تحقیقاتی که به تازگی از سوی حقوقدانان و تحلیلگران بازار سرمایه در آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد سهام‌های وابسته به رژیم صهیونستی چند روز قبل از «طوفان الاقصی»، طی معاملات کلان و مبهمی جابجا شده است؛ اگرچه غافلگیری تل‌آویو از عملیات حماس غیرقابل‌انکار است، اما چه عاملی سبب این نقل‌وانتقال‌های شبهه‌ناک در بازار سهام شده و چه کسانی را متضرر کرده است؟

معاملات مشکوک بورس تل‌آویو قبل از «طوفان الاقصی»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

درحالی که جنگ غزه وارد سومین ماه خود شده و مقاومت گروه‌های فلسطینی در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی بعد از عملیات «طوفان الاقصی» باقدرت ادامه دارد انتشار برخی گزارش‌‌ها درباره رخدادهای مشکوک در بورس تل‌آویو پیش از آغاز جنگ جنجال‌‌آفرین شد. 

بازار سهام به‌عنوان بخشی از بازار سرمایه در جهان شناخته می‌شود که در آن سود و زیان‌های بسیاری نهفته است؛ با این حال نباید فراموش کرد برخورداری تمامی سهامداران خرد و کلان از اطلاعات شفاف ملی و سهامی شرکت‌ها از مشخصه‌ها و مولفه‌‌های یک بورس سالم، دموکراتیک و غیر رانتی است؛ بگونه‌ای که همه در شرایط برابر بتوانند فرایند کاهش ضررها و افزایش دریافتی‌ها را محاسبه کنند. 

شفافیت مالی در بازار سرمایه از جمله در بورس از جمله ادعاهایی است که کشورهای غربی و صهیونیست‌ها همواره مدعی آن بوده و عنوان کرده‌اند که بازار سهام آنها به دور از انحصار اطلاعاتی و رانت خبری، برای همه سهامداران شرایط یکسانی فراهم کرده است و این فرایند را بخشی از دموکراسی و شفافیت اقتصادی خود عنوان می‌کنند.  

بورس تل‌آویو در دو ماه گذشته و در خلال درگیری‌ها در غزه، وضعیت مطلوبی نداشت و حال افشای اطلاعات درباره نوساناتی که پیش از عملیات «طوفان الاقصی» در بازار سهام روی داده، ابهامات را در آن بالا برده است.

پیش‌بینی کاهش ارزش سهام اسرائیلی‌ها قبل از عملیات طوفان الاقصی

تحقیقات انجام‌شده توسط برخی اساتید و محققان حوزه بورس در روزهای اخیر حقایقی را آشکار نموده که موجب شکل گیری ابهاماتی جدی در معاملات بورس تل اویو شده است. تحقیقات «رابرت جکسون» و «جاشوا میتس»، دو استاد حقوق آمریکایی نشان می‌دهد چند روز قبل ازعملیات «طوفان الاقصی»، شماری از سرمایه‌داران در بازار بورس آمریکا ناگهان معاملاتی انجام دادند که همگی بر کاهش قریب‌الوقوع ارزش سهام اسرائیلی در روزهای آتی تأکید داشت. آنها نوشته‌اند بانک «لومی»، بزرگ‌ترین بانک رژیم صهیونیستی، ۴.۴۳ سهم خود را از ۲۳ شهریور تا ۱۳ مهر فروخته و به این ترتیب ۳.۲ میلیارد شِکِل (۸۵۹ میلیون دلار) سود کرد. 

بورس رژیم اسرائیل نیز در واکنش به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه برخی سرمایه‌داران این کشور، پیش از وقوع حمله روز ۱۵ مهر، از آن «اطلاع» داشته‌و «سود» برده‌اند را «نادرست» خواند و انتشار آن را «غیرمسئولانه» اعلام کرد. بازار بورس تل‌آویو مدعی شد این دو محقق دچار «خطای محاسباتی» شده‌اند؛ چون فهرست سهام به «آگوروت» (معادل صد شِکِل) بوده که شبیه واحدهای خرد پنس و سِنت نوشته می‌شود؛ بنابراین سود ناشی از این فروش سریع تنها «۳۲ میلیون شِکِل» می‌شود. 

این ادعا از سوی بورس رژیم صهیونیستی برای پاک نشان‌دادن بازار سرمایه‌شان در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های رسانه‌ای نیز بیانگر سودجویی‌های انحصارگرایانه در بورس این رژیم است و نتیجه آن ضررهای سنگین برای سهام‌داران خرد بوده است.   

پیش‌فروش نامتعارف اوراق قبل از عملیات طوفان الاقصی

«سی‌ان‌ان»، می‌گوید نتایج اولیه بررسی‌ها، گویای آن است که ۵ روز پیش از آغاز عملیات «طوفان الاقصی»، سرعت معاملات سهام رژیم صهیونیستی به‌شدت بالا رفته و همه اوراق به شکلی غیرمتعارف پیش‌فروش شده است. «جاناتان مکسی»، استاد دانشگاه ییل نیز معاملات ۲ اکتبر را بسیار شوکه‌کننده می‌داند. همچنین «روبرت جکسون جونیور»، استاد دانشگاه نیویورک اعلام کرد: «دوم اکتبر حدود ۱۰۰ درصد حجم معاملات بورسی در یک شرکت سهامی عام امریکایی در اسرائیل صورت گرفته که بیشتر از نوع پیش‌فروش بوده است.» 

محققان تردید ندارند که فعالیت‌های تجاری در چند روز منتهی به ۷ اکتبر، در مقایسه با شرایط تجارت یک دهه گذشته، استثنایی و غیرقابل باور بوده است. آنها معتقدند شرکت‌های قانونگذار بورسی امریکایی و شرکت‌های صنعتی اقتصادی به داده‌هایی دسترسی دارند که به آنها کمک کرده تا سرمایه‌گذاران را برای مسیریابی پرسود در روزهای پیش از ۷ اکتبر یاری کنند؛ برای مثال، محققان دریافته‌اند که تنها در ۱۴ سپتامبر و ۵ اکتبر، حدود ۴.۴ میلیون اوراق جدید در بانک لومی رژیم صهیونیستی پیش‌فروش شده است، اوراقی که ارزش آنها در فاصله ۴ تا ۲۳ اکتبر یعنی در خلال درگیری‌ها ۲۳ درصد کاهش داشته است.

شک و تردیدها در باب وضعیت بورس تل‌آویو زمانی بیشتر می‌شود که با وجود ابهام‌ها کمیسیون معاملات و امنیت آمریکا حاضر نیست درباره فرضیه‌های مطرح‌شده در این معاملات پاسخی بدهد.  

غافلگیری غیرقابل انکار

غافلگیری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در برابر «طوفان الاقصی» غیر قابل انکار است، اما تشدید افراط‌گرایی در سرزمین‌های اشغالی از سوی دولتمردان این رژیم و نیز هشدارهای فلسطینی‌ها مبنی بر پاسخگویی به تعرضات صورت‌گرفته به مسجد الاقصی، برخی سرمایه‌داران کلان و وابسته به ساختار قدرت در رژیم صهیونیستی و آمریکا را به احتمال کاهش ارزش سهام‌ها رسانده بود و در این شرایط دست‌اندرکاران بورس رژیم صهیونیستی از این وضعیت سودجویی کرده و ضررهای سنگینی را به سهامدارانی تحمیل کردند که فاقد این ارتباطات بودند. سکوت رژیم صهیونیستی و حامیانش، گمانه‌ها درباره منابع اطلاعاتی احتمالی در این معاملات سودآور را بیشتر کرده است و افزایش سرعت معاملات سهام تل‌آویو در چند روز مانده به آغاز جنگ ابهامات را چند برابر کرده است. شکل گیری این رخداد نشان می دهد که سردمداران رژیم صهیونیستی بیش از آن که به فکر امنیت، رفاه و معیشت ساکنین سرزمین های اشغالی باشند در اندیشه منافع سیاسی و مالی خود هستند و هیچ فرصتی برای سود جویی اقتصادی بیشتر را از دست نمی دهند. علاوه بر این رخداد اخیر در بورس تل آویو نشان داد که اعای شفافیت و پاکی بازار سرمایه در این رژیم نیز چون سایر شعارهای جعلی صهیونیست‌ها کاملا بی پایه بوده وبازار سرمایه رژیم نیز چون سایر بسترهای اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده،هدفی جز تأمین منافع اقلیت صاحب قدرت و سرمایه ندارد.