رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک جلسه نظارتی صحن علنی به مشکلات و مسائل قشر معلول اختصاص خواهد یافت، گفت: رویکرد مجلس یازدهم توانمندسازی و فرصت‌سازی برای معلولان بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان که شامگاه یکشنبه ۱۲ آذر ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار شد با اشاره به دیدارهای متعددی که با قشر معلول، بیماران صعب العلاج و خانواده‌های آنها داشته است، اظهار داشت: خداوند می‌داند که هیچگاه از یاد شما عزیزان و وظیفه‌ای که نسبت به یکایک شما دارم، غافل نمی‌شوم و آن را فراموش نمی‌کنم و تلاش دارم به هر شکل ممکن در قبال شما انجام وظیفه کنم هرچند توان اندکی داشته باشم و صادقانه و صریح می‌گویم که علاقه من به ادای دین به شما همواره پا برجا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اطمینان دارم آنطور که باید و شاید حق شما که بر گردن ما مسئولین و جامعه است ادا نمی‌شود. در دورانی که در شهرداری بوده‌ام، بیش از هر زمان دیگری متوجه این موضوع شده‌ام که باید به‌طور ویژه به این قشر توجه کرد لذا در همه امورات مربوط به شما عزیزان و خانواده‌های شما، نظر و نگاه خود شما را بر هر کارشناس و مجموعه‌ای ترجیح خواهم داد چرا که هیچ‌کس به اندازه شما متوجه نیازمندی‌هایتان نبوده و پیشنهادهای شما کارسازتر از هر شخص و ارگان دیگری است.

وی در ادامه با بیان اینکه همه ما و جامعه باید تلاش کنیم که هر چه می‌توانیم از بروز معلولیت به هر روش و با هر هزینه‌ای جلوگیری کنیم، اظهار داشت: به ویژه تغییر نگرش اجتماعی را نسبت به این موضوع باید مورد توجه قرار داد و در قبال آن انجام وظیفه کرد.

قالیباف با اشاره به این مطلب که رویکرد ما از آغاز ورود به مجلس حرکت به سمت توانمندسازی و فرصت‌سازی برای این قشر از جامعه بوده است، یادآور شد: در این زمینه برخی عزیزان این موضوعات را پیگیری کردند و برخی اصلاحات در قانون لازم است. از این رو اختصاص اعتبار و تحقق اعتبار در این زمینه بسیار مهم است که باید پیگیری شود و در کنار آن اشتغال نیز از موضوعات جدی است که باید مد نظر باشد تا برای خانواده‌ها تسهیل‌گری صورت گیرد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه قشر معلول در عرصه‌های علمی و هنری آثار بسیار فاخری دارند، گفت: اسماعیل نصراللهی یک جوان ۱۸ ساله با معلولیت شدید است که توانست با مطالعه ۱۲ ساعته در روز، رتبه ۲۵ کنکور سراسری را کسب کند که در اینجا به خانواده و مادر این جوان تبریک می‌گویم که شرایط را برای تحصیل فرزند خود فراهم کرد و توانستند با معلولیتی که دارد در صحنه رقابت‌ها حاضر شود.

وی ادامه داد: مسابقات ملی در حوزه معلولان داریم که در بخش هنری، ورزشی و علمی برگزار می‌شود که البته در حال رسیدن به سطح بین‌المللی است و در جریان آن شناسایی ظرفیت‌هایی که باعث می‌شود ما را نسبت به وظایف خود حساس‌تر کند لذا رسیدگی به این قشر نباید صرفاً به مناسبت ۱۲ آذرماه ختم شود بلکه باید در کمپین‌ها و زمان‌های مختلف نیز پیگیری شود.


رئیس مجلس در این بخش از سخنان خود در پاسخ به برخی حضار معلول که از میان جمع نسبت به وضعیت خود و عدم توجه مسئولان نسبت به شرایطشان انتقاد کردند، با بیان اینکه قانون جامع فعلی در حوزه معلولان علیرغم ایراداتی که دارد، قابل اجرا است که البته باید پیاده‌سازی و اجرای آن را دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: قول پیگیری اجرای بندهای قانون فعلی را می‌دهم. ما در مجلس روزهای سه‌شنبه نظارتی داریم که ۷۰ دقیقه وقت صحن را برای موضوعات خاص قرار می‌دهیم. لذا این قول را می‌دهم علیرغم برنامه‌ای که برای بررسی لایحه بودجه داریم یک جلسه نظارتی مجلس را خاص معلولان قرار دهم و از برخی دوستان این قشر به نمایندگی دعوت خواهم کرد تا در این جلسه حضور داشته باشند و به‌صورت مجدانه مسائل شما پیگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اهدای لوح از ۷ نفر از فعالان در حوزه معلولان قدردانی و برای آنها در مسیر این خدمتگزاری آرزوی توفیق کرد.

منبع: ایسنا