردصلاحیت شده، فرصت شکایت دارند.

آبان سرنوشت‌ساز برای ۲۵ هزار نفر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در فاصله روزهای ۲۷ مهر تا سوم آبان، مرحله ثبت ‌نام نهایی از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر در این انتخابات ثبت‌نام کردند. از روز ۲۸ مهر هم بررسی سوابق داوطلبان در مراجع پنجگانه (وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، اطلاعات سپاه و ثبت احوال) آغاز شد و تا ۱۳ آبان ادامه دارد. براساس گفته محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، این مراجع ۱۰ روز فرصت دارند که نتیجه بررسی‌های خود را به وزارت کشور اعلام کنند.

پس از دریافت نتایج از دستگاه های پنجگانه، ستاد انتخابات وزارت کشور موظف است تا گزارش دریافتی را برای هیات های اجرایی در سراسر کشور ارسال کند. ۴ تا ۱۸ آبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی در نظر گرفته شده است. هزار و ۲۱۸ هیات اجرایی اصلی و فرعی در سراسر کشور تشکیل شده است. این هیات‌ها در چارچوب یک تشکیلات اداری به همراه یک مجموعه مردمی که معتمدان مردم هستند، گزارش هر داوطلب را بررسی و اعلام نظر می‌کنند.

در روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان مراتب تایید یا عدم تایید داوطلبان در هیات‌های اجرایی به داوطلبان ابلاغ خواهد شد. داوطلبان در فاصله روزهای ۲۱ تا ۲۲ آبان فرصت دارند تا درخواست کتبی خود به هیات‌های اجرایی را برای دریافت دلایل عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت ارائه کنند و هیات های اجرایی موظف‌ هستند تا در روزهای ۲۳ تا۲۶ آبان به این درخواست داوطلبان پاسخ دهند.

داوطلبان ردصلاحیت شده در روزهای ۲۱ تا ۲۴ آبان فرصت شکایت به هیات نظارت استان را دارند.  در حد فاصل روزهای۲۵ آبان تا ۱۴ دی، رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط هیات نظارت استان با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انجام می‌شود.

زمان بندی اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی در آبان را مشاهده می کنید:

۲۷ مهر تا سوم آبان: ثبت نام از داوطلبان

۱۰ آبان: تشکیل هیات‌های استانی بررسی تبلیغات

۲۸ مهر تا ۱۳ آبان: بررسی سوابق داوطلبان در مراجع پنجگانه

۴ آبان تا۱۸ آبان: بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی

۱۹ آبان تا ۲۰ آبان: ابلاغ مراتب عدم تایید یا عدم احراز به داوطلبان

۲۱ آبان تا ۲۲ آبان: درخواست کتبی داوطلبان مبنی بر دریافت دلایل عدم تایید یا عدم احراز به هیات اجرایی

۲۳ آبان تا ۲۶ آبان:  ابلاغ دلایل به داوطلب توسط هیات اجرایی با رعایت قانون

۲۱ آبان تا ۲۴ آبان:  شکایت داوطلبانی که صلاحیت آنان در هیات اجرایی مورد تایید قرار نگرفته به هیات نظارت استان

۲۵ آبان تا ۱۴ دی: رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط هیات نظارت استان با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات