قیمت دلار این هفته روی مرز 51 هزار تومانی درجا زد. به نظر می‌رسد دلار توان رشد و تمایل به کاهش را از دست داده. اما آیا این به معنای تثبیت قیمت دلار در همین سطح است؟

قیمت دلار درجا زد | قیمت دلار در بازار امروز چند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند.در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

قیمت دلار در آخرین معاملات نقدی روز گذشته، به کف کانال ۵۱ هزار تومانی برگشت. این اسکناس که در بعضی ساعات روز چهارشنبه وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شده بود، با فشار تقاضا به محدوده ۵۱ هزار تومانی برگشت. روز گذشته دلار با قیمت ۵۱ هزار تا ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

در هفته جاری با وجود رخدادهای سیاسی نظیر سفر رئیس‌جمهور به عربستان،‌ سفر وزیر امور خارجه به مقر سازمان ملل و کلید خوردن استیضاح وی در مجلس، اما دلار در محدوده‌ای مشخص گرفتار بود.

بررسی بازار ارز حاکی از تعادل در عرضه و تقاضاست. معامله‌گران می‌گویند دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی تثبیت شده و این به خواست سیاست‌گذار است. آنها روند این اسکناس را حرکت رنج می‌دانند. به اعتقاد فعالان بازار ارز، با وجود اینکه دخالت سیاست‌گذار مانع افزایش قیمت دلار می‌شود اما نهاد تصمیم‌گیر توانایی این را دارد که قیمت را به کریدور چهارم برگرداند، که نمی‌خواهد.

مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی با تاکید بر شیفت قیمت دلار در کریدور جدید، متعاقب رخدادهای خاورمیانه به تجارت‌نیوز گفت:‌ «موضوع درگیری میان حماس و اسرائیل باعث شد دلار منطقه معاملاتی جدیدی را برای خود تثبیت کند. البته باید در نظر داشت شرایط جامعه نیز به دنبال تاثیرپذیری از رخدادهای اخیر است.»

وی روند آهسته و پیوسته را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد و گفت: «یکی از دلایلی که کارشناسان روند قیمت دلار در بلندمدت را صعودی پیش‌بینی می‌کنند رشد خروج سرمایه از کشور است. هر چند این خروج سرمایه به خاطر رکود بازارهای مولد سرمایه مانند مسکن و سهام مقداری افت کرده اما نسبت به افزایش قیمت دلار آلارم می‌دهد.»

قیمت دلار

دیبا به متغیر فروش نفت به‌عنوان یکی از محسنات رفتار دلار در سال‌ جاری اشاره کرد و گفت: «از فروش نفت می‌توان به‌عنوان یک تبادل غیررسمی یاد کرد. هر چند که ورودی‌ها و منابع پولی آن همچنان هویدا نیست، اما دولت فعلا توانسته به این واسطه، دلار را در منطقه مشخصی مهار کند.»

وی خاطرنشان کرد: «کف فعلی حمایتی برای دلار محدوده ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومانی است. با مفروضات فعلی منطقه ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومانی را می‌توان سقف مقاومتی این اسکناس در نظر گرفت. این در حالی است که اگر دلار در محدوده ۵۳ هزار تومانی تثبیت شود،‌ این اسکناس در روند صعودی قرار می‌گیرد.»

اثر دخالت ایران در جنگ منطقه، برقیمت دلار چیست؟

سجاد بوربور دیگر کارشناس اقتصادی هم با تاکید بر اثر جنگ خاورمیانه بر اقتصاد کشور به تجارت‌نیوز گفت: «درایوری به نام جنگ باعث می‌شود ما از مسیر تصمیمات درست دور شویم. قبل از این رخداد در حال رسیدن به یک تفاهم حداقلی و نانوشته با آمریکا بودیم و شرایط، مقداری برای ایران تسهیل شده بود.»

وی افزود: «جامعه جهانی نگاه ویژه‌ای به اسرائیل دارد و ما چه بخواهیم و چه نه، بخشی از ماجرا هستیم. بنابراین هرگونه جانبداری باعث می‌شود ما از مسیر برجام دور شویم. در صورت باز شدن پای ایران به اتفاقات خاورمیانه، قیمت دلار تا ۷۰ هزار تومان نیز خواهد رسید.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر رشد قیمت دلار در سه ماه پایانی سال، خاطرنشان کرد: «میزان رشد دلار در مدت یادشده بستگی به برجام دارد و در راستای آن هر اتفاقی رخ دهد اثرش را در بازار ارز خواهیم دید. دلار گران می‌شود و اگر این جنگ ادامه‌دار باشد باز هم بالاتر خواهد رفت.» وی به رشد ۶۵ درصدی سپرده‌های دیداری اشاره کرد و گفت: «سوخت لازم برای تورم دوباره، فراهم است و اگر پای ایران به جنگ میان حماس و اسرائیل باز شود سد می‌شکند و تورمی بیش از گذشته رخ خواهد داد.»

بوربور با تاکید بر قیمت منصفانه دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی اظهار داشت: «حتی ورود دلار به کریدور بالاتر نیز قیمت منصفانه‌ای برای این اسکناس است. در حال حاضر قیمت و ارزش به هم چسبیده است و این رخداد کمتر سابقه دارد.» وی در خصوص قیمت دلار در ماه‌های آینده گفت: «متصور نیستیم که قیمت دلار پایین‌تر بیاید، اما با وجود شرایط اقتصادی افزایش قیمت این اسکناس بعید نیست.»

علی طباطبایی، دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست بانک مرکزی جمع‌آوری نرخ‌های متعدد از بازار و نزدیکی قیمت دلار نیما و مبادله‌ای به یکدیگر است به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به اینکه در یک ماه گذشته موضوع درگیری در منطقه خاورمیانه، مهمترین سیگنال را برای افزایش قیمت به بازارهای مالی ‌داد؛ فعلا متغیر اصلی شدت و افت این رخداد در قیمت دلار است.»

وی مساله توافق هسته‌ای را عاملی مهم برای ثبات قیمت بازارهای مالی عنوان کرد و گفت: «با وجود جنگ منطقه فعلا احتمال توافق در بازارها کم است. این در حالی است که حتی تغییر استراتژی بنگاه‌های اقتصادی نیز در رابطه با وقوع توافق در بازارها مشاهده نمی‌شود.»

وی در خصوص روند قیمت دلار تا پایان سال گفت: «با توجه به تصمیمات اخیر بانک مرکزی، افزایش قیمت دلار را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی نمی‌کنم. هر چند کاهش شدید قیمت دلار را نیز نخواهیم داشت. به نظر می‌رسد محدوده قیمتی فعلی برای این اسکناس پایدار باشد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع تورم و افزایش تقاضا برای واردات در ماه‌های پایانی سال خاطرنشان کرد: «با توجه به مولفه‌های اقتصادی در هر صورت روند قیمت دلار صعودی است و این اسکناس در کانال‌های قیمتی بالاتری تا پایان سال‌جاری قرار می‌گیرد.»

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی هم با اشاره به ریسک‌های سیستماتیک در بازار، به موضوع جنگ میان حماس و اسرائیل اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به تمایل مردم برای دارایی‌های امن نظیر طلا و دلار، افزایش تقاضا در این بازارها دور از انتظار نبود. اما بازار به رخدادهای منطقه عادت کرد و شرایط کمی تعدیل شد.»

وی با تاکید بر ثبات نسبی قیمت دلار افزود: «با توجه به عادی شدن شرایط، تقاضای هیجانی کم شده و همین موضوع به افت قیمت دلار کمک کرده است. به نظر می رسد اگر شرایط همین‌طور ادامه داشته باشد و ریسکی وارد بازار نشود، اسکناس دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۳ هزار تومانی تثبیت ‌شود.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «اگر ریسکی وارد بازار نشود، نرخ واقعی دلار با توجه به شرایط رکودی و سیاست‌های انقباضی که در بازار داخلی وجود دارد در محدوده‌های فعلی نوسان خواهد داشت.» وی با بیان اینکه هیجان و فشار فروشی در بازار وجود ندارد، گفت: «به نظر می‌رسد برای قیمت دلار نهایتا کاهش تا محدوده ۵۰ هزار تومانی را می‌توان پیش‌بینی کرد و با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد پایین‌تر از این میزان دور از واقعیت‌های اقتصادی است.»

فلاحیان با تاکید بر اینکه متاسفانه بازار ما روی ریسک‌های سیستماتیک از خود واکنش زیادی نشان می‌دهد، گفت: «باید توجه داشت که اگر در هفته‌های گذشته و بعد از جنگ منطقه در شرایط متزلزلی قرار داشتیم، یعنی اقتصاد ما انبساطی بود، قیمت دلار با سیگنال‌هایی که از طرف کشور ما و کشورهای همسایه رد و بدل می‌شود شاید تا ۶۰ هزار تومان نیز بالا می‌رفت!»

وی خاطرنشان کرد: «همان‌طور که دلار تمایلی به پایین‌تر آمدن از محدوده ۵۰ هزار تومانی ندارد به نظر می‌رسد تمایلی به بالاتر رفتن از قیمت ۵۲ تا ۵۳ هزار تومانی نیز ندارد.»

منبع: تجارت نیوز