حدود دو ماه از جنگ غزه می‌گذرد و آمار شهدای فلسطینی در این مدت در حال رسیدن به رقم وحشتناک ۱۶ هزار نفر است. اسرائیل مدعی است که در این جنگ به‌دنبال نابودی حماس است اما آمار شهدا نشان می‌دهد که بیش از ۶۰۰۰ نفر از شهدا، کودک و بیش از ۴۰۰۰ نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گذشته از سکوت حیرت‌آور مجامع بین‌المللی و کشورهای مدعی حقوق‌بشر درمقابل چنین جنایاتی، این سؤال مطرح است که چرا صهیونیست‌ها به دنبال بالا بردن آمار شهدای غیرنظامی هستند و چه فرآیندی برالگوهای جنگی اسرائیل حاکم است که به چنین جنایاتی ختم می‌شود. 

دلیل حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی و بیمارستان‌ها و طرح ادعاهایی مبنی بر این‌که نیروهای حماس در مناطقی چون بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی حضور دارند روشن است و آن چیزی نیست جز آسیب زدن به جامعه مدنی فلسطین. صهیونیست‌ها به‌دنبال ایجاد شوک‌هایی در جامعه فلسطین هستند که تبعات سنگینی داشته باشد و موجب شکاف میان فلسطینی‌ها و فشار بر حماس برای تسلیم در مقابل رژیم صهیونیستی شود. اما درباره فرآیند و روش به‌کارگرفته شده از سوی صهیونیست‌ها در حمله به مراکز غیرنظامی و اماکن مسکونی، در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد چگونه هوش مصنوعی به خدمت جنایتکاران درآمده و به‌عنوان ابزاری برای نسل‌کشی مردم فلسطین در حال استفاده است. براساس گزارش رسانه‌ها یکی از دلایل بالا بودن آمار زنان و کودکان در میان شهدای فلسطین و حجم بالای خسارت‌های وارد شده به مناطق مسکونی و بیمارستان‌ها، استفاده گسترده ارتش اسرائیل از سیستمی به نام «هابسورا» یا «گاسپل» است.    

کارخانه ترور جمعی

اصولا در جنگ‌ها برخی مناطق به عنوان هدف تعیین می‌شوند و در مجموعه‌ای که به آن بانک اهداف گفته می‌شود به نیروهای نظامی ارائه می‌شود تا به آنها حمله شود. از سوی دیگر محدودیت‌ها و قوانینی وجود دارد که جنگ و حملات نظامی باید در چارچوب این محدودیت‌ها انجام گیرد. براساس گزارش‌های منتشر شده، سیستم گاسپل که تا اندازه زیادی بر مبنای هوش مصنوعی طراحی شده، می‌تواند بانک اهداف را به صورت اتوماتیک و با سرعتی که قبلا امکان‌پذیر نبود، تولید کند. این سیستم هوش مصنوعی، آن‌طور که یکی از افسران سابق اطلاعاتی آن را توصیف می‌کند، در واقع کار «یک کارخانه ترور جمعی» را تسهیل می‌کند.مجله ۹۷۲‌+ که از سال ۲۰۱۰ برای تهیه گزارش‌های تفصیلی و تحقیقی درباره مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین آغاز به کار کرده در گزارشی نوشته ارتش اسرائیل سیاست‌هایی را برای افزایش دادن بانک اهداف غیرنظامی در پیش گرفته و علاوه بر آن محدودیت‌ها را برای حمله به غیرنظامیان تعدیل کرده است.به نوشته این پایگاه، رژیم اسرائیل در جنگ فعلی که نام آن را «عملیات شمشیر آهنین» گذاشته به طرز معناداری بانک اهداف خود را بیشتر مناطقی قرار داده که ماهیت نظامی ندارند. این اهداف منازل مسکونی شخصی، ساختمان‌های عمومی، زیرساخت‌ها و برج‌های بلند را شامل می‌شوند.

حملات گسترده به منازل مسکونی

طبق گفته منابع، استفاده‌ فزاینده از سیستم‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی مانند گاسپل به ارتش اجازه می‌دهد در سطحی گسترده اقدام به انجام حملاتی به منازل مسکونی کنند که مثلا یکی از مأموران نه‌چندان بلندپایه حماس در آن زندگی می‌کند.با وجود این، اظهارات فلسطینی‌ها در غزه نشان می‌دهد که از روز ۷اکتبر، ارتش اسرائیل به منازل مسکونی‌ای حمله کرده که هیچ عضو حماس یا دیگر گروه‌های فلسطینی در آنجا حضور نداشته‌اند. چنین حملاتی گاه به صورت آگاهانه به مرگ تمامی اعضای خانواده در جریان آن حمله منجر می‌شود.

حملات عامدانه به زنان و کودکان

دراینجا آن چیزی که مهم است این گزاره است که ارتش صهیونیستی ازسیستم گاسپل در جهت کشتار کودکان و زنان استفاده می‌کند و به همین جهت است که آمار شهدای کودکان و زنان در غزه بسیار بالاست. گزارش‌ها نشان می‌دهد برخلاف آن چیزی که مقامات صهیونیست در بحث استفاده از این سیستم در جهت مورد هدف قرار دادن نظامیان حماس از آن یاد کرده‌اند اما در عمل مشاهده می‌شود که از این استراتژی در جهت کشتار کودکان و زنان استفاده می‌کنند.چندین نفر از منابع که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، گفتند که ارتش اسرائیل اطلاعاتی از بخش زیادی از اهداف احتمالی در غزه در دست دارند و براساس آن از قبل فرضیه‌هایی درباره این‌که حمله به یک مکان چه تعداد کشته بجا خواهد گذاشت، دارند.مجله ۹۷۲‌+ نوشته است: «اعداد و ارقام محاسبه شده‌اند و یگان‌های اطلاعات ارتش اسرائیل از پیش نسبت به آن اطلاع دارند و حتی به فاصله اندکی قبل از انجام حمله یقین دارند چه تعداد غیرنظامی قرار است کشته شوند.»

استفاده از هوش مصنوعی و تسلیحات خاص

استفاده صهیونیست‌ها از هوش مصنوعی در جنگ اخیر در حالی است که پیش از این از چنین تکنولوژی‌هایی در عملیات‌های ترور استفاده می‌کردند اما سنگینی شکست طوفان‌الاقصی باعث شده تا هرچه داشته‌اند به کار گیرند و بر همین اساس پای هوش مصنوعی و سیستم‌هایی مانند گاسپل به جنگ غزه باز شده است. از دیگر موارد خاص در این جنگ، به‌کارگیری تسلیحات خاص از جمله بمب‌های سنگرشکن یک‌ تنی درجنگ غزه است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال درگزارشی از ارسال ۱۰۰ بمب سنگرشکن ۲۰۰۰ پوندی از سوی آمریکا برای رژیم صهیونیستی خبر داده‌است، بمب‌هایی که سطح تخریب بسیار گسترده دارند و کنترلی درباره اهداف مورد اصابت قرار گرفته‌ای از سوی آنها وجود ندارد.