خاتمی با طرح ادعای خواست اکثریت مردم برای تنش‌زدایی با آمریکا عملاً در حال هجمه به گفتمان مقاومت است!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید محمد خاتمی در جدیدترین اظهارات خود دیدگاه‌های عریان‌تر خود را در خصوص اصلاحات مدنظر جریان اصلاحات در حوزه سیاست خارجی بیان کرد.

وی طی اظهاراتی در جمع مشاوران خود با انتقاد از اینکه امروز حکومت، هویت خود را فقط در ستیز با آمریکا و غرب تعریف کرده، تأکید کرد که این غرب‌ستیزی هزینه زا بوده و باعث نارضایتی مردم شده است.

رئیس دولت اصلاحات همچنین با تأکید بر این‌که ماهیت ضد استبدادی و ضداستعماری انقلاب اسلامی انکارناپذیر است، درعین‌حال اظهار داشت: در این انقلاب قرار بود به‌جای استبداد وابسته به بیگانه یک نظام مردمی به نام جمهوری اسلامی مستقر شود. لذا این خواست در جامعه دینی و حتی بخش قابل‌توجهی از روشنفکران ما امید ایجاد کرد و البته دستاوردهایی هم داشت. اما آنچه تحقق پیدا کرد غیرازآن چیزی بود که مردم انتظار داشتند و باکمال تأسف در نظام جمهوری اسلامی انحراف ایجاد شد و بجای جمهوریت، مسئله‌ای به نام ناجمهوریت شکل گرفت.

سید محمد خاتمی در سطح حاکمیت، تفاوت را این دانست که امروز حکومت، هویت خود را فقط در ستیز با آمریکا و غرب تعریف کرده است.

وی افزود: حکمرانی ما امروز ویژگی ضد استکباری و ضداستعماری بودن را در رویارویی با آمریکا و غرب می‌بیند و در همین جهت اقداماتی هم کرده است و همین بهانه به دست کسانی داده که می‌گویند جمهوری اسلامی در منطقه چالش ایجاد می‌کند.

وی بابیان این‌که می‌توان ضد استکبار و ضداستعمار بود، اما هویت خود را در ستیز با غرب تعریف نکرد، افزود: اکنون هویت ملی ما به‌گونه‌ای شکل‌گرفته که حکمرانان ما نمی‌خواهند. اگر در آن دوره تاریخی که ۱۶ آذر رخ داد، مردم ما با آمریکا مخالف بودند و منشأ استبداد داخلی را آمریکا می‌دانستند، اما امروز در موقعیتی قرارگرفته‌ایم که اگر نگوییم اکثریت مردم خواستار تنش‌زدایی در روابط با آمریکا هستند، لااقل می‌توان گفت که از سیاست‌های خارجی موجود و غرب‌ستیزی هزینه‌زای حکومت ناراضی هستند، همچنان که از سیاست‌های داخلی نیز ناراضی هستند.

سید محمد خاتمی تأکید کرد: به خاطر این رویکرد در حوزه سیاست خارجی، حکومت از بزرگترین رسالت و رویکرد اصلی خود که جلب رضایت مردم باید باشد، بازمانده است؛ مردم هم از توسعه انسانی، علمی، اقتصادی و سیاسی در جامعه محروم شده‌اند. این وضعیت است که گسست‌ها و شکاف‌های میان ملت و حکومت و درنتیجه میزان نارضایتی و اعتراض را در گروه‌های مختلف جامعه ازجمله دانشجویان و دانشگاهیان زیاد کرده است.

خاتمی اما در بخش دیگری از اظهارات خود به مقایسه میان وضعیت امروز دانشگاه‌ها و حکمرانی جامعه با شرایط بعد از کودتای ۱۳۳۲ پرداخت و مدعی شد: واقعه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که با ورود نیروهای نظامی به دانشگاه تهران رخ داد و منجر به شهادت، سه تن از دانشجویان و جراحت و بازداشت جمعی دیگر شد، با واکنش جدی مدیریت دانشگاه و استادان مواجه گردید. شخصیت‌های برجسته‌ای مثل مرحوم دکتر سیاسی، رئیس وقت دانشگاه، حتی در هیئت دولت کودتا با این اقدام به‌شدت مخالفت کرد و در دفاع از هویت و استقلال دانشگاه کنار دانشگاهیان و دانشجویان قرار گرفت. حال‌آنکه ما امروز چنین رفتاری را از مدیریت دانشگاه‌ها نمی‌بینیم و آن‌ها نه‌تنها از هویت و استقلال دانشگاه دفاع نمی‌کنند بلکه حتی سعی می‌شود ذیل سیاست‌های امنیتی-نظامی در دانشگاه‌ها عمل کنند. نتیجه اعمال این سیاست‌ها، ایجاد محدودیت‌هایی چون اخراج و یا ممنوع التدریسی استادان دانشگاه‌ها و تعلیق و یا ممنوع التحصیلی دانشجویان و برخوردهای دیگری مثل بازداشت و محرومیت از حقوق دانشجویی شده است.

گفتنی است این اظهارات خاتمی بیانگر آن است که:

۱- خاتمی متأثر از مشاوران خود که در شرایط کنونی در بلوک اصلاح‌طلبان ساختاری قرار می‌گیرند در امتداد راهبرد ایدئولوژی زدایی از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی در تلاش است که مسئله اصلی کشور را آمریکاستیزی تعریف کرده و با چشم پوشیدن از تمامی دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران که حتی دامنه آن به ترور و جنگ نیز کشید، به بزک کردن چهره آمریکا بپردازد.

۲- در شرایطی که اعتدالی‌ها در کورس رقابت آتی مجلس مسائله برجام و مذاکرات را برجسته می‌سازند این اظهارات خاتمی را می‌توان مکملی برای اجتماعی سازی لزوم تنش‌زدایی با آمریکا ارزیابی کرد، خاتمی به عنوان مکمل فکری اعتدالیون در انتخابات نقش بازی می‌کند.

۳- خاتمی همچنین با طرح ادعای خواست اکثریت مردم برای تنش‌زدایی با آمریکا عملاً در حال هجمه به گفتمان مقاومت بوده و می‌کوشد تا به جهت‌دهی به افکار عمومی برای شکل‌دهی به مطالبه نرمش در برابر آمریکا به‌عنوان یک دال گفتمانی بپردازد.

۴- رئیس دولت اصلاحات همچنین با تولید شکاف میان مدیران حاکمیتی دانشگاه- دانشجویان معترض می‌کوشد تا سبک پوشش، اعتراضات و مطالبات دانشجویان معتقد به جنبش مهسا را نمایندگی نماید.

درحالی‌که آمریکایی‌ها مدیریت جنایت در غزه را برعهده داشته و بیش از ۱۸ هزار نفر را به شهادت رسانده‌اند، پالس‌های جدید لیدراصلاحات به کاخ سفید پیام‌های روشنی داشته و حکایت از چراغ سبز و رضایت لیبرال‌های ایرانی به قصابی کودکان توسط صهیونیست‌ها دارد!

به نظر می‌رسد که در آستانه انتخابات بار دیگر شعارهای توخالی چون «موشک دوربرد می‌خواهیم چه کار»، «کشور مشکل پوشک دارد شما رفته‌اید سراغ موشک»، «برای رونق اقتصاد و اجرای برجام، باید به سراغ برجام۲ و ۳ با موضوع قدرت نظامی و نفوذ منطقه‌ای ایران برویم» و مواردی از این دست از زبان بانیان دیپلماسی التماسی دوباره شنیده خواهد شد، این ادبیات پر مغالطه در جهت کمک به برنامه آمریکا و اسرائیل و ناتو برای خلع قدرت نظامی و منطقه ای مقاومت تکرار می‌شود، این روزها شنیده شده است که ارتش صهیونیستی برای سرباز به سراغ مزدوران کرد رفته و آن‌ها را به استخدام خود درآورده است، این تروریست‌ها همان افرادی هستند که خاتمی سال قبل و در جریان اغتشاشات با رمز زن، زندگی و آزادی با آنها بیعت کرده و زیبایشان خواند!