در حالی که سران سیاسی و نظامی اسرائیل به تهدیدات خود مبنی بر انجام حملات شدیدتر به باریکه غزه ادامه می‌دهند، ناظران اسرائیلی هشدار دادند که تحقق اهداف اعلام‌شده از این جنگ دشوار است و باید توافقی گسترده‌تر برای تبادل اسیران صورت گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برخلاف ادعاهای رسمی اسرائیل مبنی بر آنکه تبادل اسرا بر اثر فشار نظامی اسرائیل بر حماس صورت گرفت، «تامیر باردو» رئیس سابق موساد در گفتگویی با شبکه 12 تلویزیون اسرائیل گفت: فشار خانواده‌های اسرا و افکار عمومی و مطبوعات در اسرائیل، کابینه را وادار کرد تا توافقی برای تبادل اسرا منعقد کند. از همان لحظه نخست روشن بود که می توان گروه نخست از اسرا(غیرنظامیان) را با بهایی اندک آزاد کرد؛ اما گروه دوم(نظامیان) قطعا بهای آن بالاتر خواهدبود.

تامیر باردو در 59 امین روز جنگ در این مصاحبه گفت: تل‌آویو به تمام اسرائیلی‌های اسیر در غزه(خواه زنده و یا مرده) خیانت کرد و به آنها بی‌توجهی کرد.

باردو خواستار آزادی تمام اسرا شد و هشدار داد که هر چه زمان می‌گذرد بهای آزادی آنها سنگین‌تر و بیشتر خواهد بود.

رئیس سابق موساد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر آنکه یحیی السنوار می‌گوید که تبادل اسرا به بعد از جنگ موکول می‌شود، گفت: بسیار عالی! پایان جنگ زمانی است که ما تمام اسرا را پس بگیریم و ارتش به مرز 6 اکتبر بازگردد و این بهایی گزاف است.

مجری این شبکه اسرائیلی در این گفتگو از این مسئول اسرائیلی پرسید: این به چه معناست؟ یعنی عقب نشینی کنیم و حماس را در غزه باقی بگذاریم؟ آیا اسرائیل می تواند با این واقعیت کنار بیاید که حماس در آن توانمندی نظامی قابل توجهی داشته باشد؟

تامیر باردو در پاسخ به این سوال تاکید کرد: این بهای آزادی اسرا است. ما ناچاریم این بها را پرداخت کنیم اگر بخواهیم اسرا را از غزه بازگردانیم.

رئیس سابق موساد همچنین در پاسخ به سخن مجری مبنی بر آنکه در این صورت آوارگان اسرائیلی ناراضی خواهند بود، گفت: در آن زمان باید به اولویت‌های خود بیندیشیم. آیا اولویت ما نابودی حماس است و یا بازگرداندن اسرا؟ باید اینک این سوال را از خود بپرسیم و پاسخی فوری بدهیم. زیرا پاسخ به این سوال سبب می‌شود این جنگ با خردمندی بیشتری مدیریت شود.

باردو در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر آنکه آیا پس از حوادث 7 اکتبر اسرائیل می‌تواند اجازه دهد حماس در داخل باریکه غزه باقی بماند؟، گفت: اگر حماس خانواده تو را می‌ربود و به غزه منتقل می‌کرد، پاسخ شما چه خواهد بود، آیا در این صورت نمی‌گفتی من فقط می خواهم خویشاوندانم را بازگردانید. در واقع ما شکست سختی خوردیم این شکست برای اسرائیل بی‌سابقه بود.

مجری برنامه از رئیس سابق موساد پرسید: این درخصوص خانواده‌های اسراست اما در خصوص آوارگان در جنوب و شمال اسرائیل چه پاسخی دارید؟

رئیس سابق موساد تاکید کرد: هر مشکلی را در زمان خودش و به موقع حل خواهیم کرد. اگر ما در بازگرداندن اسرا موفق نباشیم در این صورت ما 130 «ران اراد» (نظامی اسرائیلی که در سال 1983 در لبنان مفقود شد) خواهیم داشت. ما با یک نظامی اسیر به سختی توانستیم مساله را حل کنیم... الان اسرائیل چگونه باید با آینده خود مواجه شود اگر این وضعیت ادامه یابد. شهروندان ما مورد بی‌توجهی قرار گرفتند و ربوده شدند. درست است آنچه که در 7 اکتبر رخ داد یک توهین بود اما ماندن اسرا نزد حماس توهینی بزرگتر است.

مجری همچنین پرسید: اجازه دهید درباره عملیات نظامی صحبت کنیم؛ اقدامات نظامی ما تا حد زیادی قابل پیش بینی است و ما قادر به غافلگیری آنها نیستیم.

تامیر باردو با تایید این سخن گفت: درست است زیرا ما وقت کافی برای برنامه‌ریزی نداشتیم. و در مرحله اول جنگ ما به عنوان ارتشی که به آن توهین شد، رفتاری غریزی داشتیم. ما در طول دو هفته حملات هوایی گسترده ای را آغاز کردیم سپس جنگ زمینی را شروع کردیم. ما موفق نشدیم آنها را غافلگیر کنیم. آنها در داخل تونل‌ها بودند. آنها می دانستند که کاری کردند که بهایش سنگین خواهد بود. متاسفانه طرح حماس ایده‌آل و بی‌نظیر بود. آنها آماده بودند. از این رو ما ناچار بودیم که دست به حملات سنگینی بزنیم؛ نیروهای ما در خطرناک‌ترین منطقه جهان می‌جنگند.