در ادامه ممنوعیت ازدواج زنان و مردان سنی و شیعه با یکدیگر، دادگاه طالبان در کابل مدارک هویتی یک زن و مرد جوان از دو مذهب مختلف را که به‌تازگی ازدواج کرده بودند توقیف کرد و به اداره ثبت احوال اطلاع داد که از دادن هر گونه سند هویتی به این دو نفر خودداری کند.

طالبان: ازدواج سنی و شیعه «خلاف شرع» است!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایندیپندنت نوشت؛ دادگاه حوزه چهارم شهر کابل در نامه‌ای رسمی به اداره ثبت احوال افغانستان اطلاع داده است که مدارک هویتی (تذکره/شناسنامه) یک زن و مرد را به دلیل این‌که ازدواجشان از نظر این دادگاه «خلاف شرع» خوانده شده، توقیف کرده است.

در این نامه آمده است: «شیبا عطایی، فرزند محمد داوود، باشنده (ساکن) اصلی پنجشیر و علی جواد فرزند محمد صادق، باشنده اصلی پروان، با مهر ۹۰ هزار افغانی ازدواج کرده‌اند و از آنجایی که زوجه [شیبا عطایی] سنی مذهب و زوج [علی جواد] شیعه مذهب است، در عقد نکاحشان موانع شرعی وجود دارد.» دادگاه در این نامه به اداره ثبت احوال دستور داده است که از صدور هر گونه مدارک هویتی برای این دو نفر خودداری کند و منتظر دستور بعدی دادگاه باشد. شیبا از قوم تاجیک و سنی مذهب و علی جواد هزاره‌تبار و شیعه مذهب است و به همین دلیل طالبان ازدواج این دو را خلاف شرع خوانده و آن را فسخ کرده‌اند. این منبع آگاه افزود این زوج پس از آن‌که طالبان از ازدواج آن‌ها آگاه شدند، تلاش کردند از افغانستان خارج شوند، اما از آنجایی که عروس جوان گذرنامه نداشت و شناسنامه‌اش نیز در دادگاه توقیف شده بود، نتوانستند به‌طور قانونی از کشور خارج شوند.

طویانه، فروش و بردگی زنان در افغانستان

ازدواج میان دو مذهب مختلف در افغانستان موضوع جدیدی نیست و از مدت‌ها پیش برای برخی از مردم این کشور مانوس و پذیرفته شده است، اما در دو سال گذشته و پس از به قدرت رسیدن طالبان، ماموران وزارت امر به‌معروف و نهی از منکر و نیز دادگاه طالبان ده‌ها مورد ازدواج زنان و مردان سنی و شیعه را به‌دلیل اختلاف مذهبی غیرشرعی خوانده و فسخ کرده‌اند. طالبان در مواردی هم زوج‌هایی که بیش از ۱۰ سال از ازدواجشان گذشته بود و صاحب فرزند بودند را نیز به‌دلیل داشتن اختلاف مذهب، بازداشت و زندانی و حتی به طلاق وادار کرده‌اند.

874002

رجب و گل اندام، زوجی از دو قوم هزاره و پشتون، پس از ۱۲ سال زندگی مشترک و داشتن چهار فرزند، سال گذشته در حالی که قصد داشتند از افغانستان خارج شوند، بازداشت و ماه‌ها در زندان طالبان شکنجه شدند. طالبان به دلیل این‌که رجب هزاره و شیعه مذهب و همسرش پشتون و سنی مذهب بود، ازدواج آنان را خلاف شرع خواندند و قصد داشتند گل اندام را به عقد پسر عمویش درآورند و کودکانشان را نیز به پرورشگاه بسپارند. این کشمکش به تفسیر بنیادگرایانه طالبان از اسلام بازمی‌گردد. طالبان پیروان اهل تشیع را «رافضی» و «مرتد» می‌خوانند و معتقدند که آن‌ها یا باید مذهب سنی را بپذیرند یا از نزدیک شدن به اهل سنت بپرهیزند. حمله‌های متعدد طالبان در ۲۰ سال گذشته به اماکن اهل تشیع که به کشته شدن هزاران شهروند هزاره و شیعه‌مذهب افغانستان منجر شد، از نمونه‌های بارز دشمنی طالبان با پیروان این مذهب است. این گروه همچنین در دومین دور حاکمیتشان بر افغانستان، از اوت ۲۰۲۱ تاکنون، قواعد سختگیرانه زیادی، از ممنوعیت آموزش فقه شیعی تا مصادره برخی اماکن مذهبی اهل تشیع و حذف کارکنان هزاره و شیعه از ادارات دولتی، بر پیروان مذهب شیعه اعمال کرده‌اند.