از تجهیزات استارلینک تا استخراج رمزارز با برق مسجد!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه ایران :  هفته گذشته بود که جزئیات کشف یک محموله مخابراتی شامل 22 دستگاه ارتباطی و استارلینک که توسط آژانس امنیت ملی امریکا وارد کشور شده بود، منتشر شد؛ این محموله قرار بود در ابتدای مهرماه امسال راهی دفتر امام جماعت مسجد مکی زاهدان شود تا در آستانه سالگرد آشوب‌‎های پاییز گذشته، مورد بهره‌برداری اطرافیان نزدیک مولوی عبدالحمید برای مقاصد ضدامنیتی قرار گیرد. حالا در جدیدترین خبر از زاهدان، کلکسیون جرائم این دفتر پرشائبه تکمیل شده است؛ یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «فارس» اظهار کرد: متولیان مسجد مکی در راستای کسب منافع نامتعارف و شخصی به‌صورت غیرقانونی با کمک عوامل خارجی، تعدادی ماینر وارد کشور کرده و با سوءاستفاده از برق رایگان مسجد و مدرسه مکی، اقدام به استخراج رمز‌ارز کرده‌اند.

این منبع آگاه افزود: تا قبل از مردادماه سال‌جاری برق مصرفی روند ثابتی داشته، لیکن در قبض مردادماه به طور جهشی مصرف برق بیش از ۱۶ هزار کیلووات (معادل ریالی تعرفه عادی به مبلغ بیش از یک میلیارد تومان) افزایش داشته، این افزایش همزمان با راه‌اندازی ۸۰ دستگاه ماینر در مکان فوق بوده است. وی بیان کرد: طی سه ماه گذشته گزارش‌های مردمی از نوسانات و اختلالات برقی در محدوده خیابان‌های خیام، رازی و مدرس (زاهدان) افزایش چشمگیری داشته است. به گفته این منبع، اخبار تکمیلی به همراه مستندات متعاقباً اعلام می‌شود.

 

کدام جریان‌ها از بی‌ثباتی سیستان و بلوچستان سود می‌برند؟

شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی بود که در اغتشاشات سال گذشته به بهانه‌های مختلف تلاش شد آتش آشوب در آنجا شعله‌ور بماند و پس از فرونشستن غبار فتنه در کشور، جریان‌هایی از داخل و خارج کماکان تلاش داشته و دارند تا ناامنی و بی‌ثباتی را در این منطقه زنده نگه دارند. مطابق برآوردها، چهار عامل همواره در بروز و امتداد عدم توسعه منطقه و ناامن ماندن استان نقش‌آفرینی می‌کنند: 1- سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه 2- گروهک‌های تجزیه‌طلب مسلح 3- عوامل سازمان منافقین 4- جریان ضدامنیتی ساکن در مسجد مکی و دفتر مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی.

تمایز ماهوی و عملیاتی این جریان‌ها و بلکه تزاحم‌های پیشین آنها فعلاً موضوعیت ندارد؛ آنچه مهم است، منافع مشترک این جریان‌هاست که در بی‌ثباتی و عدم توسعه استان تعریف می‌شود. به تعبیر دیگر، ادامه زیست مافیایی و قارچ‌گونه گروهک‌های تجزیه‌طلب، ایجاد ناامنی، برهم خوردن تمرکز امنیتی نظام، بروز تشنج اجتماعی و تعمیق طایفه‌گرایی و فرقه‌گرایی در کنار توسعه‌نیافتگی اقتصادی منطقه، مواردی هستند که این جریان‌ها را به هم وصل می‌کنند.

جریان مکی در زاهدان و دفتر عبدالحمید اسماعیل‌زهی یکی از کانون‌های امتداد ناآرامی بوده، هر چند عدم همراهی علمای اهل سنت و مردم استان تاکنون سدی در برابر توسعه برنامه‌های ضدتوسعه این جریان بوده، اما در هر صورت اصلی‌ترین عنصر داخلی در شکل‌گیری تجمعات پراکنده هفتگی پس از نماز جمعه همین جریان است و کشف این محموله ادوات ارتباطی و ماهواره‌ای استارلینک و حالا ماینرهای غیرمجاز، رخدادی بود که ارتباط دفتر عبدالحمید با جریان‌های ضدمردمی را به‌وضوح نشان داد.